Z przyjemnością informujemy, że po raz trzeci z rzędu XXXVIII Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Poznaniu otrzymało odznakę ZŁOTA TARCZA w rankingu PERSPEKTYW.
Nasze Liceum uplasowało się na 9 pozycji w Poznaniu oraz 12 w województwie wielkopolskim.
Sukces ten osiągnęliśmy dzięki wytężonej pracy naszych nauczycieli, absolwentów oraz wsparciu rodziców, sponsorów oraz pracowników szkoły zaangażowanych w rozwój organizacyjny i poprawę infrastruktury szkoły.
38. DLO otrzymało grant w projekcie Erasmus+ w akcji mobilność kadry edukacji szkolnej.
Przed kilkoma dniami otrzymaliśmy informację, że projekt przygotowany kilka miesięcy temu przez grono pedagogiczne naszej szkoły, w ramach programu Erasmus+, został zaakceptowany i uzyska finansowanie! 🎉
Program Erasmus+ jest finansowany z funduszy Unii Europejskiej, a jego celem jest promowanie mobliności i współpracy na rzecz lepszej i nowocześniejszej edukacji w krajach unijnych. 🌍🎓
Co to oznacza dla naszej społeczności? Więcej doświadczenia międzykulturowego, więcej nowatorskich strategii w nauczaniu, więcej dwujęzyczności.
Jednym słowem: Więcej!
Aktywnościami w ramach projektu będziemy się tutaj oczywiście z Wami obszernie dzielić 🙂
Miłych wakacji!
#ErasmusPlus #UE #Edukacja #Mobilność
NAUKA, TOLERANCJA I RÓŻNORODNOŚĆ NA EUROPEJSKIM POZIOMIE
Ruszamy z nowym projektem Erasmus+ (krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej). Tytuł naszego projektu to „nauka, tolerancja i różnorodność na europejskim poziomie”. Nasza kadra (23 nauczycieli) weźmie udział w różnych kursach o profilu m.in. językowym , metodycznym, CLIL czy środowiskowym. W ramach tego projektu pojedziemy do Włoch, Irlandii, Hiszpanii czy na Maltę i Cypr. W każdym z tych miejsc będziemy mieć szansę na podniesienie kompetencji, dzięki czemu skorzysta na tym społeczność uczniowska 38 DLO jak również inni nauczyciele, ponieważ podzielimy się wiedzą i umiejętnościami. Relacje z wyjazdów zostaną umieszczone na stronie naszej szkoły w zakładce Erasmus+ oraz na Facebooku. Życzmy sobie nawzajem powodzenia.
16 i 17 stycznia nauczyciele naszej szkoły mieli przyjemność uczestniczyć w warsztatach dotyczących platformy eTwinning. Dzięki temu będziemy mogli lepiej realizować nasze cele w projekcie Erasmus+.
Kultura zwyczajów i obyczajów Meksyku – przygotowanie do mobilności
08.02.2024
Nasz nauczyciel języka hiszpańskiego, Juan Carlos Rocha Vicenty, przygotowując się do wyjazdu w ramach projektu Erasmus+, wziął udział w prezentacji kultury, zwyczajów i obyczajów Meksyku. Uczestniczyli w niej również nasi uczniowie. Prezentacja odbyła się na Wydziale Neofilologii.
W kursie języka włoskiego uczestniczy p. Marzena Nastał – nauczyciel języka łacińskiego, korzystając z projektu Erasmus+ mobilność kadry nauczycielskiej.
Mobilność – Metodología, cultura y civilización españolas – Sewilla
06.11.2023 r. – 17.11.2023 r.
Nasz nauczyciel j. hiszpańskiego, Juan Carlos Rocha- Vicenty, pojechał do Sewilli na kurs metodyczny „Metodología, cultura y civilización españolas”. Oto najświeższe zdjęcia z wyjazdu:
Dużym zainteresowaniem cieszyły się wśród nauczycieli naszej szkoły kolejne warsztaty z eTwinning’u, które odbyły się w lutym. Tym razem dotyczyły umiejętności zakładania projektu na platformie eTwinning. Dzięki nim weźmiemy udział w międzynarodowym projekcie, włączając w to również uczniów:)
Szanowni Państwo, drogie Uczennice i Uczniowie, Koleżanki i Koledzy, chcę Was zaprosić na koncert „Four Corners Of The World”, który odbędzie się w środę 10 kwietnia 2024 r. o godz. 19:00 w Scenie Na Piętrze (ul. Masztalarska .
Koncert ten jest częścią projektu „Nauka, tolerancja i różnorodność na europejskim poziomie”, który nasze liceum realizuje w ramach Erasmusa+.
Nasi Artyści wykonają utwory wielu wykonawców, między innymi: Pink Floyd, Blondie, Nena, Katie Melua, Lady Gaga, Adele, Lewis Capaldi, Kwiat Jabłoni…
09.04.2024 r. w ramach Europejskiego Tygodnia Młodziezy, gościliśmy w progach naszej szkoły p. Marcina Witkowskiego z biura ds. współpracy z regionami Erasmus+ Innhub, który przybliżył uczniom temat wolontariatu w projektach Erasmus+. Wykład był przeprowadzony w bardzo ciekawy sposób i częściowo w języku nagielskim. Na koniec prelekcji był Kahoot (oczywiście dotyczył projektów i wolontariatu), a uczniowie otrzymali nagrody za pierwsze trzy miejsca. Kahoot’a przygotował prelegent – pan Marcin Witkowski. Spotkanie przypadło do gustu naszej społeczności uczniowskiej, dlatego mamy zamiar pozostać w kontakcie z panem Marcinem w celu dalszych spotkań.
DZIELIMY SIĘ KOLEJNYM WYJAZDEM / KOLEJNĄ MOBILNOŚCIĄ
Teaching Beyond Subjects: Including Sustainability Education in Everyday Classes
01.04.2024 r. – 05.04.2024 r.
