Aktualności
XIII Marsz Pamięci 2019
I tylko pamięć została
Po tej katyńskiej nocy…
Pamięć nie dała się zgładzić,
Nie chciała ulec przemocy.
Marian Hemar Katyń
Jak co roku Stowarzyszenie Memoramus do Współpracy ze Wschodem w Poznaniu zorganizowało wyjazd do Katynia w celu upamiętnienia trudnych wydarzeń w historii Polski, które miały miejsce w kwietniu 1940 r. Uczniowie z naszej szkoły pod opieką p. Mileny Kaliszak i p. Karoliny Kasprzak mieli okazję uczestniczyć w tym wydarzeniu.
Podróż do Smoleńska zaczęła się o poranku 28 marca 2019 r. Następnego dnia udaliśmy się po odpoczynku w hotelu w Dyneburgu pod pomnik Legionów Polskich. W czasie I wojny światowej miasto zostało wyzwolone przez Polaków i oddane Łotyszom. Pomnik powstał w ramach wdzięczności dla naszego narodu.
Trzeci dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Smoleńska. Najpierw zobaczyliśmy Sobór Zaśnięcia Matki Bożej w Smoleńsku. Na każdym kroku można było dostrzec fragmenty historii Polski za czasów Wazów i dymitriad w XVII w. Następnie spacerowaliśmy ulubionym parkiem mieszkańców Smoleńska, w którym znaleźliśmy liczne pomniki zwycięstwa Rosjan nad Napoleonem w I poł XIX w. Kolejnym punktem tego dnia była wizyta w kościele rzymskokatolickim i spotkanie z o. Ptolemeuszem. Dowiedzieliśmy się, z jakimi problemami boryka się duchowny, który mógł liczyć na naszą pomoc finansową i dobre słowo. Jeszcze przed obiadem młodzież rosyjska przywitała nas licznymi atrakcjami. Wysłuchaliśmy tradycyjnych piosenek tj. „Kalinka” czy „Katiusza”. Miłym zaskoczeniem były dla nas pokazy taneczne, a szczególnie nasz rodzimy krakowiak.
Na zakończenie „dnia polskiego” zwiedzaliśmy Memoriał Katyński. Każdy z uczniów otrzymał wizerunek jednego oficera, któremu złożył hołd pamięci, pozostawiając przy pamiątkowej tabliczce z nazwiskiem biało-czerwoną chorągiewkę i znicz. Ten czas przeznaczyliśmy na refleksję i zadumę nad losem poległych Polaków. Później uczestniczyliśmy we mszy świętej na Polskim Cmentarzu Wojennym.
Niedziela, 31 marca 2019 r. rozpoczęła się od tradycyjnego śniadania rosyjskiego, a później uczestniczyliśmy w Marszu Pamięci. Zaczęliśmy od stacji Gniezdowo, gdzie polscy oficerowie w 1940 r. zostali przywiezieni, aby na zawsze spocząć w Katyniu. Następnie władze lokalne Smoleńska, przedstawiciele Stowarzyszenia Memoramus i zaproszeni goście wygłosili przejmujące słowa o zbrodniach nie tylko na polskich obywatelach, ale również ofiarach stalinowskich. Młodzież polska i rosyjska pokazała jedność i współpracę, aby z szacunkiem upamiętnić losy swoich rodaków. Po złożeniu kwiatów i zniczy przy krzyżu prawosławnym i Ścianie Pamięci na Polskim Cmentarzu Wojennym udaliśmy się do Muzeum Wojny Ojczyźnianej. Ostatnim punktem programu tego dnia był pobyt na lotnisku Siewiernyj, gdzie w 2010 r. doszło do katastrofy polskiego samolotu, na pokładzie którego znajdowała się para prezydencka i osobistości ze świata polityki, a także ostatni prezydent na uchodźctwie, Ryszard Kaczorowski.
Pozostała nam tylko droga powrotna do domu przez Łotwę i Litwę. W ostatnim dniu naszego wyjazdu, 2 kwietnia 2019 r., zobaczyliśmy urokliwe Kowno, które w dwudziestoleciu międzywojennym pełniło funkcję stolicy państwa litewskiego. Podziwialiśmy zachowane mury miejskie, pozostałości zamku, a także uniwersytet, na którym wykładał sam Adam Mickiewicz.
