Tutoring w XXXVIII Dwujęzycznym Liceum Ogólnokształcącym w Poznaniu
"Tutoring jest świetną propozycją dla każdego, kto ma zapał do nauki i chęć samorozwoju. Poprzez spersonalizowane zajęcia z wybranym nauczycielem uczeń może zgłębić interesujące go dziedziny nauki. Nauczyciel na podstawie jego zainteresowań przygotowuje materiały, które pomagają rozwijać wybraną pasję ucznia. Nowo zdobyta wiedza podsyca pragnienie poznawania świata, przez co po zakończeniu zajęć uczeń nabiera odwagi i wiary we własne możliwości. Pewność siebie zdobyta na zajęciach pozytywnie wpływa na zarówno samopoczucie ucznia, jak i jego oceny. Tutoring umożliwia rozwój pasji i osobowości ucznia oraz poszerza jego wiedzę. Dzięki tym zajęciom uczniowie lepiej nawigują akademicki, lecz też towarzyski, świat".
Maria Miś z klasy 2pB
Co to jest tutoring?
Głównym celem tutoringu jest rozwinięcie potencjału uczniów zarówno w sferze naukowej, jak i osobistej.
Dla kogo przeznaczony jest tutoring?
Tutoring przeznaczony jest dla uczniów XXXVIII Dwujęzycznego Liceum Ogólnokształcącego. Przygodę z tutoringiem rozpoczęliśmy w Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Poznaniu. Tutoringiem mogą zostać objęci uczniowie klas pierwszych, drugich oraz trzecich. Pracujemy z uczniami różnymi – zdolnymi i słabszymi, przebojowymi oraz wycofanymi i nieśmiałymi.
Wybór tutora, ucznia
Na początku każdego semestru prosimy naszych uczniów o napisanie eseju o sobie. Uczniowie mogą pisać o wszystkim: co ich ciekawi, o swoich zainteresowaniach, ale też o tym, co ich niepokoi, denerwuje, czego nie lubią, czego się obawiają. Piszą o sytuacjach, w których się sprawdzają, oraz o sprawach, z jakimi sobie nie radzą. Poznajemy naszych uczniów, pozyskujemy informacje, co pozwala spojrzeć na naszych podopiecznych z dużo szerszej perspektywy.
Pary tutor-uczeń wybierane są na podstawie wspólnych zainteresowań, możliwości pomocy w danej dziedzinie nauki lub w proponowanej przez ucznia formie aktywności. Wszystko dzięki obustronnej akceptacji.
Ilu nas jest?
Przeszkolonych tutorów jest 27. Zachęcamy do zapoznania się z ich sylwetkami.
Częstotliwość spotkań
Założyliśmy semestralny cykl pracy. Spotkania odbywają się raz w tygodniu i trwają po 45 minut. Odbywają się przed lekcjami lub po nich, niekoniecznie w szkole (również w teatrze, na wykładach, warsztatach itp.).
Co daje tutoring?
Nam, tutorom, inne spojrzenie na pracę z młodym człowiekiem. To przecież metoda wymagająca dużego nakładu pracy i kreatywności. Dzięki tutoringowi łatwiej dostrzec w uczniu człowieka z całym jego bogactwem osobowościowym. Dodajmy, niezwykle ciekawego człowieka, który wcześniej krył się gdzieś w ostatniej ławce w klasie.
Uczniowie z kolei na pewno zaczynają wierzyć w siebie, marzenia okazują się całkiem realne, jeśli nie teraz, to w przyszłości. Uczą się samodzielności, kreatywności i odpowiedzialności za to, do czego się zobowiązują. Ważne tylko, by po tutoringu, gdy znów znajdą się w swojej „ostatniej” ławce, nie zwinęli skrzydeł.
Głęboko wierzymy w to, iż tutoring w naszej szkole może wnieść całkowicie nową jakość. Mimo iż programem nie obejmiemy wszystkich uczniów, to społeczność uczniowska może zacząć funkcjonować sprawniej. Przecież jest to jeden wspólny organizm, a choroba jednego elementu powoduje słabość całego systemu, natomiast wzmocnienie pewnych części napędza całą maszynę.
Zagrożenia
Jednym z podstawowych problemów tutoringu jest mylenie go z indywidualną pracą (tokiem nauki) z uczniem zdolnym, choć niewątpliwie można znaleźć kilka elementów wspólnych. Może być to między innymi fakt, iż praca odbywa się w cichym i spokojnym miejscu, w którym przepływ informacji odbywa się w przestrzeni tutor-uczeń i odwrotnie. Podczas indywidualnego toku nauki to nauczyciel najczęściej realizuje z góry założony przez siebie program, dostosowany do możliwości ucznia.
W przypadku tutoringu stworzenie programu powinno być elementem wspólnie wykonanym i zaakceptowanym przez obydwie strony. Programu bowiem nie da się stworzyć przed pierwszym tutorialem, można jedynie wyznaczyć jego szkic, na podstawie wstępnej wiedzy o swoim przyszłym wychowanku. Przygotowania do spotkań tutoringowych w niektórych przypadkach muszą zostać wsparte przez osoby niemające bezpośredniego wpływu na przebieg tutoriali, ale mogące wnieść swoją wiedzą nowe spojrzenie na dany problem czy zagadnienie. Mogą nimi zostać inni tutorzy czy pedagodzy szkolni. Są bowiem trudności, których sam tutor bez bagażu własnych doświadczeń nie jest w stanie pokonać. Dużą pomocą staje się nawiązanie kontaktu z innymi placówkami i dzielenie się spostrzeżeniami oraz sugestiami. Zauważa się również, że z góry założony czas przeznaczony na spotkania w ramach tutoringu czasami może ulec modyfikacjom. Znajdują się przypadki, w których 4-5 miesięcy to za mało na realizację postawionych celów. Są zatem uczniowie, którzy powinni zostać objęci programem tutoringowym przez dłuższy okres. Z reguły są to ci podopieczni, których tutoring ma charakter rozwojowy. W przypadku spotkań naukowych okres jednego semestru wydaje się być wystarczający.
Promocja tutoringu
W maju 2015 roku ukazała się książka pt. Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. Nauczyciele naszego liceum mają swój wkład w powstanie tego dzieła. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z lekturą.
W styczniu 2018 roku ukazała się książka pt. Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków. W jednym z rozdziałów dwoje nauczycieli z byłego Gimnazjum nr 58 przedstawiło funkcjonowanie tutoringu w naszej placówce. Zachęcamy do lektury.