Z przyjemnością informujemy, że po raz trzeci z rzędu XXXVIII Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Poznaniu otrzymało odznakę ZŁOTA TARCZA w rankingu PERSPEKTYW.
Nasze Liceum uplasowało się na 9 pozycji w Poznaniu oraz 12 w województwie wielkopolskim.
Sukces ten osiągnęliśmy dzięki wytężonej pracy naszych nauczycieli, absolwentów oraz wsparciu rodziców, sponsorów oraz pracowników szkoły zaangażowanych w rozwój organizacyjny i poprawę infrastruktury szkoły.
38. DLO otrzymało grant w projekcie Erasmus+ w akcji mobilność kadry edukacji szkolnej.
Przed kilkoma dniami otrzymaliśmy informację, że projekt przygotowany kilka miesięcy temu przez grono pedagogiczne naszej szkoły, w ramach programu Erasmus+, został zaakceptowany i uzyska finansowanie! 🎉
Program Erasmus+ jest finansowany z funduszy Unii Europejskiej, a jego celem jest promowanie mobliności i współpracy na rzecz lepszej i nowocześniejszej edukacji w krajach unijnych. 🌍🎓
Co to oznacza dla naszej społeczności? Więcej doświadczenia międzykulturowego, więcej nowatorskich strategii w nauczaniu, więcej dwujęzyczności.
Jednym słowem: Więcej!
Aktywnościami w ramach projektu będziemy się tutaj oczywiście z Wami obszernie dzielić 🙂
Miłych wakacji!
#ErasmusPlus #UE #Edukacja #Mobilność
NAUKA, TOLERANCJA I RÓŻNORODNOŚĆ NA EUROPEJSKIM POZIOMIE
Ruszamy z nowym projektem Erasmus+ (krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej). Tytuł naszego projektu to „nauka, tolerancja i różnorodność na europejskim poziomie”. Nasza kadra (23 nauczycieli) weźmie udział w różnych kursach o profilu m.in. językowym , metodycznym, CLIL czy środowiskowym. W ramach tego projektu pojedziemy do Włoch, Irlandii, Hiszpanii czy na Maltę i Cypr. W każdym z tych miejsc będziemy mieć szansę na podniesienie kompetencji, dzięki czemu skorzysta na tym społeczność uczniowska 38 DLO jak również inni nauczyciele, ponieważ podzielimy się wiedzą i umiejętnościami. Relacje z wyjazdów zostaną umieszczone na stronie naszej szkoły w zakładce Erasmus+ oraz na Facebooku. Życzmy sobie nawzajem powodzenia.
16 i 17 stycznia nauczyciele naszej szkoły mieli przyjemność uczestniczyć w warsztatach dotyczących platformy eTwinning. Dzięki temu będziemy mogli lepiej realizować nasze cele w projekcie Erasmus+.
Kultura zwyczajów i obyczajów Meksyku – przygotowanie do mobilności
08.02.2024
Nasz nauczyciel języka hiszpańskiego, Juan Carlos Rocha Vicenty, przygotowując się do wyjazdu w ramach projektu Erasmus+, wziął udział w prezentacji kultury, zwyczajów i obyczajów Meksyku. Uczestniczyli w niej również nasi uczniowie. Prezentacja odbyła się na Wydziale Neofilologii.
W kursie języka włoskiego uczestniczy p. Marzena Nastał – nauczyciel języka łacińskiego, korzystając z projektu Erasmus+ mobilność kadry nauczycielskiej.
Mobilność – Metodología, cultura y civilización españolas – Sewilla
06.11.2023 r. – 17.11.2023 r.
Nasz nauczyciel j. hiszpańskiego, Juan Carlos Rocha- Vicenty, pojechał do Sewilli na kurs metodyczny „Metodología, cultura y civilización españolas”. Oto najświeższe zdjęcia z wyjazdu:
Dużym zainteresowaniem cieszyły się wśród nauczycieli naszej szkoły kolejne warsztaty z eTwinning’u, które odbyły się w lutym. Tym razem dotyczyły umiejętności zakładania projektu na platformie eTwinning. Dzięki nim weźmiemy udział w międzynarodowym projekcie, włączając w to również uczniów:)
Szanowni Państwo, drogie Uczennice i Uczniowie, Koleżanki i Koledzy, chcę Was zaprosić na koncert „Four Corners Of The World”, który odbędzie się w środę 10 kwietnia 2024 r. o godz. 19:00 w Scenie Na Piętrze (ul. Masztalarska .
Koncert ten jest częścią projektu „Nauka, tolerancja i różnorodność na europejskim poziomie”, który nasze liceum realizuje w ramach Erasmusa+.