Pani Aleksandra Spychała, nauczycielka geografii, była na tygodniowym kursie: Teaching Beyond Subjects: Including Sustainability Education in Everyday Classes. (01.04.24-05.04.24) w ramach projektu Erasmus+
Oto jej krótka relacja:
Jak przystało na kurs dotyczący zrównoważonego rozwoju omawiamy np. barceloński system zagospodarowania odpadów (m.in. przesprytne kubły na pedały), kwestie włączania do społeczności bezdomnych, super rozwinięty system komunikacji miejskiej (m.in. kolejki linowe!) czy architekturę (mój ulubiony kolorowy Gaudi) wykorzystującą naturalne metody wentylacji, ćwicząc metodykę project-base learning w międzynarodowym towarzystwie nauczycieli z całej Europy – jest intensywnie!!!
W kursie języka angielskiego uczestniczył p. Michał Omieczyński – nasz nauczyciel wychowania fizycznego, korzystając z projektu Erasmus+ mobilność kadry nauczycielskiej.
Kurs – doskonalenie nauki języka angielskiego. Zajęcia odbywały się w miejscowości CORK – Irlandia. Szkoła, do której uczęszczałem, to Cork English College. Lekcje odbywały się na wysokim poziomie z bardzo dobrze przygotowaną kadrą pedagogiczną. W zajęciach uczestniczyli studenci z całego świata, m.in. z Tajwanu, Japonii, Francji, Włoch, Brazylii. Oprócz intensywnej nauki był też czas na zwiedzania okolicznych miejscowości.
Mobilność – język francuski ogólny z historią sztuki
17.06. – 28.06.2024 r.
Nauczycielka języka polskiego, Monika Siekańska, uczestniczy w kursie języka francuskiego ogólnego z historią sztuki w ramach projektu Erasmus+.
Oto jej najnowsze zdjęcia. Relacje po powrocie do Polski.
Dzisiaj kończy się mój dwutygodniowy pobyt w Paryżu, w ramach programu Erasmus +. W europejskiej stolicy kultury uczestniczyłam w zajęciach językowych oraz zajęciach ze sztuki i z kultury. Kurs stanowił połączenie klasycznych zajęć językowych na poziomie B1 oraz zajęć praktycznych, (wizyty w muzeach i centrach sztuki, wystawach stałych i czasowych na terenie metropolii Île-de-France). Podczas pobytu nie tylko mogłam doskonalić umiejętności komunikowania w języku francuskim w ośrodku LSI (na własne oczy obejrzałam wiele najbardziej znanych dzieł sztuki), ale także poznałam innych nauczycieli i studentów z całej Europy, USA, Gwatemalii, Brazylii, wymieniłam doświadczenia i kontakty. Niezwykle efektywnie spędzony czas!
Kolejna nasza nauczycielka języka angielskiego, pani Katarzyna Fel, uczestniczyła w projekcie Erasmus+
Oto jej relacja:
Na przełomie czerwca i lipca uczestniczyłam w dwóch kursach metodycznych, organizowanych przez Europass Teacher Academy w samym sercu Toskanii – we Florencji. Tematyka pierwszego kursu „Creative Strategies for Language Teachers: Make it Easy, Make it Real!” dotyczyła wykorzystania teorii Inteligencji Wielorakiej w procesie nauczania języków obcych.
Drugi kurs, „Refresher Course for Already Practicing English Language Teachers”, został poświęcony metodom nauczania języka angielskiego.
Podczas dwutygodniowego pobytu we Florencji miałam okazję wzbogacić warsztat pracy o kreatywne sposoby prowadzenia lekcji języka angielskiego oraz wymienić doświadczenia z nauczycielami takich krajów jak Portugalia, Hiszpania, Cypr, Niemcy, Czechy i Węgry. Po intensywnych zajęciach był też czas na zwiedzanie historycznych zabytków Florencji, poznawanie urokliwych miasteczek Toskanii oraz smakowanie włoskiej kuchni. Wyjazd do Florencji, w ramach programu Erasmus+, uważam za bardzo ciekawe i inspirujące doświadczenie.
Mobilność – język angielski ogólny (24.06. – 05.07.2024)
Od 24 czerwca do 5 lipca nauczyciele naszego liceum – pani Katarzyna Sobkowiak i pan Andrzej Kabala, uczestniczyli w kursie językowym, organizowanym przez Easy School Of English, który odbywał się w stolicy Malty – zabytkowej Valletcie.
Wraz z osobami z Japonii, Turcji, Niemiec, Włoch i Szwajcarii doskonalili umiejętność posługiwania się językiem angielskim. Podczas dwutygodniowego pobytu na Malcie, każdego dnia po skończonych zajęciach, poznawali najpiękniejsze miejsca wyspy: wspaniałe twierdze, zabytkowe kościoły, muzea, imponujące klify, malownicze zatoczki, klimatyczne miasteczka i osady rybackie. Poznali smaki regionalnej kuchni, a także uczestniczyli w kilku koncertach, z których na szczególne wyróżnienie zasługują koncert Eda Sheerana i poprzedzającego jego występ Caluma Scotta, a także, jako wisienka na muzycznym torcie, koncert „Queens Of Soul”, gdzie siedemdziesięcioosobowa BBC Concert Orchestra wraz ze znakomitymi wokalistkami wykonała utwory Tiny Turner, Whitney Houston i Arethy Franklin. Był to bardzo udany pobyt w ramach programu Erasmus+. Zdjęcia tylko w niewielkim stopniu oddają atmosferę, jaka panowała w szkole i poza zajęciami.
Mobilność Malaga
W dniach 15 – 26 lipca wraz z panią Ludin Laguną uczestniczyłyśmy w kursie metodycznym w Maladze (Curso de metodología y didáctica de la enseñanza de español como lengua extranjera). Wysokie temperatury nie powstrzymały nas przed wytężoną pracą. Od poniedziałku do piątku obserwowałyśmy zajęcia doświadczonych hiszpańskich nauczycieli, co było pretekstem do naszych długich dyskusji w godzinach wieczornych. Poza tym brałyśmy udział w niezwykle ciekawych zajęciach dotyczących nowych badań w dziedzinie nauczania języków obcych prowadzonych przez José Ramona Rodrigueza, autora podręczników. Nauczyłyśmy się między innymi rysować gramatykę, podawać materiał w odpowiednich proporcjach, wplatać składniki kulturowe w proces nauczania. Dużo rozmawialiśmy o motywacji uczniów oraz o odpowiedniej dynamice lekcji. Miałyśmy też czas, by poznać rodzinne miasto Picassa oraz egzotyczną Andaluzję. Mamy nadzieję, że uczniowie, do których wracamy pełne entuzjazmu, odczują na własnej skórze pozytywne zmiany, jakie w nas zaszły po projekcie Erasmus+ w Hiszpanii.
