Aktualności

Pogoń za Lisem trwa

Dobiegła końca wieloletnia przygoda z konkursem języka angielskiego FOX, w którym uczestniczyli uczniowie klas gimnazjalnych, jednak jest on nadal otwarty dla licealistów. Po raz kolejny reprezentanci naszej szkoły zajęli czołowe miejsca w różnych kategoriach, tak w klasyfikacji ogólnokrajowej, jak i w powiecie poznańskim. W klasyfikacji powiatowej zdobyliśmy1. miejsce pod względem najlepszego wyniku oraz największej liczby uczestników i 3. w kategorii średniego wyniku szkoły. Za sukces w skali kraju należy także uznać 4. miejsce z najlepszym wynikiem. Warto zauważyć, że konkurs FOX wymagał od zawodników nie tylko bardzo dobrego opanowania języka, ale promował znajomość klasyków literatury anglojęzycznej.

G. Strzelczyk

Konferencja „Future We Want – Model United Nations”

W dniach od 28 lutego do 3 marca 2019 roku wzięłam udział w konferencji „Future We Want – Model United Nations”, zorganizowanej w Nowym Jorku. Uczestniczyło w niej ponad 2600 delegatów z 150 państw, którzy zawzięcie pracowali metodą „17 Sustainable Development Goals”, czyli celami  wyznaczonymi przez ONZ do realizacji do 2030 roku. Na tej konferencji miałam możliwość reprezentować Słowację w Economic and Financial Comittee. Udało mi się również zostać sponsorem (osobą tworzącą/piszącą) zwycięskiej rezolucji. Poznałam wiele niesamowitych osób z innych kontynentów, które uczyniły to wydarzenie jedynym w swoim rodzaju. Konferencja, jak i cały wyjazd do Nowego Jorku, na długo pozostanie mi w pamięci i na pewno chciałabym w przyszłości jeszcze raz odwiedzić to magiczne miasto, w którym spełniają się marzenia.

Paulina Antoniewicz, klasa 2b

Aktywny Samorząd Uczniowski

15 marca 2019 roku odbył się Poznański Kongres Samorządów Uczniowskich, którego miałam zaszczyt być organizatorem. Wzięło w nim udział ponad 100 młodych, aktywnych społecznie licealistów.

Głównymi tematami wydarzenia były:

  • Urban Management jako kierunek otwierający perspektywy dla młodzieży
  • Podstawy tworzenia projektów
  • Jakie możliwości miasto daje Samorządom – o funduszach dla SU
  • Pozyskiwanie sponsorów
  • Najlepsze działania i praktyki samorządów.

Paulina Antoniewicz, klasa 2b

Wizyta w Muzeum Narodowym w Poznaniu

W czwartek, 04.04.2019 roku, klasa 1a wzięła udział w lekcji muzealnej zatytułowanej „Jak czytać dzieła sztuki?”. Spotkanie odbyło się w Galerii Malarstwa i Rzeźby Muzeum Narodowego w Poznaniu. Miało na celu przybliżyć uczniom sposoby patrzenia na dzieło sztuki, także w kontekście zadań maturalnych wymagających pracy z tekstem ikonicznym. Lekcja okazała się i ciekawa, i pouczająca. Na pewno skorzystamy jeszcze z oferty muzeum!

Zwiedzanie kulis Teatru Nowego w Poznaniu

W poniedziałek, 01.04.2019 roku, klasa 1b odwiedziła Teatr Nowy w Poznaniu, ale celem wizyty nie było tym razem oglądanie spektaklu i rola widza, tylko zwiedzanie kulis. Ta aktywność przypadła bardzo do gustu młodym humanistom. Uczniowie z wielkim zainteresowaniem słuchali wywodu Pana Marka Grześkowiaka, sekretarza literackiego. Szczególnie zainteresowała ich Scena Trzecia, historia jej powstania i prezentowane na niej spektakle. Na pewno wrócimy jeszcze do Teatru Nowego w Poznaniu – chociażby na warsztaty charakteryzacji!

