Aktualności

Debata Oksfordzka

Marihuana powinna być legalna, czyli debata oksfordzka z udziałem naszych uczniów.

Debatowanie jest trudne i nieosiągalne dla zwykłych ludzi, ponieważ potrzebne do niego umiejętności oraz wiedza są dostępne jedynie wybrańcom. Wiele osób może tak właśnie postrzegać tę formę wypowiedzi, jednak uczniowie naszego liceum udowodnili poprzez udział w ostatniej debacie, że każdy może spróbować swoich sił w tej dziedzinie a przedstawiona na wstępie teza o elitarności jest absolutnie nieprawdziwa. 15 lutego odbyły się w naszej szkole warsztaty dotyczące debat oksfordzkich. Debata oksfordzka różni się od parlamentarnej dużym znaczeniem protokołu dotyczącego inwokacji, zwrotów grzecznościowych, gestykulacji i ubioru.

Zbliżały się ferie zimowe, jednak uczniowie naszego liceum musieli po raz ostatni wysilić umysły przed długo wyczekiwanym odpoczynkiem. Po całym dniu nauki wszyscy zaangażowani w ten projekt, wymagający wcześniejszego przygotowania uczestników poprzez zespołową analizę problemu, udali się do wyznaczonej sali lekcyjnej, gdzie po zatrzaśnięciu drzwi nadszedł długo wyczekiwany moment. Teza debaty: Marihuana powinna być legalna, została ustalona tydzień wcześniej po długich konsultacjach, a ulotki promujące wydarzenie, ręcznie wykonane przez życzliwych idei debat uczniów, były rozprowadzone w całej szkole.

Tezy broniła drużyna propozycji w składzie Kamila Kapcińska, Maria Morawska, Łukasz Prusakiewicz i Agnieszka Śliwińska. Drużynę opozycji stanowili Aleksander Bręgiel, Bartosz Heimrath, Jan Leda oraz Kornelia Stark, którzy starali się swoimi kontrargumentami udowodnić jej nieprawdziwość. Nad przestrzeganiem zasad czuwała specjalistka od debat, Julita Adaszak – nasza absolwentka a obecnie uczennica XXV Liceum Ogólnokształcącego. Nad wszystkim czuwał Pan Grzegorz Strzelczyk, organizator tego przedsięwzięcia i animator idei debat w naszym liceum. Po rozpoczęciu debaty przez Panią Marszałek, obie strony naprzemiennie argumentowały swoje poglądy i atakowały stanowisko oponentów. Emocji nie brakowało, a obserwatorzy śledzili debatę z zapartym tchem. Ze słowami ostatniego mówcy opozycji zakończyła się batalia i wszyscy mogli odetchnąć z ulgą. Nadszedł czas na omówienie przez ekspertkę przebiegu debaty a także naszych mocnych oraz słabych stron. Uczestnicy rozeszli się do domów niezwykle podbudowani i pełni nowych doświadczeń, gotowi wykorzystać je w przyszłości nie tylko w debatach ale i w życiu codziennym.

Było to niezwykle interesujące przeżycie i z pewnością dyskutanci nie spoczną na laurach i będą dalej rozwijać swoje umiejętności w debatowaniu. Należy tu wspomnieć, że w październiku ubiegłego roku została nawiązana współpraca z Uniwersytetem Ekonomicznym w zakresie debat i pierwsze warsztaty dla naszych uczniów miały miejsce w murach tej uczelni, natomiast Julita Adaszak dała się poznać jako ekspertka podczas wcześniejszej wizyty promującej debaty w naszej szkole. Kolejne warsztaty planowane są jeszcze w tym półroczu pod okiem studentów UE, tym razem w naszym 38. Liceum.
Tekst: Aleksander Bręgiel

 

