Wymiana z Hegel-Gymnasium w Magdeburgu
W dniach 20 – 27 października nasze uczennice i uczniowie pod opieką p. Andrzeja Sipa i Dominika Teusza brali udział wymianie międzynarodowej z Hegel-Gymnasium w Magdeburgu. Przez tydzień poznawali kulturę i tradycje Saksonii: brali udział w grze miejskiej w mieście gospodarzy, uczestniczyli w lekcjach dwujęzycznych, zwiedzali zabytkowe kopalnię i zamek cesarski w Goslarze, spacerując po Lipsku odwiedzili m.in. uniwersytet, zaś w Berlinie mieli szansę zapoznać się z urokami i zabytkami Friedrichstarße. Tydzień był zdecydowanie zbyt krótki, a zarówno nasza młodzież jak i ich niemieccy koledzy i koleżanki nie mogli się ze sobą rozstać podczas pożegnania na dworcu. Okazja do ponownego spotkania będzie miała miejsce już w kwietniu, kiedy to uczniowie i nauczyciele z Magdeburga odwiedzą naszą szkołę.
Wymiana ze szkołą we Włoszech
W dniach 11-18 stycznia 2025 roku, uczniowie pod opieką Miłosza Pięknego, Elżbiety Marciniak, Scotta Richardsa oraz Dominiki Jakusz-Gostomskiej wzięli udział wymianie do Włoch, odwiedzając miejscowości Policoro i Montalbano. Wyjazd obejmował zwiedzanie malowniczych miast takich jak Bari, Matera i Taranto, które pozwoliły uczestnikom poznać włoską historię, kulturę oraz lokalne tradycje. Oprócz zwiedzania, uczniowie odwiedzili szkoły w okolicznych miejscowościach, co okazało się świetnym miejscem do integracji pozwalając na wymianę doświadczeń z rówieśnikami. Uczniowie i nauczyciele mieli również możliwość zanurzyć się w codziennym życiu Włochów, a lokalna kuchnia, zwłaszcza sezonowe owoce, dodały smaku całej podróży. Pomarańcze i mandarynki były wówczas w pełni sezonu, co stanowiło miły akcent tego wyjazdu. To była ciekawa okazja do nauki i poznawania nowej kultury w praktyce.
Współpraca z Gruzją
Nauczycielki Agnieszka Szastalska i Jadwiga Pyziak nawiązały współpracę ze szkołą w Gruzji i w ramach wymiany z młodzieżą oraz kadra nauczycielską z LEPL Kutaisi Andria Razmadze Physico-mathematical Public School N41 w Gruzji realizują 5 projektów również w oparciu o eTwinning.
1. Tunel aerodynamiczny. Charakterystyka aerodynamiczna profili skrzydeł o różnej geometrii. Ciąg dalszy....
Realizowane już badania wykonane w zbudowanym przez naszych uczniów tunelu aerodynamicznym zostały pogłębione przez analizę aerodynamiczną zaprojektowanych skrzydeł we współpracy z uczniami z LEPL Kutaisi Andria Razmadze Physico-mathematical Public School N41 z Gruzji. W projekcie tym wspólnie wykonywaliśmy obliczenia matematyczne, optymalizowaliśmy parametry wykonywanych eksperymentów. Co więcej podczas wymiany międzynarodowej szukaliśmy nowych dróg ulepszenia profili skrzydeł. W projekcie brało udział ponad 15 uczniów i 4 nauczycieli (uczących: chemię, matematykę, fizykę i język angielski) w ramach pracy na platformie e-Twinning i udał się dzięki umiejętnościom nabytym podczas kursu Project- Based Learning (PBL): Make Students’Learning Real and Effectiv realizowanego w ramach programu Erasmus+.
Udział w projekcie umożliwił nawiązanie bliskiej współpracy między naszymi szkołami, wymianę doświadczeń i umiejętności z zakresu przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Projekt ten jest w etapie interpretacji wyników końcowych.
Współpraca z Gruzją
Nauczycielki Agnieszka Szastalska i Jadwiga Pyziak nawiązały współpracę ze szkołą w Gruzji i w ramach wymiany z młodzieżą oraz kadra nauczycielską z LEPL Kutaisi Andria Razmadze Physico-mathematical Public School N41 w Gruzji realizują 5 projektów również w oparciu o eTwinning.