CLIL w Cork (Irlandia)
W dniach 22.08-2.08 nasi anglistka Maria Kistowska i anglista Fabian Kropidłowski uczestniczyli w kursie metodycznym CLIL (Content & Language Integrated Learning) w Cork (Irlandia).
Oto ich relacja:
“Kurs metodyczny CLIL wybraliśmy ponieważ interesuje nas tematyka przemycania treści przedmiotowych na lekcjach języka angielskiego, a także sposób wprowadzania treści przedmiotowych przy pomocy języka z uwzględnieniem jego złożoności / możliwości / subtelności. Dzięki uczestnictwu w kursie możemy wesprzeć nauczycieli i nauczycielki przedmiotów nauczanych dwujęzyczne we wprowadzeniu CLIL na szerszą skalę. Kurs stał się również świetna okazją do wymiany doświadczeń/narzędzi z nauczycielami z innych krajów europejskich oraz pozwolił nam uświadomić sobie nasze szerokie kompetencje, które posiadamy z racji uczenia języka angielskiego w systemie dwujęzycznym.
Poza zdobywaniem nowych umiejętności i kompetencji mieliśmy także szereg okazji aby poznać Szmaragdową Wyspę i nauczyć się słownictwa typowego dla Irlandii. Zwiedziliśmy południową i zachodnią część wyspy; kąpaliśmy się w lodowatym oceanie, kosztowaliśmy lokalnych specjałów, odwiedziliśmy muzeum masła, tańczyliśmy jak pod pokładem Titanica, a do kina poszliśmy… do kościoła.
We definitely had a craic!”
MOBILNOŚĆ- JĘZYK ANGIELSKI OGÓLNY- CYPR
W ramach projektu Erasmus+ skorzystałam z wyjazdu na kurs nauki języka angielskiego na Cyprze. Nauczanie odbywało się od poniedziałku do piątku przez 2 tygodnie. W ramach zajęć mieliśmy konwersacje, słuchanie oraz gramatykę. Wszystkie „lekcje” były przeprowadzane w ciekawy sposób, oprócz tego panowała bardzo dobra nawet ośmielę się stwierdzić rodzinna atmosfera. Wieczorami można było spędzić dodatkowe godziny na konwersacji w kawiarniach w międzynarodowym towarzystwie . Spotkania te organizowała nasza szkoła, która proponowała również wycieczki po Cyprze. Wyspa bardzo ciekawa, kontrastowa, ale temperatura niestety sięgała 40 stopni. Cały wyjazd uważam za bardzo udany:)
Mobilność – Digital Teaching Essentials with Photo and Video Making in your Classroom – 29.07.- 09.08.2024- Dublin
1 Tydzień
Po ukończeniu kursu „Photo and Video Making in your Classroom: The Educational Power of Multimedia,” poznałam kilka kluczowych umiejętności:
Wprowadzenie do sztucznej inteligencji (AI): Poznałam podstawy sztucznej inteligencji i jej potencjalne zastosowania w klasie, szczególnie w odniesieniu do projektów multimedialnych.
Koncepcje fotografii i wideografii: Zdobyłam wiedzę na temat podstawowych zasad fotografii i wideografii oraz nauczyłam się, jak stosować te umiejętności w środowisku edukacyjnym.
Multimedia w edukacji: Nauczyłam się skutecznie wykorzystywać multimedia, takie jak zdjęcia i filmy, aby zwiększyć zaangażowanie uczniów i poprawić efekty nauczania.
Quizy i nauka przez gry: Poznałam metody włączania quizów i nauki przez gry do moich projektów multimedialnych, aby uczynić naukę bardziej interaktywną i przyjemną.
Praca projektowa: Miałam okazję zastosować zdobytą wiedzę w praktyce poprzez udział w zadaniach projektowych, co pozwoliło mi zdobyć doświadczenie w tworzeniu edukacyjnych treści multimedialnych.
Refleksja i zajęcia kulturalne: Kurs obejmował momenty refleksji nad tym, czego się nauczyłam, a zajęcia kulturalne wzbogaciły moje doświadczenie, oferując praktyczne spojrzenie na różnorodne zastosowania multimediów.
Podsumowując, rozwinęłam umiejętności integracji narzędzi fotograficznych i wideo w klasie, koncentrując się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji, multimediów i interaktywnych metod, aby uczynić edukację bardziej dynamiczną i angażującą dla uczniów.
2 Tydzień
Po ukończeniu kursu „Artificial Intelligence Tools for Language Teachers” zdobyłam następujące umiejętności:
Przegląd sztucznej inteligencji (AI): Poznałam rozwój, podstawowe koncepcje i terminologię AI oraz eksperymentowałam z algorytmami, które mogę wykorzystać w nauczaniu.
Zastosowanie narzędzi AI: Nauczyłam się, jak wykorzystać sieci neuronowe oraz czatboty do wykonywania zadań administracyjnych i planowania lekcji, co ułatwia pracę nauczyciela.
Generowanie treści: Odkryłam, jak generatywna sztuczna inteligencja może wspierać tworzenie treści audio i wideo, w tym dynamiczne generowanie obrazów oraz narzędzia takie jak Chatterpix do nauki języków.
Etyka i kontrakty AI: Dyskutowałam nad etycznymi aspektami sztucznej inteligencji w klasie oraz jak tworzyć umowy AI z uczniami, aby nauczyć ich odpowiedzialnego korzystania z technologii.
Multimedialne projekty AI: Wzięłam udział w tworzeniu projektu audio-wizualnego związanego z AI, co pozwoliło mi zastosować teorię w praktyce i stworzyć projekt edukacyjny.
Wykorzystanie AI w edukacji międzyprzedmiotowej: Nauczyłam się, jak interdyscyplinarnie wykorzystać AI w edukacji, aby uczynić lekcje bardziej angażującymi i nowoczesnymi.