Próbny egzamin FCE w naszej szkole

27 stycznia 2018 roku, w sobotę, odbył się w naszej szkole próbny egzamin FCE, organizowany przez British Council.
Certyfikat FCE to zaświadczenie umiejętności swobodnego posługiwania się językiem angielskim, na poziomie wymaganym w pracy, czy na uczelni. Uznawany jest na całym świecie przez ponad 150 uczelni w Polsce i więcej niż 2000 za granicą.
Test był podzielony na 4 części:

1.Reading and Use of English (1 godzina 15 minut)

2.Writing (1 godzina 20 minut)

3.Listening (około 40 minut)

4.Speaking (14 minut)

Pierwsza część egzaminu polegała na pracy z tekstem, trzeba było m. in. uzupełnić luki albo dopasować gotowe zdania do odpowiedniej luki, rozpoznając kontekst.

Część druga polegała na napisaniu dwóch wypracowań. Jedno z nich miało z góry narzucony temat. Brzmiał on: „Czy celowe jest przeznaczanie funduszy na eksplorację kosmosu?”

Forma drugiego wypracowania była do wyboru: sprawozdanie, mail i recenzja/opis urządzenia elektronicznego.

W trzeciej części egzaminu mieliśmy, m.in. odpowiedzieć na pytania do tekstu, którego wysłuchaliśmy chwilę wcześniej. Trzeba było słuchać bardzo uważnie. Pojawiły się również zadania zamknięte, w tym przypadku odwołujące się do wysłuchanego wywiadu z piłkarzem.

Ostatnia część była, według mnie, najłatwiejsza. Egzaminator zadawał pytania odnośnie do tego co lubimy robić na co dzień, z kim spędzamy czas w weekend etc. Pokazał nam również zdjęcia, które należało porównać. Ponieważ różnice między nimi były znaczne, nie stanowiło to problemu 😊. Ogólnie mówiąc, rozmawialiśmy na zwykłe, codzienne tematy. Do tej części egzaminu przystępowaliśmy parami.

W przerwach pomiędzy częściami, przebywaliśmy w sali wyznaczonej jako poczekalnia. Można było coś zjeść, pouczyć się, porozmawiać z innymi i rozładować stres 😊.

Tekst: Cezary Suchorski , kl. 2d

Radca prawny

Dnia 23 stycznia br. klasa I B wzięła udział w spotkaniu z radcą prawnym, dr Jędrzejem Jerzmanowskim. Podczas dwugodzinnego spotkania usłyszeliśmy wiele cennych rad. Dowiedzieliśmy się na temat zawodów związanych z prawem oraz tego, czego możemy się spodziewać, jeśli zdecydujemy się studiować prawo. Nie zabrakło też informacji na temat rozpraw sądowych i procesów karnych.

Pan doktor chętnie udzielił odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Rozwinął naszą wiedzę na temat prawa i zachęcił do studiowania tego kierunku w najbliższej przyszłości.

Z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkania z radcą prawnym, które dadzą nam możliwość poznania sądu i specyfiki jego organizacji.

Tekst: Jakub Kurczewski z klasy I B

 

,,Chemia piękna…”

Dnia 09.02 klasa medyczna naszego liceum miała okazję uczestniczyć w bardzo wartościowych zajęciach laboratoryjnych na Wydziale Chemii UAM.  Uczniowie poznali sposoby otrzymywania mydeł, estrów oraz leków. Okazało się, że nie jest to wcale takie trudne!

Cieszymy się, że dzięki patronatom mamy taką możliwość poznawania wiedzy.

 

Klub Melomana w kwietniu

Zapraszam serdecznie wszystkich Uczniów, Rodziców i Nauczycieli do zapoznania się z kwietniową ofertą Klubu Melomana. Przypominam jednocześnie, że zostały mi OSTATNIE rezerwacje na oba spektakle widowiska baletowo-operowo-akrobatycznego „Królowa śniegu”, które odbędą się w dwa ostatnie dni przed przerwą świąteczną 27 i 28 marca 2018 r. o godz. 18.00. Zarezerwowałem po 48 miejsc na każdy wieczór i w ciągu kilku dni większość rezerwacji została sprzedana.

