Aktualności

Fantastyczny finał językowego maratonu

Czy można mówić o maratonie językowym? Jak najbardziej, zwłaszcza gdy niektórzy finaliści Wojewódzkiego Konkursu Języka Angielskiego spędzili osiem godzin w gościnnych murach 6. LO im. I. Paderewskiego. Finał tego niezwykle wymagającego konkursu oczekiwał od uczestników świetnej kondycji psychofizycznej, ponieważ musieli rozłożyć siły na część pisemną (sprawdzającą także rozumienie tekstu słuchanego) oraz ustną. Wszystko wskazywało na to, że kolejnym sprawdzianem będzie test cierpliwości, gdyż ogłoszenia ostatecznych wyników należało spodziewać się nawet trzy dni później – nie było to jednak konieczne. O swym statusie laureata czworo uczniów klas trzecich gimnazjalnych 38. LO dowiedziało się już w poniedziałkowe przedpołudnie, podobnie jak jego oficjalny finalista. Słowom uznania nie było końca dla Ewy Smury, Piotra Iwaszkiewicza, Mateusza Jarząbka, Heleny Hoch oraz Szymona Abramczyka. Przyłączając się do gratulacji, powtórzmy za Szekspirem: all’s well that ends well…

 

Grono pedagogiczne 38. LO

OLIMPIADA MATEMATYCZNA JUNIORÓW

Z przyjemnością informujemy, że Kosma Kasprzak uczeń klasy 3b gimnazjum zakwalifikował się do finału XIV Olimpiady Matematycznej Juniorów. Tym samym znalazł się on wśród 257 najlepszych uczestników tych prestiżowych zawodów.

Serdecznie gratulujemy sukcesu! Będziemy trzymać kciuki podczas zawodów finałowych, które odbędą się w dniach 23-24 marca 2019 r.

Nauczyciele matematyki

Współpraca z WNPiD UAM

W czwartek, 31 stycznia 2019 roku, w placówce przy ulicy Drzymały przywitaliśmy specjalnych gości. Prosto z Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu przyjechał do nas Prof. UAM dr hab. Maciej Walkowski – prodziekan ds. nauki i kierownik Zakładu Polityki Społecznej i Ekonomicznej oraz Dr Jakub Jakubowski – Pełnomocnik Dziekana WNPiD ds. Promocji i Współpracy z Instytucjami Oświatowymi wraz z dwójką studentów.

Celem wizyty przedstawicieli uczelni było uroczyste podpisanie porozumienia o współpracy między obiema instytucjami – XXXVIII Dwujęzycznym Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego oraz Wydziałem Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Wydarzenie rozpoczęło się od przedstawienia szacownych gości przez p. Ewę Pawletę. Następnie dwie uczennice klasy prawniczo-medialnej, Patrycja Knop oraz Wiktoria Kurzydłowska, zaprezentowały naszą placówkę. Pokaz slajdów towarzyszący ich wypowiedzi ukazywał wszystkie aspekty z życia szkoły, kładąc szczególny nacisk na liczne przykłady współpracy i sukcesy, jakimi może pochwalić się nasza placówka.

Dwójka uczniów z każdego profilu kształcenia opowiedziała również o charakterze swojej klasy. Głos zabrali kolejno – oprócz Patrycji i Wiktorii z 1B – Alicja Mróz oraz Julianna Stróżyńska z klasy 1D, Wiktoria Olejniczak oraz Michał Rutkowski z klasy 1C i Łukasz Lange oraz Marcin Dziedzic z klasy 1A.

Po tym bogatym wstępie głos zabrał Profesor Walkowski, który w krótkiej przemowie wyjaśnił, dlaczego zdecydował się podjąć współpracę z naszym liceum. Podkreślił on szczególnie swoją aprobatę dla misji naszej szkoły oraz fakt, że szczyci się ona niezrównaną renomą wśród poznańskich placówek. Następnie odbyło się oficjalne podpisanie porozumienia. Na umowie współpracy swoje podpisy złożyli Pan Profesor Walkowski i Pani Dyrektor Elżbieta Marciniak.

Po oficjalnej części spotkania przyszedł czas na wyczekiwany przez wszystkich obecnych na sali uczniów wykład Profesora Walkowskiego pt. „Chińska koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku z perspektywy Unii Europejskiej”. Został on ciepło przyjęty przez słuchaczy, o czym świadczyły regularne salwy śmiechu przy każdej anegdocie Profesora. Podczas prelekcji wytłumaczone zostały główne założenia nowego Jedwabnego Szlaku oraz potencjalne niebezpieczeństwa, którym musiałby stawić czoło rynek europejski po ewentualnym wejściu inicjatywy w życie.