2. If we cannot move away from coal-based energy... and agriculture increases CO2 emissions... can chemistry help us?
Realizowany w ramach współpracy z szkołą LEPL Kutaisi Andria Razmadze Physico-mathematical Public School N41 z Gruzji obejmuje:
1) Analizę danych literaturowych związanych z testami broni jądrowej przeprowadzonych w drugiej połowie XX wieku;
2) Podkreślenie wpływu zanieczyszczeń radioaktywnych na środowisko atmosferyczne;
3) Zwrócenie szczególnej uwagi na stężenie głównych izotopów promieniotwórczych, które zostały uwolnione podczas testów atomowych, takich jak 14C, 131I, 137Cs i 90Sr, w atmosferze i środowisku wodnym;
4) Zestawienia najbardziej zanieczyszczonych izotopami 131I i 90Sr miejsc na świecie z danymi dotyczącymi występowaniem raka tarczycy lub kości u osób zamieszkujących te miejsca;
5) Porównanie danych literaturowych dot. zachorowań ludzi z wynikami badań wpływu promieniowania radioaktywnych na ssakach
Projekt ten jest realizowany w oparciu o metodę PBL. Nowe metody stosowania metody PBL w pracy z uczniami dały nauczycielką: p. Jadwidze Pyziak oraz p. Agnieszce Szastalskiej umiejętności nabyte podczas kursu Project- Based Learning (PBL): Make Students’Learning Real and Effectiv realizowanego w Florencji w 2024 w ramach programu Erasmus+.
Współpraca z Gruzją
Nauczycielki Agnieszka Szastalska i Jadwiga Pyziak nawiązały współpracę ze szkołą w Gruzji i w ramach wymiany z młodzieżą oraz kadra nauczycielską z LEPL Kutaisi Andria Razmadze Physico-mathematical Public School N41 w Gruzji realizują 5 projektów również w oparciu o eTwinning.
3. Isolation methods used in organic chemistry
Kolejny projekt realizowany we współpracy z szkołą LEPL Kutaisi Andria Razmadze Physico-mathematical Public School N41 z Gruzji i Escola Secundária de Loulé z Portugalii (z którą nawiązaliśmy kontakt dzięki programowi Erasmus+ w ramach kursu dla nauczycieli we Florencji)
Projekt ten został realizowany przez grupę uczniów naszej szkoły pod opieką p. Jadwigi Pyziak oraz p. Agnieszki Szastalskiej z wykorzystaniem metod PBL w ramach pracy za pomocą platformy e-Twinning. Uczniowie
W ramach projektu uczniowie poznali metody izolacji związków organicznych tj. chromatografię kolumnową, chromatografię TLC, ekstrakcję, metody wytrącania. Następnie uczniowie zaproponowali i przećwiczyli te metody w swoich szkołach, a następnie podczas wymiany do szkoły partnerskiej będą uczyć technik izolacyjnych, stosując daną metodę na konkretnym, wybranym przez siebie przykładzie.
Współpraca z Gruzją
Nauczycielki Agnieszka Szastalska i Jadwiga Pyziak nawiązały współpracę ze szkołą w Gruzji i w ramach wymiany z młodzieżą oraz kadra nauczycielską z LEPL Kutaisi Andria Razmadze Physico-mathematical Public School N41 w Gruzji realizują 5 projektów również w oparciu o eTwinning.
PROJEKT 4. If we cannot move away from coal-based energy... and agriculture increases CO2 emissions... can chemistry help us?
Celem projektu realizowanego z dwoma szkołami:
1. LEPL Kutaisi Andria Razmadze Physico-mathematical Public School N41 z Gruzji
2. Osnovna škola Strožanac z Chorwacji
W ramach platformy e-Twinning jest zestawienie danych literaturowych na temat stosowanych środków w paszach na emisje metanu oraz danych otrzymanych z wielopolskiego i małopolskiego gospodarstwa hodowlanego bydła.
Uzyskane wyniki zostaną przedstawione podczas spotkania on-line pomiędzy szkołami oraz podczas wymiany międzynarodowej
Współpraca z Gruzją
Nauczycielki Agnieszka Szastalska i Jadwiga Pyziak nawiązały współpracę ze szkołą w Gruzji i w ramach wymiany z młodzieżą oraz kadra nauczycielską z LEPL Kutaisi Andria Razmadze Physico-mathematical Public School N41 w Gruzji realizują 5 projektów również w oparciu o eTwinning.
PROJEKT 5. CONSTRUCTION OF AN AIR PURIFICATION SYSTEM PROPOSED BY NASA
Zrealizowany już projekt zaprojektowania i zbudowania domowego systemu oczyszczania powietrza z wykorzystaniem rośliny doniczkowej, i węgla aktywnego był wspólnie omaiwany i ulepszany we współpracy z uczniami z szkoły LEPL Kutaisi Andria Razmadze Physico-mathematical Public School N41 z Gruzji w ramach e-Twinning. Wspólna praca i omawianie uzyskanych wyników pracy pogłębiła relacje i współpracę między naszymi szkołami. W pracy wykorzystywano metodę PBL, z którą zapoznały sią nauczycielki będące opiekunami projektu (p. Agnieszka Szastalska i p. Jadwiga Pyziak) podczas kursu w ramach projektu Erasmus+ podczas tegorocznych wakacji: Project- Based Learning (PBL): Make Students’Learning Real and Effectiv- Florencja.