Nasi Artyści wykonają utwory wielu wykonawców, między innymi: Pink Floyd, Blondie, Nena, Katie Melua, Lady Gaga, Adele, Lewis Capaldi, Kwiat Jabłoni…
09.04.2024 r. w ramach Europejskiego Tygodnia Młodziezy, gościliśmy w progach naszej szkoły p. Marcina Witkowskiego z biura ds. współpracy z regionami Erasmus+ Innhub, który przybliżył uczniom temat wolontariatu w projektach Erasmus+. Wykład był przeprowadzony w bardzo ciekawy sposób i częściowo w języku nagielskim. Na koniec prelekcji był Kahoot (oczywiście dotyczył projektów i wolontariatu), a uczniowie otrzymali nagrody za pierwsze trzy miejsca. Kahoot’a przygotował prelegent – pan Marcin Witkowski. Spotkanie przypadło do gustu naszej społeczności uczniowskiej, dlatego mamy zamiar pozostać w kontakcie z panem Marcinem w celu dalszych spotkań.
DZIELIMY SIĘ KOLEJNYM WYJAZDEM / KOLEJNĄ MOBILNOŚCIĄ
Teaching Beyond Subjects: Including Sustainability Education in Everyday Classes
01.04.2024 r. – 05.04.2024 r.
Pani Aleksandra Spychała, nauczycielka geografii, była na tygodniowym kursie: Teaching Beyond Subjects: Including Sustainability Education in Everyday Classes. (01.04.24-05.04.24) w ramach projektu Erasmus+
Oto jej krótka relacja:
Jak przystało na kurs dotyczący zrównoważonego rozwoju omawiamy np. barceloński system zagospodarowania odpadów (m.in. przesprytne kubły na pedały), kwestie włączania do społeczności bezdomnych, super rozwinięty system komunikacji miejskiej (m.in. kolejki linowe!) czy architekturę (mój ulubiony kolorowy Gaudi) wykorzystującą naturalne metody wentylacji, ćwicząc metodykę project-base learning w międzynarodowym towarzystwie nauczycieli z całej Europy – jest intensywnie!!!
W kursie języka angielskiego uczestniczył p. Michał Omieczyński – nasz nauczyciel wychowania fizycznego, korzystając z projektu Erasmus+ mobilność kadry nauczycielskiej.
Kurs – doskonalenie nauki języka angielskiego. Zajęcia odbywały się w miejscowości CORK – Irlandia. Szkoła, do której uczęszczałem, to Cork English College. Lekcje odbywały się na wysokim poziomie z bardzo dobrze przygotowaną kadrą pedagogiczną. W zajęciach uczestniczyli studenci z całego świata, m.in. z Tajwanu, Japonii, Francji, Włoch, Brazylii. Oprócz intensywnej nauki był też czas na zwiedzania okolicznych miejscowości.
Mobilność – język francuski ogólny z historią sztuki
17.06. – 28.06.2024 r.
Nauczycielka języka polskiego, Monika Siekańska, uczestniczy w kursie języka francuskiego ogólnego z historią sztuki w ramach projektu Erasmus+.
Oto jej najnowsze zdjęcia. Relacje po powrocie do Polski.
Dzisiaj kończy się mój dwutygodniowy pobyt w Paryżu, w ramach programu Erasmus +. W europejskiej stolicy kultury uczestniczyłam w zajęciach językowych oraz zajęciach ze sztuki i z kultury. Kurs stanowił połączenie klasycznych zajęć językowych na poziomie B1 oraz zajęć praktycznych, (wizyty w muzeach i centrach sztuki, wystawach stałych i czasowych na terenie metropolii Île-de-France). Podczas pobytu nie tylko mogłam doskonalić umiejętności komunikowania w języku francuskim w ośrodku LSI (na własne oczy obejrzałam wiele najbardziej znanych dzieł sztuki), ale także poznałam innych nauczycieli i studentów z całej Europy, USA, Gwatemalii, Brazylii, wymieniłam doświadczenia i kontakty. Niezwykle efektywnie spędzony czas!
Kolejna nasza nauczycielka języka angielskiego, pani Katarzyna Fel, uczestniczyła w projekcie Erasmus+
Oto jej relacja:
Na przełomie czerwca i lipca uczestniczyłam w dwóch kursach metodycznych, organizowanych przez Europass Teacher Academy w samym sercu Toskanii – we Florencji. Tematyka pierwszego kursu „Creative Strategies for Language Teachers: Make it Easy, Make it Real!” dotyczyła wykorzystania teorii Inteligencji Wielorakiej w procesie nauczania języków obcych.
Drugi kurs, „Refresher Course for Already Practicing English Language Teachers”, został poświęcony metodom nauczania języka angielskiego.
Podczas dwutygodniowego pobytu we Florencji miałam okazję wzbogacić warsztat pracy o kreatywne sposoby prowadzenia lekcji języka angielskiego oraz wymienić doświadczenia z nauczycielami takich krajów jak Portugalia, Hiszpania, Cypr, Niemcy, Czechy i Węgry. Po intensywnych zajęciach był też czas na zwiedzanie historycznych zabytków Florencji, poznawanie urokliwych miasteczek Toskanii oraz smakowanie włoskiej kuchni. Wyjazd do Florencji, w ramach programu Erasmus+, uważam za bardzo ciekawe i inspirujące doświadczenie.