Pozdrawiam serdecznie i do zobaczenia w Auli UAM oraz w Teatrze Wielkim – Andrzej Kabala

Licealiści w Warszawie

W dniu 26 lutego uczniowie klas pierwszych liceum uczestniczyli w wycieczce kształtującej postawy przedsiębiorcze, w ramach której zwiedzali Sejm RP i Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie.

Sejm RP otworzył przed uczniami wrota Sali Posiedzeń, poznali historię i obecne zwyczaje Polskiego Parlamentu jak również mieli okazję obejrzeć tablice upamiętniające ważne wydarzenia dla Polski.

Ciekawość wśród uczniów wzbudziła strefa dla dziennikarzy i mediów.

W ramach kształtowania umiejętności ekonomicznych odwiedzili Giełdę Papierów Wartościowych. Uczniowie poznali symbolikę budowli, metafory pojęć giełdowych, zobaczyli warszawski parkiet giełdowy, a na deser odbyła się prezentacja – lekcja inwestowania w akcje i tajniki ekonomii.

Przygotowywała nauczycielka podstaw przedsiębiorczości

Urszula Karpiesiuk

 

Dzień patrona

W środę, 31. stycznia nasza szkoła obchodziła Dzień Patrona. Przypomnieliśmy sobie wtedy historię jednego z najbardziej zasłużonych ludzi dla powojennej Polski – Jana Nowaka-Jeziorańskiego.

Klasa 3c miała za zadanie przygotować akademię na tę uroczystość. Widownia była wymagająca – pojawiła się pani Dyrektor oraz spora część grona nauczycielskiego. Uczniowie zaprezentowali przedstawienie, które podsumowało oraz uwypukliło najważniejsze momenty całego życia Zdzisława Jeziorańskiego, bo tak brzmiało prawdziwe imię bohatera uroczystości. Nasi rówieśnicy mieli trudną rolę do odegrania, lecz udało im się wyjść poza schematy zwykłego wystąpienia o tematyce historycznej i przybliżyć w ten sposób odległy młodzieży temat, jakim jest, pozornie niedawna, walka o wolną Polskę w czasach pokoju. Takie przedstawienia potwierdzają, że bardzo istotne jest pielęgnowanie pamięci historycznej młodych pokoleń. Warto zwrócić uwagę chociażby na postawę wybranych bohaterów i ich dokonania w walce o wolną, niepodległą Polskę.

Autor artykułu i zdjęć: Zuzanna Olejniczak 3c

 

„Cudowny chłopak”

W piątek 9 lutego klasa 2A wybrała się do kina Cinema City na film „Cudowny Chłopak” w reżyserii Stephena Chbosky””ego. Komediodramat opowiada o chłopcu ze zdeformowaną twarzą, który musi zmierzyć się z trudnościami szkolnego życia, czyli między innymi nietolerancją i uprzedzeniami ze strony innych dzieci. Seans był bardzo wzruszający, momentami zabawny, jednak najważniejszą rzeczą, jaką reżyser chciał przekazać jest to, by nie patrzeć jedynie na wygląd, który w poznawaniu ludzi naprawdę nie jest najważniejszy. Myślę, że film podobał się całej klasie i na pewno chętnie znów wybralibyśmy się do kina na jakiś równie ciekawy i wzruszający film.

OLIMPIADA MATEMATYCZNA JUNIORÓW

Z przyjemnością informujemy, że Kosma Kasprzak uczeń klasy 2b gimnazjum zakwalifikował się do finału XIII Olimpiady Matematycznej Juniorów. Tym samym znalazł się on wśród 127 najlepszych uczestników tych prestiżowych zawodów.

Serdecznie gratulujemy sukcesu! Będziemy trzymać kciuki podczas zawodów finałowych, które odbędą się w dniach 17 i 18 marca 2018 r.

Nauczyciele matematyki