Kultura i integracja: Podczas kursu uczestniczyłam w różnych aktywnościach kulturalnych, co pozwoliło mi lepiej zrozumieć kontekst międzynarodowy i wzmocnić integrację w grupie.
Podsumowując, zdobyłam szeroki zakres umiejętności związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w nauczaniu dwujęzycznym, co pozwoli mi na bardziej dynamiczne, zróżnicowane i nowoczesne podejście do edukacji.
Mobilność- Florencja- 05.08-.09.08.20.24
Project- Based Learning (PBL): Make Students’Learning Real and Effectiv- Florencja
W ramach Erasmus + odbyłyśmy kurs podczas którego uczyłyśmy się sposobu wykorzystania nauczania projektowego. Poznawałyśmy metody pracy z uczniami, ich motywowania, pokonywania napotkanych trudności jak i współpracy przy tworzeniu projektów wieloprzedmiotowych. W czasie wolnym zachwycałyśmy się nie tylko Florencją ale i urokliwą Pizą, Lukką oraz Sienną , zagościłyśmy również w Weronie.
Jadwiga Pyziak i Agnieszka Szastalska
MOBILNOŚĆ- JĘZYK ANGIELSKI OGÓLNY- MALTA
W dniach 24.06 – 05.07. 2024 r. uczestniłyśmy w dwutygodniowym kursie języka angielskiego w szkole AM Language na Malcie. Te dwa tygodnie były niesamowitą przygodą i świetną okazją do doskonalenia kompetencji językowych. Miałyśmy możliwość spotkania się ze studentami z Hiszpanii , Kolumbii, Argentyny , Brazylii , Turcji , Słowacji , Włoch , Niemiec , Szwajcarii oraz Chile. W wolnych chwilach brałyśmy udział w wycieczkach i imprezach organizowanych przez szkołę. Taka formula organizacji doskonalenia umiejętności językowych jest z pewnością najlepsza .
Elżbieta Marciniak, Renata Sęba i Maria Zielonacka
MOBILNOŚĆ- Theory and Practice of CLIL- Dublin (19.08- 30.08.24)
Pan Krystian Galiński (nauczyciel historii) oraz pan Rafał Bielas (nauczyciel fizyki) wzięli udział w kursie dotyczącym nauczania dwujęzycznego pt. „Theory and Practice of CLIL (Content and Language Integrated Learning)”. Ich pobyt w Dublinie, stolicy Republiki Irlandii, trwał od 19.08 do 30.08.2024 r.
Wybraliśmy ten kurs, aby pogłębić naszą wiedzę teoretyczną na temat metody CLIL oraz zdobyć praktyczne umiejętności, które pozwolą nam efektywniej wdrażać tę metodę w nauczaniu fizyki i historii. Chcieliśmy także poznać narzędzia oparte na nowoczesnych technologiach, które mogą wzbogacić nasze lekcje dwujęzyczne.
Podczas dwóch tygodni kursu mieliśmy okazję wymienić doświadczenia z nauczycielami z różnych krajów, w tym z Polski, Czech, Francji i Japonii. Dyskusje na temat różnic kulturowych, systemów edukacji oraz codziennych wyzwań, z jakimi spotykają się nauczyciele, były niezwykle inspirujące i motywujące.
Oprócz programu naukowego, mieliśmy również czas na poznanie uroków Dublina. Odwiedziliśmy liczne muzea, piękne parki oraz okoliczne nadmorskie miejscowości. Degustacja tradycyjnych potraw kuchni irlandzkiej pozwoliła nam lepiej zrozumieć bogatą kulturę tego kraju i docenić jego różnorodność.
Prezentacja narzędzi metodologicznych dla zespołu historycznego (kurs Theory and Practice of CLIL)
We wtorek (24.09.2024 r.) odbyło się spotkanie zespołu historycznego XXXVIII DLO, na którym nasz nauczyciel Krystian Galiński przedstawił koleżance i kolegom historykom poznane na kursie Theory and Practice of CLIL narzędzia metodologiczne, które mogą być pomocne dla rozwijania dwujęzyczności na lekcjach. Wśród nich znalazły się platformy edukacyjne, takie jak: Nearpod, Padlet, DitchThatTextbook i kilka innych. Pojawiły się również inne rozwiązane metodologiczne, które zostały przedstawione na dublińskim kursie.
Sprawozdanie dla rady pedagogicznej
Podczas Rady Pedagogicznej (17.09.24) nasi beneficjenci podzielili się z gronem pedagogicznym swoimi nowo nabytymi umiejętnościami oraz wrażeniami z kursów. Uczestnicy projektu Erasmus+ pokazali nam ciekawe zdjęcia ze szkół, w których gościli jak również z miejsc, które zwiedzili przy okazji pobytu na szkoleniach.
Festyn z okazji Dnia Języków Obcych
W ramach Dnia Języków Obcych mieliśmy okazję podzielić się ze społecznością uczniowską oraz mieszkańcami dzielnicy Sołacz wrażeniami z wyjazdów na kursy metodyczne i nie tylko oraz samym projektem Erasmus+. Wydarzenie miało miejsce 29.09.2024 na terenie 38 DLO.
Od 30. września do 10. października tego roku przebywałem we Florencji w ramach programu Erasmus+, gdzie brałem udział w dwóch szkoleniach dla nauczycieli. Pierwszy kurs pod tytułem Resiliance and Well-Being Strengths for Teachers prowadzony był przez Alessię di Bari. Koncentrował się przede wszystkim na rozwoju własnych zasobów takich jak nasze mocne strony, relacje, oraz cechy osobowości, które mogą był wykorzystywane na co dzień, ale szczególnie w momentach dużego stresu, aby nam pomóc przejść przez cięższy okres. Drugi kurs pod tytułem Stress Management and Recognition – Key Strategies for Teachers prowadzony był przez Olgę Plyaskinę. Prowadząca uczyła nas, w jaki sposób radzić sobie ze stresem poprzez yogę, ćwiczenia fizyczne, oraz ćwiczenia oddechowe. Chciałbym pokreślić, że umiejętności, których nauczyłem się przydadzą się nie tylko nauczycielom, lecz także uczniom.
