Tutoring w XXXVIII Dwujęzycznym Liceum Ogólnokształcącym w Poznaniu / Tutoring at XXXVIII Bilingual Secondary School in Poznań
🇵🇱 "Tutoring jest świetną propozycją dla każdego, kto ma zapał do nauki i chęć samorozwoju. Poprzez spersonalizowane zajęcia z wybranym nauczycielem uczeń może zgłębić interesujące go dziedziny nauki. Nauczyciel na podstawie jego zainteresowań przygotowuje materiały, które pomagają rozwijać wybraną pasję ucznia. Nowo zdobyta wiedza podsyca pragnienie poznawania świata, przez co po zakończeniu zajęć uczeń nabiera odwagi i wiary we własne możliwości. Pewność siebie zdobyta na zajęciach pozytywnie wpływa na zarówno samopoczucie ucznia, jak i jego oceny. Tutoring umożliwia rozwój pasji i osobowości ucznia oraz poszerza jego wiedzę. Dzięki tym zajęciom uczniowie lepiej nawigują akademicki, lecz też towarzyski, świat".
Maria Miś z klasy 2pB
🇬🇧 "Tutoring is a great option for anyone with a passion for learning and a desire for personal development. Through personalized sessions with a selected teacher, a student can explore areas of study that interest them. The teacher, based on the student's interests, prepares materials that help nurture their passion. The newly acquired knowledge fuels the desire to explore the world, and by the end of the session, the student gains confidence in their abilities. The self-assurance developed during tutoring positively impacts both the student's well-being and their grades. Tutoring allows for the growth of the student's passions and personality, while broadening their knowledge. Thanks to these sessions, students navigate both the academic and social worlds with greater ease."
Maria Miś, 2pB
🇵🇱 Co to jest tutoring?
Głównym celem tutoringu jest rozwinięcie potencjału uczniów zarówno w sferze naukowej, jak i osobistej.
Dla kogo przeznaczony jest tutoring?
Tutoring przeznaczony jest dla uczniów XXXVIII Dwujęzycznego Liceum Ogólnokształcącego. Przygodę z tutoringiem rozpoczęliśmy w Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Poznaniu. Tutoringiem mogą zostać objęci uczniowie klas pierwszych, drugich oraz trzecich. Pracujemy z uczniami różnymi – zdolnymi i słabszymi, przebojowymi oraz wycofanymi i nieśmiałymi.
Wybór tutora, ucznia
Na początku każdego semestru prosimy naszych uczniów o napisanie eseju o sobie. Uczniowie mogą pisać o wszystkim: co ich ciekawi, o swoich zainteresowaniach, ale też o tym, co ich niepokoi, denerwuje, czego nie lubią, czego się obawiają. Piszą o sytuacjach, w których się sprawdzają, oraz o sprawach, z jakimi sobie nie radzą. Poznajemy naszych uczniów, pozyskujemy informacje, co pozwala spojrzeć na naszych podopiecznych z dużo szerszej perspektywy.
Pary tutor-uczeń wybierane są na podstawie wspólnych zainteresowań, możliwości pomocy w danej dziedzinie nauki lub w proponowanej przez ucznia formie aktywności. Wszystko dzięki obustronnej akceptacji.
Ilu nas jest?
Przeszkolonych tutorów jest 27. Zachęcamy do zapoznania się z ich sylwetkami.
Częstotliwość spotkań
Założyliśmy semestralny cykl pracy. Spotkania odbywają się raz w tygodniu i trwają po 45 minut. Odbywają się przed lekcjami lub po nich, niekoniecznie w szkole (również w teatrze, na wykładach, warsztatach itp.).
Co daje tutoring?
Nam, tutorom, inne spojrzenie na pracę z młodym człowiekiem. To przecież metoda wymagająca dużego nakładu pracy i kreatywności. Dzięki tutoringowi łatwiej dostrzec w uczniu człowieka z całym jego bogactwem osobowościowym. Dodajmy, niezwykle ciekawego człowieka, który wcześniej krył się gdzieś w ostatniej ławce w klasie.
Uczniowie z kolei na pewno zaczynają wierzyć w siebie, marzenia okazują się całkiem realne, jeśli nie teraz, to w przyszłości. Uczą się samodzielności, kreatywności i odpowiedzialności za to, do czego się zobowiązują. Ważne tylko, by po tutoringu, gdy znów znajdą się w swojej „ostatniej” ławce, nie zwinęli skrzydeł.
Głęboko wierzymy w to, iż tutoring w naszej szkole może wnieść całkowicie nową jakość. Mimo iż programem nie obejmiemy wszystkich uczniów, to społeczność uczniowska może zacząć funkcjonować sprawniej. Przecież jest to jeden wspólny organizm, a choroba jednego elementu powoduje słabość całego systemu, natomiast wzmocnienie pewnych części napędza całą maszynę.
Zagrożenia
Jednym z podstawowych problemów tutoringu jest mylenie go z indywidualną pracą (tokiem nauki) z uczniem zdolnym, choć niewątpliwie można znaleźć kilka elementów wspólnych. Może być to między innymi fakt, iż praca odbywa się w cichym i spokojnym miejscu, w którym przepływ informacji odbywa się w przestrzeni tutor-uczeń i odwrotnie. Podczas indywidualnego toku nauki to nauczyciel najczęściej realizuje z góry założony przez siebie program, dostosowany do możliwości ucznia.