Mobilność – język angielski ogólny (24.06. – 05.07.2024)
Od 24 czerwca do 5 lipca nauczyciele naszego liceum – pani Katarzyna Sobkowiak i pan Andrzej Kabala, uczestniczyli w kursie językowym, organizowanym przez Easy School Of English, który odbywał się w stolicy Malty – zabytkowej Valletcie.
Wraz z osobami z Japonii, Turcji, Niemiec, Włoch i Szwajcarii doskonalili umiejętność posługiwania się językiem angielskim. Podczas dwutygodniowego pobytu na Malcie, każdego dnia po skończonych zajęciach, poznawali najpiękniejsze miejsca wyspy: wspaniałe twierdze, zabytkowe kościoły, muzea, imponujące klify, malownicze zatoczki, klimatyczne miasteczka i osady rybackie. Poznali smaki regionalnej kuchni, a także uczestniczyli w kilku koncertach, z których na szczególne wyróżnienie zasługują koncert Eda Sheerana i poprzedzającego jego występ Caluma Scotta, a także, jako wisienka na muzycznym torcie, koncert „Queens Of Soul”, gdzie siedemdziesięcioosobowa BBC Concert Orchestra wraz ze znakomitymi wokalistkami wykonała utwory Tiny Turner, Whitney Houston i Arethy Franklin. Był to bardzo udany pobyt w ramach programu Erasmus+. Zdjęcia tylko w niewielkim stopniu oddają atmosferę, jaka panowała w szkole i poza zajęciami.
Mobilność Malaga
W dniach 15 – 26 lipca wraz z panią Ludin Laguną uczestniczyłyśmy w kursie metodycznym w Maladze (Curso de metodología y didáctica de la enseñanza de español como lengua extranjera). Wysokie temperatury nie powstrzymały nas przed wytężoną pracą. Od poniedziałku do piątku obserwowałyśmy zajęcia doświadczonych hiszpańskich nauczycieli, co było pretekstem do naszych długich dyskusji w godzinach wieczornych. Poza tym brałyśmy udział w niezwykle ciekawych zajęciach dotyczących nowych badań w dziedzinie nauczania języków obcych prowadzonych przez José Ramona Rodrigueza, autora podręczników. Nauczyłyśmy się między innymi rysować gramatykę, podawać materiał w odpowiednich proporcjach, wplatać składniki kulturowe w proces nauczania. Dużo rozmawialiśmy o motywacji uczniów oraz o odpowiedniej dynamice lekcji. Miałyśmy też czas, by poznać rodzinne miasto Picassa oraz egzotyczną Andaluzję. Mamy nadzieję, że uczniowie, do których wracamy pełne entuzjazmu, odczują na własnej skórze pozytywne zmiany, jakie w nas zaszły po projekcie Erasmus+ w Hiszpanii.
CLIL w Cork (Irlandia)
W dniach 22.08-2.08 nasi anglistka Maria Kistowska i anglista Fabian Kropidłowski uczestniczyli w kursie metodycznym CLIL (Content & Language Integrated Learning) w Cork (Irlandia).
Oto ich relacja:
“Kurs metodyczny CLIL wybraliśmy ponieważ interesuje nas tematyka przemycania treści przedmiotowych na lekcjach języka angielskiego, a także sposób wprowadzania treści przedmiotowych przy pomocy języka z uwzględnieniem jego złożoności / możliwości / subtelności. Dzięki uczestnictwu w kursie możemy wesprzeć nauczycieli i nauczycielki przedmiotów nauczanych dwujęzyczne we wprowadzeniu CLIL na szerszą skalę. Kurs stał się również świetna okazją do wymiany doświadczeń/narzędzi z nauczycielami z innych krajów europejskich oraz pozwolił nam uświadomić sobie nasze szerokie kompetencje, które posiadamy z racji uczenia języka angielskiego w systemie dwujęzycznym.
Poza zdobywaniem nowych umiejętności i kompetencji mieliśmy także szereg okazji aby poznać Szmaragdową Wyspę i nauczyć się słownictwa typowego dla Irlandii. Zwiedziliśmy południową i zachodnią część wyspy; kąpaliśmy się w lodowatym oceanie, kosztowaliśmy lokalnych specjałów, odwiedziliśmy muzeum masła, tańczyliśmy jak pod pokładem Titanica, a do kina poszliśmy… do kościoła.
We definitely had a craic!”
MOBILNOŚĆ- JĘZYK ANGIELSKI OGÓLNY- CYPR
W ramach projektu Erasmus+ skorzystałam z wyjazdu na kurs nauki języka angielskiego na Cyprze. Nauczanie odbywało się od poniedziałku do piątku przez 2 tygodnie. W ramach zajęć mieliśmy konwersacje, słuchanie oraz gramatykę. Wszystkie „lekcje” były przeprowadzane w ciekawy sposób, oprócz tego panowała bardzo dobra nawet ośmielę się stwierdzić rodzinna atmosfera. Wieczorami można było spędzić dodatkowe godziny na konwersacji w kawiarniach w międzynarodowym towarzystwie . Spotkania te organizowała nasza szkoła, która proponowała również wycieczki po Cyprze. Wyspa bardzo ciekawa, kontrastowa, ale temperatura niestety sięgała 40 stopni. Cały wyjazd uważam za bardzo udany:)
Mobilność – Digital Teaching Essentials with Photo and Video Making in your Classroom – 29.07.- 09.08.2024- Dublin
1 Tydzień
Po ukończeniu kursu „Photo and Video Making in your Classroom: The Educational Power of Multimedia,” poznałam kilka kluczowych umiejętności:
Wprowadzenie do sztucznej inteligencji (AI): Poznałam podstawy sztucznej inteligencji i jej potencjalne zastosowania w klasie, szczególnie w odniesieniu do projektów multimedialnych.