ErasmusDays
W ramach akcji Erasmus Days panie Katarzyna Sobkowiak i Katarzyna Fel zorganizowały konkurencje sportowe wraz z konkursami wiedzy o Unii Europejskie. Młodzież jak to zwykle bywa uczyła się bawiąc lub bawiąc uczyła się. Wszystko na załączonych obrazkach:)
MOBILNOŚĆ- IRLANDIA- CORK- język angielski ogólny (14.10.-25.10.2024)
W październiku w ramach projektu Erasmus+ uczestniczyłam w kursie doskonalenia języka angielskiego organizowanych przez Cork English College w Irlandii. Podczas dwutygodniowego pobytu w Irlandii miałam okazję doskonalić swój język angielski, poznać irlandzką kulturę oraz wymienić doświadczenia z uczestnikami innych krajów, jak np. Hiszpania, Japonia, Francja, Portugalia czy Włochy. Po zajęciach był też czas na zwiedzanie okolicznych miejscowości, nawiązanie zagranicznych znajomości, jak również próbowanie irlandzkiej kuchni.
Wyjazd do Irlandii w ramach programu Erasmus+ był dla mnie ciekawym doświadczeniem.
Anna Gosztyła- nauczycielka wychowania fizycznego
KONCERT ERASMUS DAYS
17 października 2024 r. w auli 38. DLO odbył się koncert w ramach ERASMUS DAYS. Przygotowaliśmy godzinny program, w którym znalazły się utwory z kilku krajów. Wykonując kompozycje z wielu muzycznych stylistyk, śpiewając piosenki stworzone w różnych dekadach, pokazaliśmy, że muzyka może łączyć ludzi. Na widowni znaleźli się zarówno nasi uczniowie, jak i ich rodzice, dziadkowie, młodsze rodzeństwo, a także osoby z zaprzyjaźnionego z naszym liceum Koła Emerytów i Polskiego Związku Niewidomych. Udowodniliśmy, że muzyka jest językiem międzynarodowym i międzypokoleniowym. Dziękujemy Wam za wysłuchanie naszego koncertu i zapraszamy na kolejne.
Program koncertu:
„Heart Attack” Demi Lovato: Pola Śledzińska (wokal), Maja Mądrek (gitara elektryczna), Zofia Durska (gitara akustyczna), Leon Szałwia (perkusja),
„Black Friday” Tom Odell: Hanna Gierzek (wokal), Lena Giefing (pianino), Weronika Juszczyk (gitara akustyczna), Alicja Przybylak (skrzypce),
„What Is It About Men” Amy Winehouse: Hanna Dudziak (wokal i pianino),
„Sara perche ti amo” Ricchi e Poveri: Lena Jóźwiak (wokal), Emilia Przybylska (pianino), Maja Mąderek (gitara akustyczna), Krzysztof Ratajszczak (gitara elektryczna), Michał Pomianowcz-Bartkowiak (perkusja),
„Valerie” Amy Winehouse:Lena Jóźwiak 3A (wokal), Alicja Wyrwał (gitara elektryczna), Stanisław Resztak (gitara basowa), Michał Pomianowcz-Bartkowiak (perkusja),
„Pyramid Song” Radiohead: Lidia Kruczyńska 2D (wokal), Bartłomiej Giefing (pianino), Krzysztof Ratajszczak (git. elektr), Urszula Kaczmarek i Alicja Przybylak (skrzypce), Antoni Cieślak (perkusja),
„Nie było cię” Kaśka Sochacka: Hanna Dudziak (wokal i pianino),
„Snow Angel” Renee Rapp:Pola Jezierska (wokal), Maja Mąderek (gitara akustyczna), Tamara Streńska (pianino) i Leon Szałwia (perkusja)
„Dreams” The Cranberries: Hanna Dudziak (wokal), Lidia Kruczyńska (wokal), Bartłomiej Giefing (pianino), Alicja Wyrwał (gitara elektryczna), Weronika Juszczyk (gitara elektryczna), Michał Pomianowicz-Bartkowiak (perkusja),
Arcos de la Frontera – Poznań 23.-30.11.2024r.
Zdarzają się w życiu szczeliny w czasoprzestrzeni, furtki do innej rzeczywistości… Dla nas takim wyłomem w codzienności był wyjazd do malowniczego miasteczka Arcos de la Frontera w Hiszpanii w ramach wymiany międzynarodowej Erasmus Plus. Wybraliśmy się tam w zimny ciemny poranek listopadowy i przenieśliśmy się do krainy pachnącej pomarańczy. Jedliśmy paellę, tańczyliśmy sewillanę i zwiedzaliśmy białe andaluzyskie miasteczka. Otoczenie urzekało, ale nasze umysły pracowały na pełnych obrotach. Uczyliśmy się działania w grupie, szanowania zwyczajów i tradycji, a przede wszystkim drugiego człowieka. Wszystko to odbywało się w trzech językach. Dominował angielski, ale nauczyliśmy się też niejednego wyrażenia w języku hiszpańskim, a nasi gospodarze w sposób zaskakujący chłonęli jak gąbki język polski. Taki wyjazd pozwolił nam poznać kulturę innego kraju, ale również paradoksalnie przyjrzeć się wnikliwiej naszej własnej, bo chcąc się zaprezentować, musieliśmy sięgnąć do korzeni.
Wspaniały niezapomniany czas nauki, który na zawsze pozostanie w naszej pamięci!
Dziękuję😘
Uczniowska wymiana międzynarodowa w Cervera, Katalonia
🇵🇱 W grudniu (12-19.12.2024 r.) uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w wymianie międzynarodowej, która odbyła się w hiszpańskiej miejscowości Cervera, położonej w regionie Katalonii. Podczas pobytu uczniowie odwiedzili takie miejsca jak Barcelona, Tarragona czy Tarrega, poznając lokalną kulturę oraz historię. Oprócz tego, uczniowie wzięli udział w warsztatach fotograficznych, podczas których poznali twórcze metody pracy z aparatem. Wymiana była wspaniałą okazją do zdobycia cennych doświadczeń oraz nawiązania nowych międzynarodowych znajomości.