Smoleńsk to ciekawe miejsce, warte zobaczenia. Odnajdywanie historii Polski w każdym zakamarku miasta sprawiło, że poczuliśmy historię na własnej skórze. Możliwość uczestnictwa w Marszu Pamięci i złożenie hołdu Polakom, którzy walczyli o wolny kraj było dla nas wyjątkowym wydarzeniem. Cieszymy się, że mogliśmy reprezentować społeczność 38 LO podczas obchodów upamiętnienia ofiar Katynia.
Artykuł naukowy młodego matematyka
Z przyjemnością informujemy, że uczeń klasy G3B, Kosma Kasprzak, przygotował artykuł naukowy w języku angielskim, pt. „Remarks on some limits appearing in the theory of almost periodic functions”, który został przyjęty do druku i zostanie opublikowany w prestiżowym czasopiśmie naukowym, pt. „Topological methods in nonlinear analysis”, wydawanym przez Centrum Badan Nieliniowych im. J. Schaudera w Toruniu. Sukces ten cieszy nas tym bardziej, że jest to osiągnięcie na poziomie pracy naukowo-badawczej na uczelni wyższej.
Serdecznie gratulujemy oraz życzymy dalszych sukcesów!
Nauczyciele matematyki
Olimpijski sukces młodego matematyka
Z przyjemnością informujemy, że uczeń klasy G3B, Kosma Kasprzak, został laureatem II stopnia LXX Olimpiady Matematycznej. Jest to sukces tym większy, że olimpiada adresowana jest do licealistów.
Serdecznie gratulujemy oraz życzymy dalszych sukcesów!
Nauczyciele matematyki
Gimnastyka artystyczna w wieloboju
W dniach od 15.03.-17.03.2019 r. uczennica klasy 3A gimnazjum Sandra Borowiak wywalczyła tytuł Mistrzyni Poznania w gimnastyce artystycznej w wieloboju.
Ponadto w poszczególnych zaprezentowanych układach zdobyła w finałach:
– złoty medal w układzie ze wstążką,
– złoty medal w układzie z maczugami oraz
– brązowy medal w układzie ze skakanką
Tydzień wcześniej Sandra reprezentowała Poznań w I edycji Pucharu Polski Juniorek,
w którym zakwalifikowała się do finału w układzie ze wstążką, zajmując wysokie 7. miejsce.
Sandra jest zawodniczką Klubu Sportowego Enea Energetyk Poznań, w którym trenuje wyczynowo już prawie 8 lat, zdobywając medale na zawodach krajowych,
jak i międzynarodowych. Ponadto jest reprezentantką kadry Wielkopolski. Gratulujemy Sandrze i życzymy kolejnych medali i sukcesów.
Wojewódzki Konkurs z Fizyki
Z przyjemnością informujemy, że tytuł laureata w Konkursie Wojewódzkim z Fizyki otrzymali Natalia Wolniewicz oraz Oskar Weber.
Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Nauczyciele fizyki
Zajęcia na Uniwersytecie Ekonomicznym
Ostatni piątek, zamiast w szkole, uczniowie klasy 1a spędzili na Uniwersytecie Ekonomicznym, gdzie w ramach projektu Klas Akademickich wzięli udział w dwóch warsztatach i jednym wykładzie.
Na początku dowiedzieliśmy się, czym są NGOs, z języka angielskiego organizacje pozarządowe, i spróbowaliśmy swoich sił w tworzeniu stowarzyszeń i fundacji, które mogłyby się przydać w naszej szkole.
Następnie pod opieką p. dr. Marcina Leszczyńskiego stworzyliśmy krótkie filmiki opisujące i reklamujące nasze organizacje.
Pod koniec uniwersyteckiego dnia mieliśmy przyjemność wysłuchać wykładu p. dr Zuzanny Rataj pod tytułem „Wykluczenie finansowe”. Dowiedzieliśmy się, na czym ono polega oraz z czym związane jest wykluczenie społeczne, na temat którego wykładowca zapowiedział następny wykład.
Cały dzień okazał się być świetnym doświadczeniem i odskocznią od codziennych zajęć.
Marta Pietrzak, klasa 1a
Wojewódzki Konkurs Matematyczny ,, Pitagorejczycy ‘’
Informujemy, że uczeń klasy 3b Gimnazjum Kosma Kasprzak został laureatem Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego ,, Pitagorejczycy ‘’, zorganizowanego przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Szkołę Podstawową nr 3 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Luboniu. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Nauczyciele matematyki
Spektakl w kinie Apollo
Po raz kolejny wybraliśmy się do kina Apollo na spektakl w języku angielskim. Tym razem obejrzeliśmy jeden z najpopularniejszych dramatów Williama Shakespeare’a pt. „Romeo i Julia”.
