Zakres wymagań z języka angielskiego do klasy dwujęzycznej
W procesie rekrutacji do liceum dwujęzycznego kandydat przystępuje do sprawdzian kompetencji językowych (90min).
Poniżej publikujemy zakres materiału obowiązujący na sprawdzianie w naszej szkole.
Zagadnienia z gramatyki języka angielskiego na poziomie B1+
1. Zdania oznajmujące, pytające i przeczące w czasach:
• Present Simple
• Present Continuous
• Present Perfect
• Present Perfect Continuous
• Past Simple
• Past Continuous
• Past Perfect
• Future Simple
• Future Continuous
wyrażenie going to oraz czas Present Continuous w opisywaniu przyszłości
zdania czasowe (time clauses) z when, as, until, as soon as, after, before2. Mowa zależna (reported speech)
zdania twierdzące, pytające, rozkazujące3. Strona bierna (passive voice)
4. Zdania podrzędnie złożone
• przydawkowe określające (defining relative clauses) i nieokreślające (non-defining relative clauses)
np. The woman who lives next door has had an accident.
My stepmother, who lives abroad, bought me a new car.
• okolicznikowe celu
np. I’m doing some exercises to lose weight.
• warunkowe (typu 1, 2 i 3).5. Grupa czasownikowa(verb patterns),
np. I want to go/ I enjoy reading/ Let me do it.
6. Pytania
• ogólne i szczegółowe
• pośrednie (indirect questions)
• pytania o podmiot i dopełnienie (subject/object questions)
• pytania typu question tags7. Rzeczownik
rzeczowniki policzalne i niepoliczalne
rzeczowniki złożone
liczba mnoga regularna i nieregularna
przedimki: a(n), the, zero8. Czasownik
czasowniki złożone (phrasal verbs)
czasowniki modalne w teraźniejszości (can, can’t, could, should, shouldn’t, have to, must, don’t have to, mustn’t , need, may, might)
czasowniki modalne w przeszłości np. They should have accepted that job.
wyrażenie used to
wyrażenia przyimkowe np. listen to9. Przymiotnik
stopniowanie regularne i nieregularne, stopień wyższy i najwyższy
stopień równy w porównaniach as … as
stopień równy przymiotnika z too, enough
przymiotniki z –ed i –ing np. interested i interesting
przymiotniki mocne i słabe np. exhausted i tired
wyrażenia przyimkowe np. bad at10. Zaimek
zaimki ilościowe (quantifiers) np. much, many, a lot of, little, few itp.
zaimki zwrotne i wzajemne
Zagadnienia leksykalne z języka angielskiego na poziomie B1
1.Animals (zwierzęta)
2. Buildings (budynki)
3. Clothes (ubrania)
4. City (miasto)
5. Countryside (wieś)
6. Crimes (przestępstwa)
7. Education (edukacja)
8. Environment (środowisko)
9. Feelings (uczucia, emocje)
10. Food and drink (jedzenie i picie)
11. Foreign language learning (nauka języków obcych)
12. Health (zdrowie)
13. House (dom)
14. Leisure time (czas wolny; zainteresowania, rozrywka, muzyka, święta, uroczystości)
15. Nature (natura)
16.People; stages of life, features of character, traditions (ludzie; fazy życia, cechy charakteru, tradycje)
17. Shopping (zakupy)
18. Sport (sport)
19. Technology, mass media, Internet (technologia, środki masowego przekazu, internet).
20. Travelling (podróżowanie)
21. Weather (pogoda)
22. Work (praca, zawód)
Funkcje językowe z języka angielskiego na poziomie B1
1. Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu:
- witanie, pozdrawianie
- pożegnanie
- zwracanie się do osób (formalnie, nieformalnie)
- przedstawianie osób (formalnie, nieformalnie)2. Prowadzenie rozmowy:
- rozpoczynanie i rozpoznawanie tematu3. Podtrzymywanie komunikacji, sygnalizowanie nieporozumienia
4. Wyrażanie postaw i uczuć wobec rozmówcy i zdarzeń:
- upodobanie, niechęć
- zadowolenie
- wydawanie poleceń, instruowanie
- zgadzanie, niezgadzanie się
- zamiar, intencja, życzenie
- przyzwolenie, zakaz
- przymus, konieczność
- wiedza, umiejętność
- satysfakcja, rozczarowanie
- radość
- przepraszanie, usprawiedliwianie się
- podziękowanie, wdzięczność5. Opis czynności, zdarzeń
- opis, charakterystyka postaci, przedmiotu lub miejsca
- określanie miejsca pobytu i kierunku poruszania się, pytanie o miejsce pobytu i kierunek poruszania się
- porównywanie cech, osób, przedmiotów i miejsc
- opis czynności zwyczajowych oraz zdarzeń odbywających się w momencie mówienia
- opis czynności mających miejsce w przeszłości6. Oddziaływanie na zachowanie innych:
- oferowanie pomocy