🇬🇧 In December (12-19.12.2024), the students of our school participated in an international exchange that took place in the Spanish town of Cervera, located in the Catalonia region. During their stay, the students visited places such as Barcelona, Tarragona, and Tarrega, learning about the local culture and history. In addition, they took part in photography workshops, where they discovered creative methods of working with a camera. The exchange was a wonderful opportunity to gain valuable experiences and make friends with Spanish students. We are looking forward to hosting our partners in Poznań, in April.
Zakończenie projektu Erasmus+ – Mobilność kadry nauczycielskiej
Zakończenie projektu Erasmus+ w ramach mobilności kadry nauczycielskiej (01.04.2025), to dla nas ważny moment refleksji i podsumowania wspólnej pracy, zaangażowania oraz zdobytych doświadczeń.
Dzięki udziałowi w projekcie mieliśmy okazję:
poszerzyć naszą wiedzę i umiejętności w zakresie nowoczesnych metod nauczania, wymienić się dobrymi praktykami z nauczycielami z innych krajów,
wzmocnić kompetencje językowe i międzykulturowe,
a przede wszystkim – zyskać nową energię i inspirację do dalszej pracy dydaktycznej.
Jesteśmy przekonani, że zdobyte doświadczenia znajdą realne zastosowanie w naszej codziennej pracy z uczniami, a efekty projektu będą widoczne jeszcze długo po jego zakończeniu.
Każda mobilność była nie tylko okazją do nauki, ale również do budowania relacji, zrozumienia różnic oraz dostrzegania wartości współpracy międzynarodowej w edukacji.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom, partnerom oraz instytucjom wspierającym realizację projektu.
Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich "Musketeers of Words"
3rd place at Musketeers of Words - Polish Oxford Debate Championships in English
W dniach 14–15 marca 2025 roku dwie drużyny z naszej szkoły wzięły udział w Mistrzostwach Polski Debat Oksfordzkich Musketeers of Words, które odbyły się w Bydgoszczy. W wydarzeniu uczestniczyły zespoły z całej Polski oraz drużyny zagraniczne, w tym z naszej partnerskiej szkoły Hebbelschule Kiel.
Naszą szkołę reprezentowały:
- Drużyna 1:Olga Konecka (3A), Gabrielle Wałęsa (3A), Georgii Stepanov (4D), Michał Pomianowicz-Bartkowiak (3A)
- Drużyna 2:Otylia Sobkowiak (3D), Magda Psik (2I), Pola Bieniecka (3D), Zofia Kraszewska (3E)
Obie drużyny z powodzeniem przeszły fazę grupową, a w ćwierćfinałach zmierzyły się z zespołami z Kilonii, z którymi współpracujemy w ramach projektu eTwinning, koordynowanego przez pana Fabiana Kropidłowskiego. Projekt realizowany w programie Erasmus+ polega na regularnych debatach online z uczniami z Niemiec.
Podczas wizyty w Bydgoszczy uczniowie mieli okazję poznać się osobiście, wymienić doświadczeniami oraz zaplanować stworzenie wspólnego e-magazynu na temat efektywnego debatowania.
Drużyna nr 1 wywalczyła 3. miejsce w ogólnopolskim finale, a Pola Bieniecka zdobyła tytuł "Best Yapper". Wraz ze szkołą z Kilonii otrzymaliśmy również nagrodę specjalną w kategorii „Best Friends”.
Dziękujemy Radzie Rodziców za sfinansowanie przejazdu i noclegu, panu Piotrowi Matuskiemu za wsparcie merytoryczne oraz panu Fabianowi Kropidłowskiemu za organizację wyjazdu i opiekę.
W piątek, 28 marca br. na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu miały miejsce rozgrywki piątej, ostatniej już, rundy fazy grupowej Poznańskiej Ligi Debat. Reprezentacja naszej szkoły (w składzie: Otylia Sobkowiak, Anastazja Jarmuż, Pola Bieniecka i Pola Witkowska) w pięknym stylu wygrała starcie z reprezentacją I LO w Poznaniu, skutecznie obalając tezę: "Prywatyzacja sektora edukacyjnego w Polsce przyniesie więcej szkód, niż korzyści".
Dziewczęta kończą tym samym fazę grupową Turnieju na czwartej pozycji spośród wszystkich szkół uczestniczących, mając na koncie wygrane cztery z pięciu debat. Drużynie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów w fazie pucharowej!
Za przygotowanie uczniów odpowiada p. Piotr Matuski.
W ramach olimpiady z przedsiębiorczości "Zwolnieni z teorii" uczennice naszego liceum – Gabriela Szymańska z klasy 3E, Polina Ostapenko i Milena Tretiakov z klasy 2F – wraz z uczennicą z Warszawy, Amelią, oraz z Pilzna, Emilią, prowadzą projekt społeczny zwany "Nie.Zanieczyszczalni", objęty patronatem fundacji Veolia. Projekt skupia się na poszerzaniu wiedzy na temat zmian klimatycznych i zagadnień ściśle z tym związanych.
Nasz cel
"Z badań WWF wynika, że młodzież, nauczycielki, nauczyciele oraz rodzice skarżą się, że program szkolny w obecnej postaci nie przygotowuje ani do zagrożenia, jakim jest zmiana klimatu, ani do aktywnego przeciwdziałania jej skutkom.
Zauważyłyśmy, że młode osoby bez odpowiedniej pomocy ze strony ekspertów, ekologów i rzetelnych źródeł wiedzy, nie są w dalszym ciągu świadome prawdziwych przyczyn ani skutków globalnego ocieplenia.
Dlatego...
Naszym celem jest pomoc w wykształceniu u rówieśników odpowiedzialności za swoje decyzje konsumenckie oraz wskazanie im drogi do lepszego życia w pełni świadomości zmian klimatu."
Jak wygląda realizacja naszego projektu?
Główna część naszej działalności odbywa się w mediach społecznościowych, gdzie staramy się poszerzać świadomość ludzi poprzez różnorodne posty oraz filmiki. W ten sposób przekazujemy informacje dotyczące stanu środowiska w Polsce i na świecie, omawiamy różne tematy – nie tylko ogólnikowo, ale także zagłębiając się w konkretne zagadnienia, np. oceany. Poruszamy również temat fast fashion i różnych rodzajów działalności ludzkiej oraz ich wpływu na naszą planetę.