Koncepcje fotografii i wideografii: Zdobyłam wiedzę na temat podstawowych zasad fotografii i wideografii oraz nauczyłam się, jak stosować te umiejętności w środowisku edukacyjnym.
Multimedia w edukacji: Nauczyłam się skutecznie wykorzystywać multimedia, takie jak zdjęcia i filmy, aby zwiększyć zaangażowanie uczniów i poprawić efekty nauczania.
Quizy i nauka przez gry: Poznałam metody włączania quizów i nauki przez gry do moich projektów multimedialnych, aby uczynić naukę bardziej interaktywną i przyjemną.
Praca projektowa: Miałam okazję zastosować zdobytą wiedzę w praktyce poprzez udział w zadaniach projektowych, co pozwoliło mi zdobyć doświadczenie w tworzeniu edukacyjnych treści multimedialnych.
Refleksja i zajęcia kulturalne: Kurs obejmował momenty refleksji nad tym, czego się nauczyłam, a zajęcia kulturalne wzbogaciły moje doświadczenie, oferując praktyczne spojrzenie na różnorodne zastosowania multimediów.
Podsumowując, rozwinęłam umiejętności integracji narzędzi fotograficznych i wideo w klasie, koncentrując się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji, multimediów i interaktywnych metod, aby uczynić edukację bardziej dynamiczną i angażującą dla uczniów.
2 Tydzień
Po ukończeniu kursu „Artificial Intelligence Tools for Language Teachers” zdobyłam następujące umiejętności:
Przegląd sztucznej inteligencji (AI): Poznałam rozwój, podstawowe koncepcje i terminologię AI oraz eksperymentowałam z algorytmami, które mogę wykorzystać w nauczaniu.
Zastosowanie narzędzi AI: Nauczyłam się, jak wykorzystać sieci neuronowe oraz czatboty do wykonywania zadań administracyjnych i planowania lekcji, co ułatwia pracę nauczyciela.
Generowanie treści: Odkryłam, jak generatywna sztuczna inteligencja może wspierać tworzenie treści audio i wideo, w tym dynamiczne generowanie obrazów oraz narzędzia takie jak Chatterpix do nauki języków.
Etyka i kontrakty AI: Dyskutowałam nad etycznymi aspektami sztucznej inteligencji w klasie oraz jak tworzyć umowy AI z uczniami, aby nauczyć ich odpowiedzialnego korzystania z technologii.
Multimedialne projekty AI: Wzięłam udział w tworzeniu projektu audio-wizualnego związanego z AI, co pozwoliło mi zastosować teorię w praktyce i stworzyć projekt edukacyjny.
Wykorzystanie AI w edukacji międzyprzedmiotowej: Nauczyłam się, jak interdyscyplinarnie wykorzystać AI w edukacji, aby uczynić lekcje bardziej angażującymi i nowoczesnymi.
Kultura i integracja: Podczas kursu uczestniczyłam w różnych aktywnościach kulturalnych, co pozwoliło mi lepiej zrozumieć kontekst międzynarodowy i wzmocnić integrację w grupie.
Podsumowując, zdobyłam szeroki zakres umiejętności związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w nauczaniu dwujęzycznym, co pozwoli mi na bardziej dynamiczne, zróżnicowane i nowoczesne podejście do edukacji.
Mobilność- Florencja- 05.08-.09.08.20.24
Project- Based Learning (PBL): Make Students’Learning Real and Effectiv- Florencja
W ramach Erasmus + odbyłyśmy kurs podczas którego uczyłyśmy się sposobu wykorzystania nauczania projektowego. Poznawałyśmy metody pracy z uczniami, ich motywowania, pokonywania napotkanych trudności jak i współpracy przy tworzeniu projektów wieloprzedmiotowych. W czasie wolnym zachwycałyśmy się nie tylko Florencją ale i urokliwą Pizą, Lukką oraz Sienną , zagościłyśmy również w Weronie.
Jadwiga Pyziak i Agnieszka Szastalska
MOBILNOŚĆ- JĘZYK ANGIELSKI OGÓLNY- MALTA
W dniach 24.06 – 05.07. 2024 r. uczestniłyśmy w dwutygodniowym kursie języka angielskiego w szkole AM Language na Malcie. Te dwa tygodnie były niesamowitą przygodą i świetną okazją do doskonalenia kompetencji językowych. Miałyśmy możliwość spotkania się ze studentami z Hiszpanii , Kolumbii, Argentyny , Brazylii , Turcji , Słowacji , Włoch , Niemiec , Szwajcarii oraz Chile. W wolnych chwilach brałyśmy udział w wycieczkach i imprezach organizowanych przez szkołę. Taka formula organizacji doskonalenia umiejętności językowych jest z pewnością najlepsza .