Po wykładzie, nagrodzonym burzliwymi brawami, Pan Profesor przekazał Pani Dyrektor swoją najnowszą publikację pt. „Chińska strategia rozwoju społeczno-ekonomicznego: implikacje dla Unii Europejskiej”, poszerzającą zagadnienia poruszone w wykładzie, a następnie pożegnał się z publicznością. Na końcu zrobione zostało pamiątkowe zdjęcie, a uczniowie mieli chwilę na zadawanie pytań i rozmowę ze studentami WNPiD.

tekst: Jakub Toporski, 1B

zdjęcia: Joanna Radziejowska

 

 

KOLOKWIUM z wiedzy ekonomicznej

Uczniowie klasy 1a mieli okazję poczuć się prawie jak studenci pierwszego roku. W czwartek napisali kolokwium sprawdzające ich wiedzę z pierwszego etapu zajęć w ramach programu „Klasa akademicka”, organizowanego przez Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
Klasa ekonomiczno-językowa ma powód do dumy, gdyż wszyscy obecni kolokwium zaliczyli i już niebawem otrzymają swój pierwszy wpis do indeksu! Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

Sędzia

Przecież nie można tak po prostu iść do roboty, dopóki w domu czekają ziemniaki, wieprzowina, kablówka i mama. (Jakub Żulczyk)

11 stycznia 2018 roku przekonaliśmy się, że warto iść do pracy. Klasa 2 b – w ramach edukacji prawniczej dla licealistów – miała okazję gościć pana Łukasza Ruszkiewicza, sędziego Sądu Okręgowego w Poznaniu.

Uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób skonstruowany jest kodeks pracy. Wspólnie zastanawialiśmy się, która umowa będzie dla nich najlepsza w dorosłym życiu. Największą popularnością cieszyły się artykuły związane z urlopem. W szczególności z ilością dni przysługującą pracownikowi w zależności od stażu pracy. Niebawem ta kwestia ma ulec zmianom, co doprowadzi do ujednolicenia w prawie. Zaskakującą częścią naszych rozmów okazał się fakt występowania nierówności związanych z dyskryminacją kobiet w pracy, co objawia się niższymi wynagrodzeniami, szczególnie na kierowniczych stanowiskach.

Dodatkowo spotkanie z panem Ruszkiewiczem było dla nas cennym doświadczeniem i okazją do spotkania z osobą, która na co dzień wykonuje zawód, będący marzeniem dla wielu z naszych uczniów.

 

Ogrody chemiczne

W piątek, 11.01.2019 roku, klasy 1 C oraz 1D wzięły udział w warsztatach na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza na Wydziale Chemii. Najpierw mieliśmy zajęcia laboratoryjne, na których wykonywaliśmy wiele doświadczeń. Głównym ich tematem były sole. Poznaliśmy różne metody ich otrzymania, a także mieliśmy okazję stworzyć własne ogrody chemiczne. Podsumowaniem naszego wyjścia był krótki wykład, który pomógł nam utrwalić zdobytą wiedzę. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że mogliśmy uczestniczyć w tego typu zajęciach oraz mamy nadzieję, że nie był to ostatni raz.

 

Wirtualne złoto

Grupa uczniów z naszej szkoły pod opieką pani Renaty Sęby ponownie odwiedziła mury Wydziału Matematyki i Informatyki UAM w Poznaniu, tym razem w celu wysłuchania wykładu pt. „Bitcoin: wirtualne złoto XXI wieku. Jak to jest z tymi kryptowalutami i jak działa sieć blockchain”.

Podczas spotkania poznaliśmy matematyczny model sieci blockchain, która jest podstawą kryptowalut, a gwałtowny jej rozwój zapoczątkowało powstanie i popularyzacja Bitcoinów (2007 r.). Dowiedzieliśmy się, że aktualnie blockchain, oprócz swojego najpopularniejszego zastosowania jako środek płatniczy, wykorzystywany jest w systemach wyborczych, rejestrach długów czy w grach komputerowych. Podczas wykładu mieliśmy okazję zbudować od zera własną prostą sieć blockchain, omówiliśmy najpopularniejsze implementacje, takie jak Bitcoin, Ethereum czy Monero. Na koniec dowiedzieliśmy się, na czym polega kopanie kryptowalut oraz jakie ryzyka i korzyści wynikają z wykorzystania tej technologii na dużą skalę.

Było to kolejne udane wyjście na wykłady matematyczne z cyklu „Po indeks z Pitagorasem”, w których regularnie bierzemy udział.

Tajemnice topologii

Uczniowie klas 3b i 3d brali niedawno udział w warsztatach matematycznych. Do szkoły przyjechało dwóch gości z Hiszpanii, odbywających staż na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wykładowcy najpierw krótko mówili o historii matematyki, później wprowadzili uczniów do świata topologii, wyjaśniając niektóre własności przestrzeni. Gimnazjaliści mieli szansę popisać się własną wiedzą i zdolnościami dedukcji – mieli za zadanie przetłumaczyć dowód na wzór Eulera z języka hiszpańskiego na polski i angielski bez pomocy słownika. Była to świetna okazja, by sprawdzić nasze umiejętności w zakresie języka angielskiego, a także, by poszerzyć naszą wiedzę z matematyki.

Zawody II stopnia LXX Olimpiady Matematycznej

Z przyjemnością informujemy, że uczeń Kosma Kasprzak został zakwalifikowany do zawodów II stopnia LXX Olimpiady Matematycznej.

Serdecznie gratulujemy oraz życzymy dalszych sukcesów.