W celach edukacyjnych w marcu przeprowadziłyśmy warsztaty w szkołach podstawowych nr 45, 62, 12 i 87 w Poznaniu oraz nr 2 w Luboniu dla klas 6, 7 i 8. Tematem tych warsztatów była zmiana klimatu oraz jej wpływ na zbiorniki wodne. Dodatkowo poruszyłyśmy temat przemysłu odzieżowego. Chciałyśmy pokazać, jak wiele zależy od naszych codziennych wyborów i w jaki sposób możemy pomóc środowisku.
Poprzez eksperymenty przedstawiłyśmy poszczególne procesy, o których opowiadałyśmy, m.in.:
zakwaszenie oceanów,
pochłanianie promieniowania długofalowego przez CO₂,
różnicę między barwnikami naturalnymi i sztucznymi oraz ich wpływ na środowisko.
Pod koniec warsztatów młodzi słuchacze mogli otrzymać naklejki przedstawiające zagrożone wyginięciem zwierzęta morskie.
Jak można nas wesprzeć?
Jeżeli jesteś zainteresowany tematem i chcesz dowiedzieć się więcej, możesz odwiedzić naszego Instagrama, Facebooka lub TikToka, gdzie poruszamy różne tematy i dzielimy się ciekawostkami.
Jednym z kluczowych działań, które mogą przyczynić się do pozytywnej zmiany, jest dzielenie się wiedzą ze znajomymi lub rodziną – bo w grupie jest siła! Jeśli chcesz nas zaobserwować i oznaczać nas przy udostępnianiu treści, będziemy bardzo wdzięczne. To świetna pomoc w poszerzaniu naszych zasięgów!
Sześć uczennic naszej szkoły z klas trzecich, w ramach olimpiady "Zwolnieni z Teorii", od października tworzy projekt (alone)together. Celem projektu jest poszerzanie świadomości społeczeństwa na temat samotności.
W ramach projektu prowadzony jest Instagram (@alonetogether.project), na którym pojawia się wiele treści związanych z samotnością oraz różne dane i statystyki. Dodatkowo uczennice tworzą własny podcast, w którym poruszają ww. problem, ale z perspektyw osób takich jak neurolog czy psychoterapeuta. Autorki projektu miały również okazję wziąć udział w audycji w Radiu Poznań, gdzie opowiadały m.in. o pomyśle na projekt oraz o różnicach między samotnością a osamotnieniem czy ,,modzie” na pomoc seniorom.
Jednym z najważniejszych działań była akcja coffeetogether, która zachęcała do wyjścia z domu i spotkania na kawę.
Aby zapoznać się z działaniami projektu zapraszamy na Instagrama, TikToka, Facebooka i Spotify, gdzie znajdziecie projekt pod nazwą alonetogether.project.
W ubiegłym tygodniu uczniowie naszej szkoły wzięli udział w konferencji Tech of Tomorrow 2025. Była to nagroda za 3. miejsce zajęte w konkursie Innovators of Tomorrow, a głównym wyróżnieniem był pitch na scenie konferencji. Nasza drużyna spisała się świetnie, zajmując 1. miejsce w konkursie projektów! Jest to olbrzymi sukces, gwarantujący udział w Young InCredibles Sebastiana Kulczyka.
Mtiri Bassem, Marcelina Wnuk, Zuzanna Śledzińska, Eliza Wewiór oraz Zofia Dzieciątkowska zaprezentowali swój szkolny projekt aplikacji Helpy, która wspiera i dba o nasze zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie w życiu codziennym . Opiekunem projektu jest Dominik Dziapa.
InCredibles Sebastiana Kulczyka to największy w Polsce program mentoringowy dla startupów, który wspiera uczniów szkół średnich w rozwoju pomysłów i nabywaniu kluczowych umiejętności biznesowych. W ramach programu uczniowie otrzymają:
- konsultacje z funduszem venture capital,
- opiekę coacha,
- udział we wszystkich grupowych warsztatach dla InCredibles,
- udział online we wszystkich konferencjach i wydarzeniach partnerskich InCredibles.
Czekamy z niecierpliwością na dalsze losy naszej drużyny - mają przed sobą wielką przyszłość!
Warsztaty chemiczne na Wydziale Technologii Chemicznej Politechniki Poznańskiej
13 lutego klasa 2C wzięła udział w warsztatach chemicznych na Wydziale Technologii Chemicznej Politechniki Poznańskiej. Uczniowie mieli okazję przypomnieć sobie metody rozdziału mieszanin, przybliżyć zasadę działania sztucznej nerki czy metodę miareczkowania. Ponadto, wykonali gąbki termoizolacyjne i inne materiały polimeryczne, otaczające nas na co dzień.
19 lutego klasa 2C zgłębiła tajniki pierwiastków bloku S i odkryła ich ślady w życiu codziennym. Wykład, połączony z pokazem wybuchowych doświadczeń, odbył się na Wydziale Chemii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w ramach projektu "Chemia jest EPICka". Był on okazją do przypomnienia różnic w charakterystyce pierwiastków chemicznych, ale także przybliżenia zasady działania poduszki powietrznej.
🇵🇱 Z okazji Pierwszego Dnia Wiosny w naszej szkole odbyło się niezwykłe wydarzenie. Tego dnia nie było tradycyjnych lekcji – zamiast tego nauczyciele dzielili się z uczniami swoimi pasjami i zainteresowaniami.
Pan Jarosław Bruch, którego pasją są psychologia i gry komputerowe, poprowadził zajęcia „Projekt gry z punktu dewelopera”. Wspólnie z uczniami analizował mechanizmy gier, które angażują graczy, omówił psychologiczne aspekty projektowania oraz ich wpływ na uzależnienie, zdrowie i naukę. Przykłady czerpano z gier komputerowych, planszowych i karcianych.