Elżbieta Marciniak, Renata Sęba i Maria Zielonacka
MOBILNOŚĆ- Theory and Practice of CLIL- Dublin (19.08- 30.08.24)
Pan Krystian Galiński (nauczyciel historii) oraz pan Rafał Bielas (nauczyciel fizyki) wzięli udział w kursie dotyczącym nauczania dwujęzycznego pt. „Theory and Practice of CLIL (Content and Language Integrated Learning)”. Ich pobyt w Dublinie, stolicy Republiki Irlandii, trwał od 19.08 do 30.08.2024 r.
Wybraliśmy ten kurs, aby pogłębić naszą wiedzę teoretyczną na temat metody CLIL oraz zdobyć praktyczne umiejętności, które pozwolą nam efektywniej wdrażać tę metodę w nauczaniu fizyki i historii. Chcieliśmy także poznać narzędzia oparte na nowoczesnych technologiach, które mogą wzbogacić nasze lekcje dwujęzyczne.
Podczas dwóch tygodni kursu mieliśmy okazję wymienić doświadczenia z nauczycielami z różnych krajów, w tym z Polski, Czech, Francji i Japonii. Dyskusje na temat różnic kulturowych, systemów edukacji oraz codziennych wyzwań, z jakimi spotykają się nauczyciele, były niezwykle inspirujące i motywujące.
Oprócz programu naukowego, mieliśmy również czas na poznanie uroków Dublina. Odwiedziliśmy liczne muzea, piękne parki oraz okoliczne nadmorskie miejscowości. Degustacja tradycyjnych potraw kuchni irlandzkiej pozwoliła nam lepiej zrozumieć bogatą kulturę tego kraju i docenić jego różnorodność.
Prezentacja narzędzi metodologicznych dla zespołu historycznego (kurs Theory and Practice of CLIL)
We wtorek (24.09.2024 r.) odbyło się spotkanie zespołu historycznego XXXVIII DLO, na którym nasz nauczyciel Krystian Galiński przedstawił koleżance i kolegom historykom poznane na kursie Theory and Practice of CLIL narzędzia metodologiczne, które mogą być pomocne dla rozwijania dwujęzyczności na lekcjach. Wśród nich znalazły się platformy edukacyjne, takie jak: Nearpod, Padlet, DitchThatTextbook i kilka innych. Pojawiły się również inne rozwiązane metodologiczne, które zostały przedstawione na dublińskim kursie.
Sprawozdanie dla rady pedagogicznej
Podczas Rady Pedagogicznej (17.09.24) nasi beneficjenci podzielili się z gronem pedagogicznym swoimi nowo nabytymi umiejętnościami oraz wrażeniami z kursów. Uczestnicy projektu Erasmus+ pokazali nam ciekawe zdjęcia ze szkół, w których gościli jak również z miejsc, które zwiedzili przy okazji pobytu na szkoleniach.
Festyn z okazji Dnia Języków Obcych
W ramach Dnia Języków Obcych mieliśmy okazję podzielić się ze społecznością uczniowską oraz mieszkańcami dzielnicy Sołacz wrażeniami z wyjazdów na kursy metodyczne i nie tylko oraz samym projektem Erasmus+. Wydarzenie miało miejsce 29.09.2024 na terenie 38 DLO.
Od 30. września do 10. października tego roku przebywałem we Florencji w ramach programu Erasmus+, gdzie brałem udział w dwóch szkoleniach dla nauczycieli. Pierwszy kurs pod tytułem Resiliance and Well-Being Strengths for Teachers prowadzony był przez Alessię di Bari. Koncentrował się przede wszystkim na rozwoju własnych zasobów takich jak nasze mocne strony, relacje, oraz cechy osobowości, które mogą był wykorzystywane na co dzień, ale szczególnie w momentach dużego stresu, aby nam pomóc przejść przez cięższy okres. Drugi kurs pod tytułem Stress Management and Recognition – Key Strategies for Teachers prowadzony był przez Olgę Plyaskinę. Prowadząca uczyła nas, w jaki sposób radzić sobie ze stresem poprzez yogę, ćwiczenia fizyczne, oraz ćwiczenia oddechowe. Chciałbym pokreślić, że umiejętności, których nauczyłem się przydadzą się nie tylko nauczycielom, lecz także uczniom.