W przypadku tutoringu stworzenie programu powinno być elementem wspólnie wykonanym i zaakceptowanym przez obydwie strony. Programu bowiem nie da się stworzyć przed pierwszym tutorialem, można jedynie wyznaczyć jego szkic, na podstawie wstępnej wiedzy o swoim przyszłym wychowanku. Przygotowania do spotkań tutoringowych w niektórych przypadkach muszą zostać wsparte przez osoby niemające bezpośredniego wpływu na przebieg tutoriali, ale mogące wnieść swoją wiedzą nowe spojrzenie na dany problem czy zagadnienie. Mogą nimi zostać inni tutorzy czy pedagodzy szkolni. Są bowiem trudności, których sam tutor bez bagażu własnych doświadczeń nie jest w stanie pokonać. Dużą pomocą staje się nawiązanie kontaktu z innymi placówkami i dzielenie się spostrzeżeniami oraz sugestiami. Zauważa się również, że z góry założony czas przeznaczony na spotkania w ramach tutoringu czasami może ulec modyfikacjom. Znajdują się przypadki, w których 4-5 miesięcy to za mało na realizację postawionych celów. Są zatem uczniowie, którzy powinni zostać objęci programem tutoringowym przez dłuższy okres. Z reguły są to ci podopieczni, których tutoring ma charakter rozwojowy. W przypadku spotkań naukowych okres jednego semestru wydaje się być wystarczający.
Promocja tutoringu
W maju 2015 roku ukazała się książka pt. Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. Nauczyciele naszego liceum mają swój wkład w powstanie tego dzieła. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z lekturą.
W styczniu 2018 roku ukazała się książka pt. Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków. W jednym z rozdziałów dwoje nauczycieli z byłego Gimnazjum nr 58 przedstawiło funkcjonowanie tutoringu w naszej placówce. Zachęcamy do lektury.
🇬🇧 What is tutoring?
The main goal of tutoring is to develop students' potential both academically and personally.
Who is tutoring for?
Tutoring is available for students at XXXVIII Bilingual Secondary School. Our journey with tutoring began at Gymnasium No. 58, named after Jan Nowak-Jeziorański in Poznań. Tutoring is available to students in the first, second, and third grades. We work with students of all types – both gifted and struggling, outgoing and reserved, as well as shy students.
Choosing the tutor and student
At the start of each semester, we ask students to write an essay about themselves. They can write about anything: their interests, things that excite or worry them, what they don’t like, or their fears. They reflect on situations where they succeed and things they struggle with. This helps us understand our students better and see them from a broader perspective.
Tutor-student pairs are selected based on shared interests, the teacher's ability to assist with a particular area of study, or the proposed form of activity. All this is done with mutual agreement.
How many tutors are there?
There are 27 trained tutors. We encourage you to get to know them better.
Frequency of meetings
We have established a semester-based cycle for our tutoring sessions. Meetings occur once a week and last 45 minutes. They can take place before or after regular lessons and do not have to be in school (they can be at the theater, lectures, workshops, etc.).
What does tutoring offer?
For us, tutors, tutoring provides a different perspective on working with young people. It’s a method that requires considerable effort and creativity. Thanks to tutoring, we are better able to recognize the richness of each student's personality, revealing an interesting individual who might have previously been hidden in the back row of the classroom.
For students, tutoring helps them believe in themselves, and makes their dreams seem attainable, either now or in the future. They learn independence, creativity, and responsibility for their commitments. It is important that after tutoring, when they return to their “last” row in class, they do not lose their newfound confidence.
We strongly believe that tutoring at our school can bring a new quality to the educational process. While we cannot offer this program to all students, it can improve the functioning of the student community. After all, it is one shared organism, and the weakness of one element affects the whole system, while strengthening certain parts drives the entire machine forward.
Challenges
One of the main challenges of tutoring is the confusion with individual work (learning track) with gifted students, although there are undoubtedly some common elements. For instance, both tutoring and individual learning typically occur in quiet, focused settings where information flows between the tutor and the student. However, in individual learning, the teacher usually follows a pre-set program adapted to the student’s abilities.
In tutoring, the creation of the program should be a collaborative effort, agreed upon by both sides. It cannot be created before the first session; only a preliminary outline can be developed based on what we know about the student. In some cases, preparation for tutoring sessions must be supported by individuals who are not directly involved in the tutoring but can offer valuable insights on the issues at hand. These may include other tutors or school pedagogues. Some challenges require external perspectives and experiences to overcome.
There is also the possibility that the scheduled time for tutoring meetings may need to be adjusted. In some cases, 4-5 months may be insufficient to achieve the set goals. For certain students, tutoring should continue for a longer period, especially if the program has a developmental focus. In the case of academic tutoring, one semester is generally sufficient.
Promoting Tutoring
In May 2015, a book titled Tutoring. Theory, Practice, Case Studies was published, and teachers from our school contributed to its creation. We warmly invite you to explore this read.
In January 2018, another book was published: Tutoring as a Meeting. Stories of Individual Cases. In one of the chapters, two teachers from the former Gymnasium No. 58 presented how tutoring functions at our school. We encourage you to read it.