Pani Joanna Radziejowska wprowadziła swoich uczniów w świat rękodzieła – uczyła podstaw szydełkowania oraz szycia na maszynie. Pan Juan-Carlos Rocha-Vicenty przybliżył uczniom kulturę swojej ojczyzny, Boliwii, opowiadając o jej tradycjach i zwyczajach. Z kolei pan Grzegorz Strzelczyk udowodnił, że hula hoop to nie tylko zabawa, ale także świetna forma aktywności fizycznej.
To wyjątkowy dzień pokazał, że nauka może przybierać różne formy, a pasje nauczycieli mogą stać się inspiracją dla uczniów. Czekamy na kolejne edycje takiego świętowania!
🇬🇧 The First Day of Spring Full of Passion and Inspiration
To celebrate the First Day of Spring, our school organized a special event. On this day, there were no traditional lessons – instead, teachers shared their passions and interests with students.
Mr. Jarosław Bruch, whose passions include psychology and video games, led a session titled "Game Design from a Developer’s Perspective." Together with the students, he analyzed game mechanics that keep players engaged, discussed the psychological aspects of game design, and explored their impact on addiction, health, and scientific discoveries. Examples were drawn from video games, board games, and card games.
Ms. Joanna Radziejowska introduced her students to the world of handicrafts, teaching them the basics of crocheting and sewing with a machine. Mr. Juan-Carlos Rocha-Vicenty gave students insight into the culture of his homeland, Bolivia, by sharing its traditions and customs. Meanwhile, Mr. Grzegorz Strzelczyk showed that hula hooping is not just a fun activity but also a great form of exercise.
This unique day proved that learning can take many forms and that teachers' passions can become a source of inspiration for students. We look forward to more events like this in the future!
- „Sunshine State Of Mind” Sara James: Pola Śledzińska 1B, Zofia Durska 2E (gitara), Iga Ratajczak 1C (gitara elektryczna), Lena Giefing 1C (pianino), Leon Szałwia 2D (perkusja),
- „Die with a smile” Bruno Mars i Lady Gaga: Pola Śledzińska 1B i Aleksander Otto-Luśtan 1B, Zofia Durska 2E (gitara), Lena Giefing 1C (pianino), Leon Szałwia 2D (perkusja),
- „Purple Rain” Prince: Pola Jezierska 1B, MajaMąderek 2C (gitara), Helena Rogozińska 1C (gitara), Leon Szałwia 2D (gitara basowa), Antoni Cieślak 4D (perkusja),
- „Wildflower” Billie Eilish: Maria Pietrasik 1B, Tamara Streńska 1B (pianino), Maja Mąderek 2C (gitara akustyczna), Michał Pomianowicz-Bartkowiak 3A (perkusja),
- „Boję się o Ciebie” Kaśka Sochacka i Vito Bambino: Maria Pietrasik 1Bi Gabriela Łątkowska 1C, Tamara Streńska 1B (panino), Zofia Durska 2E (gitara elektryczna), Natasza Gaca 3C (perkusja),
- ,,Take Me to Church" Hozier: Gabriela Łątkowska 1C, Lena Giefing 1C (pianino), Klara Idzior 1C (gitara elektryczna), Helena Rogozińska 1C (gitara basowa), Natasza Gaca 3C (perkusja),
- „Pink Pony Club” Chappell Roan: Zofia Łyszczak 1B, Aleksander Głuchowski 1A (pianino), Klara Idzior 1C (gitara basowa), Helena Rogozińska 1C (gitara elektryczna), Leon Szałwia 2D (perkusja),
- „Hot To Go” Chappell Roan: Zofia Łyszczak 1B i Pola Śledzińska 1B, Aleksander Głuchowski 1A (pianino), Klara Idzior 1C (gitara basowa), Helena Rogozińska 1C (gitara elektryczna), Leon Szałwia 2D (perkusja),
- „Adderall” Slipknot:Julia Konieczna 1C (wokal), Iga Ratajczak 1C (pianino), Helena Rogozińska 1C (gitara elektryczna), Klara Idzior 1C (gitara elektryczna), Leon Szałwia 2D (gitara basowa),
„Take Five” Dave Brubeck:Tamara Streńska 1B (pianino), Marek Pauszek 1D (trąbka), Michał Pomianowicz-Bartkowiak 3A (perkusja),
10 minut przerwy
- „In Bloom” Nirvana:Aleksander Otto-Luśtan 1B,Iwo Łyszczak 1D (gitara elektryczna), Antoni Cieślak 4D (gitara elektryczna), Leon Szałwia 2D (gitara basowa), Michał Pomianowicz-Bartkowiak 3A (perkusja),
- „Black Hole Sun” Soundgarden: Aleksander Otto-Luśtan 1B,Bartłomiej Giefing 3A (pianino), Iwo Łyszczak 1D (gitara elektryczna), Antoni Cieślak 4D (gitara elektryczna), Leon Szałwia 2D (gitara basowa), Michał Pomianowicz-Bartkowiak 3A (perkusja),
- „Ode to my family" The Cranberies: Lidia Kruczyńska 2D i Hanna Dudziak 2H), Alicja Wyrwał 2C (gitara elektryczna), Bartłomiej Giefing 3A (pianino)
- „Fallin” Alicia Keys: Lena Jóźwiak 3A , Pola Jezierska 1B (chórki), Emilia Przybylska 2E (pianino), Michał Pomianowcz-Bartkowiak 3A (perkusja),
- „I love you I'm sorry" Gracie Abrams: Lena Jóźwiak 3A, Emilia Przybylska 2E (pianino), Maja Mąderek 2C (gitara akustyczna), Michał Pomianowcz-Bartkowiak 3A (perkusja),
- „What was I made for" Billie Eilish: Lena Jóźwiak 3A, Maja Mąderek 2C (gitara akustyczna),
- "Flawed" Lena Jóźwiak: Lena Jóźwiak 3A (wokal & pianino),
- „Not” Big Thief: Urszula Mankiewicz 4B, Marianna Ławrynowicz 4B (chórki), Weronika Juszczyk 2A (gitara elektryczna), Stanisław Resztak 2D (gitara basowa), Michał Pomianowicz-Bartkowiak 3A (perkusja),
W poniedziałek 17 marca odbędą się zebrania z rodzicami klas IV, a także konsultacje dla rodziców klas I-III. Zapraszamy do zapoznania się z harmonogramem.