W dniach 15-17.10 pierwsza grupa naszych uczniów rozpoczęła 3 dniowe warsztaty w Wielkopolskim Centrum Zaawansowanych Technologii UAM
W warsztatach dwie grupy 2 osobowe uczniów z klasy 3C na zakładzie chemii metaloorganicznej UAM wykonało pełną syntezę, izolację oraz interpretacje spektralną otrzymanych produktów. Uczniowie pierwszego dnia wykonali pełną syntezę silseksiloksanów przy użyciu specjalistycznych technik laboratoryjnych umożliwiających pracę w atmosferze gazu obojętnego, wolnego od śladowych ilości tlenu i wilgoci tj. z wykorzystaniem linii próżniowo-gazowej oraz komory rękawicowej, stosując standardowe techniki Schlenka oraz zapoznali się z zasadami pracy z związkami metaloorganicznymi. Drugiego dnia wykonali pełną izolację produktów z wykorzystaniem kolumny chromatograficznej, poznali zasady działania i pracę przy aparatach chromatografii gazowej (GC, GC-MS). Ostatniego dnia określali strukturę i czystość otrzymanych produktów poprzez wykonanie i interpretację widm IR, 1H NMR, 12C NMR, HRMS.
Jesteśmy bardzo wdzięczni Pani Profesor UAM dr hab. Beacie Dudziec za umożliwienie przeprowadzenia ww. warsztatów i opiekę nad realizacją tego projektu. Szczególne podziękowania dla pani dr M. Rząsowskiej oraz pani dr. Katarzynie Mituła-Chmielowiec za realizację zajęć z uczniami.
Uczniom gratulujemy i życzymy dalszego zdobywania doświadczeń.
W warsztatach dwie grupy 2 osobowe uczniów z klasy 3C na zakładzie chemii metaloorganicznej UAM wykonało pełną syntezę, izolację oraz interpretacje spektralną otrzymanych produktów. Uczniowie pierwszego dnia wykonali pełną syntezę silseksiloksanów przy użyciu specjalistycznych technik laboratoryjnych umożliwiających pracę w atmosferze gazu obojętnego, wolnego od śladowych ilości tlenu i wilgoci tj. z wykorzystaniem linii próżniowo-gazowej oraz komory rękawicowej, stosując standardowe techniki Schlenka oraz zapoznali się z zasadami pracy z związkami metaloorganicznymi. Drugiego dnia wykonali pełną izolację produktów z wykorzystaniem kolumny chromatograficznej, poznali zasady działania i pracę przy aparatach chromatografii gazowej (GC, GC-MS). Ostatniego dnia określali strukturę i czystość otrzymanych produktów poprzez wykonanie i interpretację widm IR, 1H NMR, 12C NMR, HRMS.
Jesteśmy bardzo wdzięczni Pani Profesor UAM dr hab. Beacie Dudziec za umożliwienie przeprowadzenia ww. warsztatów i opiekę nad realizacją tego projektu. Szczególne podziękowania dla pani dr M. Rząsowskiej oraz pani dr. Katarzynie Mituła-Chmielowiec za realizację zajęć z uczniami.
Uczniom gratulujemy i życzymy dalszego zdobywania doświadczeń.
W dniach 5-7.11 następna grupa 4 uczniów tym razem z klasy 4D dzięki uprzejmości Pani Profesor UAM dr hab. Beacie Dudziec, Pani dr Monice Rząsowskiej oraz Pani dr. Katarzynie Mituła-Chmielowiec, uczestniczyła w trzydniowych warsztatach na zakładzie chemii metaloorganicznej UAM. Uczniowie wykonali syntezę izolację oraz pełną charakterystykę spektralną otrzymanych związków metaloorganicznych.
Mamy ogromną przyjemność poinformować, że Georgii Stepanov z klasy 4D został laureatem programu oświatowego dla szkół ponadpodstawowych Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza INŻYNIEROWIE PRZYSZŁOŚCI. Projekt przesłanej koncepcji pracy badawczej wykonywany pod opieką nauczycielki Jadwigi Pyziak zajął 26 miejsce wśród 100 najlepszych pomysłów projektów edukacyjnych w skali kraju, jakie zostały zgłoszone do tego programu oświatowego. Jest nam szczególnie miło, ponieważ tegoroczna pilotażowa edycja cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Program Inżynierowie Przyszłości jest pod patronatem PGNiG, Ministerstwa Edukacji Narodowej, ORE, TVP NAUKA, Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Warszawskiej, AGH i Politechniki Gdańskiej.
Nasza szkoła otrzyma dofinansowanie w postaci grantu na zakup materiałów do projektu w wysokości 1000 zł. Dodatkowo w kwietniu 2024 r. projekt może zostać nagrodzony stypendiami, zaś twórcy najlepszych prac (10 z 100 projektów realizowanych w programie) (uczniowie i nauczyciele) zostaną zaproszeni do udziału w II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Szkół Ponadpodstawowych, która odbędzie się w czerwcu 2025 r. w Warszawie.
W drugiej połowie września (od 19-26 września) br., grupa 10 uczniów z naszej szkoły wraz z nauczycielkami: Jadwigą Pyziak i Agnieszką Szastalską uczestniczyła w wymianie międzynarodowej w ramach wymiany uczniowskiej z szkołą LEPL Kutaisi Andria Razmadze Physico-mathematical Public School N41 w Gruzji.