Wizyta w Muzeum Literackim im. H. Sienkiewicza w Poznaniu

W piątek, 29.03.2019 roku, klasa 2b odwiedziła Muzeum Literackie im. Henryka Sienkiewicza w Poznaniu. Podczas półtoragodzinnego spaceru z przewodnikiem uczniowie mieli okazję zapoznać się z bujnym życiorysem pozytywistycznego pisarza i jego działalnością społeczno-polityczną. Duże zaciekawienie wzbudziła maska pośmiertna Sienkiewicza oraz medal literackiej Nagrody Nobla. Wizyta w muzeum była ciekawym uzupełnieniem lekcji języka polskiego.

Sytuacja Polaków w czasie II wojny światowej w ZSRR

W dniu 4 kwietnia 2019 r. profesor Wydziału Historycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pan Jakub Wojtkowiak, wygłosił wykład dotyczący historii XX w. dla klasy 2b.

Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się, jak wyglądało życie rodaków w latach 40. ubiegłego stulecia. Mogli przekonać się na podstawie licznych danych statystycznych pokazanych przez wykładowcę, że problem wywózki, tortur i ubogiego życia w socjalistycznym państwie dotknął setki tysięcy Polaków. Dodatkowo poszerzyli swoją wiedzę na temat formowania armii Andersa czy zbrodni katyńskiej. Zaskakujące okazało się przedstawienie realiów życia Polaków w trakcie, jak i po zakończeniu wojny. Często Związek Radziecki stawał się dla naszych rodaków nowym, przymusowym domem. A dopiero ich potomkowie wracają, aby poznać swoje korzenie. Cennym źródłem była dla nas mapa, na bazie której mogliśmy zobaczyć, jak wyglądała siatka obozów – GUŁAG i gdzie najczęściej deportowano Polaków.

Dziękujemy Panu Profesorowi i czekamy na kolejne spotkania z wykładowcami Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Obchody Miesiąca Pamięci Narodowej w Forcie VII

W dniu 5 kwietnia 2019 r. uczestniczyliśmy w uroczystości uczczenia pamięci ofiar okupacji niemieckiej lat 1939-45 w ramach obchodów Miesiąca Pamięci Narodowej. Nie zabrakło również pocztu sztandarowego z naszej szkoły. Mieliśmy okazję oddać hołd pamięci poległym w czasie II wojny światowej. Ponadto przedstawiciele władz lokalnych i państwowych, a także uczelni wyższych i szkół w Poznaniu złożyli kwiaty i znicze pod Ścianą Śmierci.  Dodatkowo przybliżono zebranym gościom życie i działalność poznańskiego artysty Marcina Rożka, który odmówiła wykonania portretu Hitlera.

XIII Marsz Pamięci 2019

I tylko pamięć została

Po tej katyńskiej nocy…
Pamięć nie dała się zgładzić,
Nie chciała ulec przemocy.
     

Marian Hemar Katyń

Jak co roku Stowarzyszenie Memoramus do Współpracy ze Wschodem w Poznaniu zorganizowało wyjazd do Katynia w celu upamiętnienia trudnych wydarzeń w historii Polski, które miały miejsce w kwietniu 1940 r. Uczniowie z naszej szkoły pod opieką p. Mileny Kaliszak i p. Karoliny Kasprzak mieli okazję uczestniczyć w tym wydarzeniu.

Podróż do Smoleńska zaczęła się o poranku 28 marca 2019 r. Następnego dnia udaliśmy się po odpoczynku w hotelu w Dyneburgu pod pomnik Legionów Polskich. W czasie I wojny światowej miasto zostało wyzwolone przez Polaków i oddane Łotyszom. Pomnik powstał w ramach wdzięczności dla naszego narodu.