Przedstawienie nie było luźną interpretacją utworu, ponieważ kolejne wątki pochodziły bezpośrednio z tekstu sztuki. Różniło się jednakże od oryginału poczuciem humoru oraz językiem – uwspółcześnionym, lecz zawierającym archaizmy, pozwalające odbiorcy wczuć się w wydarzenia rozgrywające się na scenie.
Wielkim plusem spektaklu były udane charakteryzacje i choreografia. Świetnie dobrani aktorzy grali wyjątkowo ekspresyjnie i imponowali umiejętnością władania szpadą. Jednym z najlepszych popisów gry aktorskiej była scena łamania czwartej ściany. Pojawiła się ona w słynnym fragmencie odgrywanym pod oknem Julii, gdy do znanego wszystkim dialogu, dodany został element humorystyczny w postaci dwóch amorów podpowiadających w zabawny sposób bohaterowi kolejne kwestie kultowego monologu. Takie zabawne wtrącenia obecne były również w wielu innych scenach spektaklu, co wprawiało widza w dobry nastrój i umożliwiało mu łatwy odbiór przedstawianych zdarzeń.
Sztukę tę cechowało odważne podejście do przedstawiania na scenie aktów namiętności. Romeo i Julia w wydaniu Paula Stebbings’a nie bali się namiętności, byli otwarci i okazywali sobie miłość w romantyczny, naturalny, a nawet rozczulający sposób.
Spektakl uważam za bardzo dobrze zagrany. Nawet jeżeli kogoś nużą romansidła, to mógł zadowolić się świetnym poczuciem humoru.
Bartosz Frankowski Ic
Wykład na Wydziale Neofilologii UAM
W dniu 26.03.2018 roku w ramach współpracy z Wydziałem Neofilologii UAM uczniowie klasy 1b wybrali się z na na wykład prowadzony przez panią profesor Alicję Sakaguchi. Dotyczył on języka esperanto – najbardziej rozpowszechnionego na świecie języka pomocniczego. Poznaliśmy jego historię oraz podstawowe zwroty. Na koniec zajęć mieliśmy szansę zadać nurtujące nas pytania. Wykład okazał się miłym zaskoczeniem i część z nas rozważa naukę tego języka od podstaw.
Tio estas skribita de Patrycja Knop 1B
POLSKO-WŁOSKA WYMIANA MŁODZIEŻY
W dniach od 16 do 23 marca 2019 roku czternastu uczniów naszej szkoły wraz z opiekunami (panem Miłoszem Pięknym i Scottem Richardsem) odbyło niezwykłą podróż na samo południe Włoch do położonej w regionie Basilicata miejscowości Montalbano Jonico. Podróż odbyła się w ramach współpracy międzynarodowej szkoły polskiej i włoskiej. Uczniowie mieszkali u tamtejszych rodzin, poznając język, kulturę oraz wspaniałą włoską kuchnię.
W ciągu zaledwie tygodnia grupa zwiedziła takie miejscowości jak: Montalbano, Matera (miejscowość, gdzie nakręcony został film „Pasja”), Nova Siri, Taranto, ‘Le Tavole Palatine’(ruiny greckiej świątyni, gdzie nauczał Pitagoras) oraz Policoro. Słoneczne i ciepłe dni w połączeniu ze wspaniałą włoską atmosferą, pozwoliły w pełni chłonąć widoki i kulturę tych miejsc.
Podczas wymiany nasi uczniowie mieli okazję spotkać uczniów także ze Szwecji, Katalonii i Węgier, którzy razem z polską grupą uczestniczyli w tzw. Tygodniu Międzynarodowym organizowanym przez stronę włoską. Uczniowie wszystkich krajów brali udział we wspólnych zajęciach w miejscowej szkole. Zdaniem uczniów było to niezwykłe doświadczenie poznać tyle nowych osób różnych narodowości, szlifować język angielski oraz zachwycać się pizzą i makaronem, przygotowywanymi przez prawdziwych Włochów.
Z niecierpliwością czekamy na przyjazd Włochów do Polski we wrześniu.