Podczas pobytu w Kutaisi nasi uczniowie:
uczestniczyli w warsztatach i wykładach z chemii i fizyki prowadzonych przez nauczycieli i uczniów z Gruzji oraz omawiali wyniki wspólnych projektów naukowych wykonywane w ramach e-Twinning
poznawali, kulturę i historię gruzińską poprzez zwiedzanie tego pięknego kraju;
uczestniczyli w pokazach śpiewu i tańca ludowego w szkole balotowej w Kutaisi oraz koncercie wykonanym w M. Balanchivadze Central Music School;
poznawali tradycyjne i regionalne potrawy gruzińskie, które sami uczyli się wykonywać w ramach warsztatów kulinarnych;
integrowali się z goszczącymi ich rówieśnikami;
poznali tamtejsze zwyczaje oraz system edukacji.
Pobyt w Gruzji był bardzo owocnym czasem. Obecnie czekamy na rewizytę naszych gruzińskich przyjaciół w kwietniu.
We wtorek 15 października w auli naszej szkoły odbyły się obchody Dnia Edukacji Narodowej potocznie nazywanym Dniem Nauczyciela. Samorząd uczniowski w imieniu wszystkich uczniów złożył pracownikom szkoły życzenia oraz przygotował parę atrakcji rozrywkowych. Uczniowie rozpoznawali nauczycieli po ich zdjęciach z młodości, odbył się teleturniej wiedzy przedmiotowej, w którym zatriumfowali przedstawiciele grona pedagogicznego, a na koniec wszyscy chętny mogli wziąć udział w Kahootcie sprawdzającym wiedzę na temat kadry naszej szkoły.
Bokser to nie tylko sportowiec, który walczy na pięści na ringu. To człowiek, który przez lata ciężkiego treningu, determinacji i poświęceń kształtuje swoje ciało i umysł, by stawić czoła przeciwnikom. Ale bycie bokserem to znacznie więcej niż walka – to styl życia i sposób myślenia, który kształtuje charakter i wytrzymałość.
W sobotę 28 września Tymon Brodziak odbył, a co więcej wygrał, swoją pierwszą walkę bokserską.Jak wyglądała droga do debiutu?
Zaczynaliśmy z trenerem u mnie w piwnicy cztery lata temu, w trakcie pandemii. Gdy sytuacja się rozluźniła, przeszliśmy na salę. Nigdy tak naprawdę nie sądziłem, że będę ćwiczył boks. Próbowałem wielu sportów – pływania, piłki nożnej, piłki ręcznej, koszykówki, siatkówki; ale w żadnym z nich nie znalazłem niczego trwałego. Moja siostra miała zacząć treningi boksu, ale zrezygnowała, więc ja stwierdziłem, że spróbuję.
Droga do zostania bokserem
Droga do tego, by stać się bokserem, jest długa i wymagająca. Zaczyna się od wymagających treningów, które obejmują nie tylko naukę zadawania ciosów, ale też budowanie wytrzymałości, siły i techniki. W przypadku Tymona rozmawiamy o 12 treningach tygodniowo.
Oprócz tego, że mam treningi boksu chodzę też na siłownię i kalistenikę. Skupiam się tam na pracy z wagą własnego ciała – wpływa to na stabilizację i rozciągnięcie.Staram się rozkładać godziny ćwiczeń na cały dzień, rano siłownia, wieczorem boks.
Życie boksera poza ringiem
Bokserzy to ludzie o ogromnej dyscyplinie. Poza treningami muszą dbać o odpowiednią dietę, regenerację i zdrowie psychiczne. To styl życia pełen wyrzeczeń – od rezygnacji z niezdrowych nawyków, przez ograniczanie życia towarzyskiego, aż po ciągłe dbanie o formę. Jak wygląda rutyna Tymona?
Wiele zależy od wymagań w szkole, ale staram się codziennie chodzić spać o 21:30, by regeneracja była jak najlepsza, no i wiadomo, unikam słodyczy i niezdrowego jedzenia, ale zdarza się naciągnąć oba postanowienia. Znajduję też codziennie czas dla znajomych i dbam o relacje z rodziną. Jak wygląda mójdzień? Cóż, wstaję o 5:30, biorę zimny prysznic dla pobudzenia. Wtedy przechodzę do ćwiczeń oddechu. Po śniadaniu jadę rowerem do szkoły, a po powrocie zajmuję się treningami, kończąc dzień porządnym rozciąganiem.
Co wyróżnia boksera?
Bycie bokserem to nie wyłącznie umiejętność zadawania ciosów – to także siła charakteru. W ringu liczy się nie tylko siła fizyczna, ale też taktyka, refleks i zdolność do szybkiego podejmowania decyzji. Dodatkowo bokserzy często uczą się pokory. Po wygranych walkach wiedzą, że zawsze jest ktoś, kto pomógł im dojść do sukcesu.
Trenuję z osobamistarszymi, co pozwala mi podciągnąć swój poziom i zaczerpnąć od nich porad życiowych.Sztuki walki nieustannie uczą kultury i wdzięczności. Po wygranej walce podziękowałem wszystkim, którzy trenowali ze mną przez te 4 lata, bo mam świadomość, jaką rolę odegrali.