Trzeci dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Smoleńska. Najpierw zobaczyliśmy Sobór Zaśnięcia Matki Bożej w Smoleńsku. Na każdym kroku można było dostrzec fragmenty historii Polski za czasów Wazów i dymitriad w XVII w. Następnie spacerowaliśmy ulubionym parkiem mieszkańców Smoleńska, w którym znaleźliśmy liczne pomniki zwycięstwa Rosjan nad Napoleonem w I poł XIX w. Kolejnym punktem tego dnia była wizyta w kościele rzymskokatolickim i spotkanie z o. Ptolemeuszem. Dowiedzieliśmy się, z jakimi problemami boryka się duchowny, który mógł liczyć na naszą pomoc finansową i dobre słowo. Jeszcze przed obiadem młodzież rosyjska przywitała nas licznymi atrakcjami. Wysłuchaliśmy tradycyjnych piosenek tj. „Kalinka” czy „Katiusza”. Miłym zaskoczeniem były dla nas pokazy taneczne, a szczególnie nasz rodzimy krakowiak.

Na zakończenie „dnia polskiego” zwiedzaliśmy Memoriał Katyński. Każdy z uczniów otrzymał wizerunek jednego oficera, któremu złożył hołd pamięci, pozostawiając przy pamiątkowej tabliczce z nazwiskiem biało-czerwoną chorągiewkę i znicz. Ten czas przeznaczyliśmy na refleksję i zadumę nad losem poległych Polaków. Później uczestniczyliśmy we mszy świętej na Polskim Cmentarzu Wojennym.

Niedziela, 31 marca 2019 r. rozpoczęła się od tradycyjnego śniadania rosyjskiego, a później uczestniczyliśmy w Marszu Pamięci. Zaczęliśmy od stacji Gniezdowo, gdzie polscy oficerowie w 1940 r. zostali przywiezieni, aby na zawsze spocząć w Katyniu. Następnie władze lokalne Smoleńska, przedstawiciele Stowarzyszenia Memoramus i zaproszeni goście wygłosili przejmujące słowa o zbrodniach nie tylko na polskich obywatelach, ale również ofiarach stalinowskich. Młodzież polska i rosyjska pokazała jedność i współpracę, aby z szacunkiem upamiętnić losy swoich rodaków. Po złożeniu kwiatów i zniczy przy krzyżu prawosławnym i Ścianie Pamięci na Polskim Cmentarzu Wojennym udaliśmy się do Muzeum Wojny Ojczyźnianej. Ostatnim punktem programu tego dnia był pobyt na lotnisku Siewiernyj, gdzie w 2010 r. doszło do katastrofy polskiego samolotu, na pokładzie którego znajdowała się para prezydencka i osobistości ze świata polityki, a także ostatni prezydent na uchodźctwie, Ryszard Kaczorowski.

Pozostała nam tylko droga powrotna do domu przez Łotwę i Litwę. W ostatnim dniu naszego wyjazdu, 2 kwietnia 2019 r., zobaczyliśmy urokliwe Kowno, które w dwudziestoleciu międzywojennym pełniło funkcję stolicy państwa litewskiego. Podziwialiśmy zachowane mury miejskie, pozostałości zamku, a także uniwersytet, na którym wykładał sam Adam Mickiewicz.

Smoleńsk to ciekawe miejsce, warte zobaczenia. Odnajdywanie historii Polski w każdym zakamarku miasta sprawiło, że poczuliśmy historię na własnej skórze. Możliwość uczestnictwa w Marszu Pamięci i złożenie hołdu Polakom, którzy walczyli o wolny kraj było dla nas wyjątkowym wydarzeniem. Cieszymy się, że mogliśmy reprezentować społeczność 38 LO podczas obchodów upamiętnienia ofiar Katynia.

Artykuł naukowy młodego matematyka

Z przyjemnością informujemy, że uczeń klasy G3B, Kosma Kasprzak, przygotował artykuł naukowy w języku angielskim, pt. „Remarks on some limits appearing in the theory of almost periodic functions”, który został przyjęty do druku i zostanie opublikowany w prestiżowym czasopiśmie naukowym, pt. „Topological methods in nonlinear analysis”, wydawanym przez Centrum Badan Nieliniowych im. J. Schaudera w Toruniu. Sukces ten cieszy nas tym bardziej, że jest to osiągnięcie na poziomie pracy naukowo-badawczej na uczelni wyższej.

Serdecznie gratulujemy oraz życzymy dalszych sukcesów!

Nauczyciele matematyki