Każdy pojedynek to wyzwanie, w którym bokser musi umieć zachować spokój i działać z precyzją, nawet gdy jest zmęczony i pod presją. To ciągła praca nad sobą i dążenie do doskonałości, które nie kończy się nawet po zdobyciu tytułów czy medali. Tymon w sobotę zdobył swój pierwszy medal. Jak wyglądają ostatnie przygotowania przed Wejściem Smoka?
Wbrew pozorom na dwa tygodnie przed walką trzeba się uspokoić i ograniczyć treningi, aby nie przeciążyć ciała. Treningi są krótsze, pracujemy nad tempem i ćwiczymy z tarczą. Na dwa dni przed wchodzi stres, ale najbardziej odczułem to, siedząc już momenty przed wyjściem na ring, gdy bandażowałem ręce. Walka trwa 3 rundy po 3 minuty, co wydaje się być krótko, ale mnie się strasznie dłużyło. Pierwszy raz miałem na głowie kask i czułem się trochę nieswojo, ale nie przeszkodziło mi to w odniesieniu zwycięstwa. Gdy ogłosili wynik byłem tak skupiony, że ciężko mi było wpaść w euforię, ale poczułem swego rodzaju ulgę oraz ogromną satysfakcję.
A w wolnych chwilach…
Boks zajmuje większość czasu młodych championów, dlatego tak ważnym jest znalezienie balansu i umiejętność zostawienia walk na sali. Tymon jeździ na rowerze, grywa w szachy, a do tego czyta książki.
Gratulujemy zwycięstwa i życzymy powodzenia w dalszych zmaganiach.
If you’re looking for amazing performances, a gripping story, and excellent dialogue, The Great Gatsby is the show for you. The actors are from the UK, so the English sounds really natural and is easy to follow. The set design might not be super colorful, but the characters and the story really make the experience worthwhile.
Overall, this is a must-see story, and this show is a fantastic opportunity to enjoy it!
9.10. 24 r na terenie Stadionu Olimpia odbyły się międzyszkolne zawody w lekkoatletyce.
Do największych sukcesów możemy zaliczyć, srebrny medal Katarzyny Brzezińskiej z klasy 2C w skoku wzwyż z wynikiem 140 cm oraz srebrny medal Mateusza Siudy z klasy 3D w biegu na dystansie 400m.
Dziękujemy zawodnikom i życzymy dalszych sukcesów sportowych.
Dziękujemy pozostałym startującym uczniom, którzy godnie reprezentowali nasze liceum.
Po raz kolejny nasi uczniowie mieli szansę na kontakt ze sztuką na najwyższym poziomie.
W ramach cyklu Teatr Brytyjski na Wielkim Ekranie, klasy trzecie i czwarte miały okazję obejrzenia Hamleta w mistrzowskim wykonaniu Benedicta Cumberbatch, w oryginalnej wersji językowej.
Spektakl wyreżyserowany przez Lyndsey Turner był transmitowany z Barbican Theatre do kin w całej Europie i poza nią bijąc wszelkie rekordy popularności wśród tego typu transmisji. Szekspirowska tragedia stała się najszybciej sprzedającym się wydarzeniem w historii teatru w Londynie. Spektakl okrzyknięto wielkim sukcesem, ze względu na grę aktorską i oprawę plastyczną inscenizacji, pełną rozmachu.
W dniu 03.10.2024 r. przeprowadzone zostały wybory do Samorządu Uczniowskiego 38. DLO w Poznaniu na rok szkolny 2024/2025. Głosowanie odbyło się poprzez formularz Google utworzony w domenie szkolnej. W wyborach brało udział 5 koalicji:
Bezkoalicyjni (w składzie: Aleksandra Przybyła 2D, Pola Witkowska 2D, Zofia Majchrzak 2D, Elliot Kozioł 4C)
Mission: Possible (w składzie: Gabi Wałęsa 3A, Georgy Stepanov 4D, Mikołaj Mikołajczak, Oskar Kołodziejczak 2F)
Klasa średnia Bananowa (w składzie: Ksawery Popiołkowski 3C, Zofia Dzieciątkowska 3C, Gabriela Ziętkiewicz 3C, Franciszek Danielewski 3E)
Różowe Pantery (w składzie: Maja Kotecka 2H, Gabriela Zięba 2H, Bruno Lendo-Zachariasz 2B, Antek Malinowski 2B)
W głosowaniu udział wzięło 293 uczniów. Koalicje otrzymały następujące wyniki:
Klasa średnia Bananowa 25,9%
stand-UP 24,9%
Bezkoalicyjni 22,5%
Mission: Possible 19,8%
Różowe Pantery 6,8%
Zgodnie z ordynacją wyborczą do Samorządu Uczniowskiego 38. DLO w Poznaniu na rok szkolny 2024/2025 dostają się 4 koalicje z najwyższą ilością głosów. Komisja Wyborcza nie odnotowała żadnych nieprawidłowości w przebiegu wyborów i przypadków naruszenia ciszy wyborczej.