Aktualności

Otrzęsiny klas pierwszych

W dniu 27 września 2018 roku klasa II A pod opieką pani Mileny Kaliszak i pana Scotta Richardsa udała się do Goszczanowa, aby przygotować niespodziankę dla swoich koleżanek i kolegów z pierwszych klas.

Uczniowie zorganizowali wiele konkurencji, które sprawiły jeszcze więcej radości. Od tej pory gry zręcznościowe i zespołowe to dla nas pestka. Wyławianie zębami jabłek bez pomocy rąk czy współpraca podczas wspólnego pokonywania toru przeszkód zintegrowały wszystkich i pozwoliły poznać się z innej strony. Na koniec uczennice klasy II A zaproponowały wspólny taniec: „belgijkę”. Nie było osoby, która zrezygnowała z tej rozrywki.

Z pewnością pierwsze otrzęsiny w naszej szkole możemy zaliczyć do udanych. Świetna organizacja, piękna pogoda, dużo radości i współpraca to klucz do sukcesu.

Olimpiada Matematyczna Juniorów

pastedGraphic.png

W czwartek 25 września 2018 roku punktualnie o godzinie 9:00 do części testowej zawodów pierwszego stopnia Olimpiady Matematycznej Juniorów przystąpiło 11 173 uczniów w całym kraju, spośród których 11 osób stanowili gimnazjaliści z naszej szkoły. 

Młodzież przez 75 minut zmagała się z bardzo trudnymi zadaniami, z których treścią można zapoznać się tutaj https://www.omj.edu.pl/uploads/attachments/test-2018.pdf. Uczniowie naszej szkoły uzyskali średnie wyniki zdecydowanie wyższe niż ich rówieśnicy w powiecie, województwie oraz kraju. 

pastedGraphic_1.png

Z przyjemnością podajemy listę uczniów, którzy wzięli udział w konkursie wraz z uszyskanymi przez nich wynikami:

1.Kosma Kasprzak z klasy G3B – 14,5 pkt

2.Kacper Słapiński z klasy G3E – 11 pkt

3.Bartosz Heimrath z klasy G3E – 10 pkt

4.Olaf Hofman z klasy G3E – 9 pkt

5.Jakub Nowaczyk z klasy G3B – 9 pkt

6.Joanna Bednarek z klasy G3D – 9 pkt

7.Szymon Abramczyk z klasy G3B – 9 pkt

8.Ewa Smura z klasy G3B – 8,5 pkt

9.Kacper Więckowski z klasy G3C – 8,5 pkt

10.Piotr Żurek z klasy G3D – 8 pkt

11.Natalia Nowak z klasy G3D – 7,5 pkt

Wyżej wymienione osoby mogą być z siebie naprawdę dumne, ponieważ w całym kraju wynik wyższy lub równy 7,5 pkt uzyskało tylko 32,75% uczestników konkursu. Ze szczegółowymi statystykami dotyczącymi części testowej I etapu OMJ można zapoznać się tutaj https://www.omj.edu.pl/uploads/attachments/stat-test-18.pdf. 

Gratulujemy uczestnikom testu uzyskanego przez nich wyniku i zachęcamy wszystkich uczniów szkoły do udziału w części korespondencyjnej Olimpiady. Każdy uczeń szkoły (również osoby, które nie przystąpiły do testu) ma czas do 15 października, aby rozwiązać i wysłać pocztą zadania części korespondencyjnej https://www.omj.edu.pl/uploads/attachments/1etap18.pdf. 

Przypominamy, że już tytuł finalisty OMJ zwalnia z egzaminu gimnazjalnego z zakresu matematyki oraz gwarantuje przyjęcie do wymarzonej szkoły ponadgimnazjalnej.

 

Trzymamy za Was kciuki!

nauczyciele matematyki

Podaj łapę i Ty

28 września 2018 po krótkiej przerwie znowu pojawiliśmy się w Przytulisku w Przyborówku i Ruścu. Dzięki zbiórce pieniędzy udało nam się zawieźć 264 kg dobrej jakości karmy. Przy bardzo sprzyjającej pogodzie spędziliśmy w przytulisku 5 godzin, podczas których sprzątaliśmy gołębnik, domek dla owcy i kóz i oczywiście wyprowadzaliśmy na spacer pieski.
Przed nami kolejne wyjazdy, na które czekamy z niecierpliwością.

Wszystkim wolontariuszom serdecznie dziękujemy. Świetnie, że „podajecie łapę” bezdomnym zwierzętom.

autor tekstu: Rafał Zakrzewski

 

Obchody Dnia Sybiraka w Poznaniu

17 września br. delegacja z naszego liceum pod opieką pani Barbary Szejnfeld wzięła udział w obchodach Dnia Sybiraka. Ta uroczystość przypomniała nam historię z września 1939 roku, kiedy to Związek Sowiecki zaatakował państwo polskie, co wiązało się z masowymi prześladowania i wywózkami w głąb ZSRR.

Obchody rozpoczęły się od mszy św. w kościele ojców franciszkanów, po której wszyscy zgromadzeni wychodząc utworzyli kolumnę marszową z orkiestrą na czele. Tak przeszliśmy pod Pomnik 15. Pułku Ułanów Poznańskich, gdzie usłyszeliśmy wzruszającą przemowę jednego z Sybiraków, po czym złożyliśmy wraz z innymi uczestnikami kwiaty. Następnie pod Pomnikiem Katynia odśpiewaliśmy hymn, wysłuchaliśmy wystąpień oraz Apelu Poległych.

Po zakończeniu uroczystości każdy z nas długo rozmyślał o losach Polaków w czasie II wojny światowej i konsekwencjach tej wojny dla wszystkich rodaków.

autor tekstu: Joanna Szewczyk 2A

 

Noc Naukowców na Wydziale Anglistyki UAM

28 września grupka miłosników języka angielskiego wraz z nauczycielami języka angielskiego wybrała się na UAM, aby wziąć udział w wykładach na Wydziale Filologii Angielskiej w ramach tegorocznej Nocy Naukowców.
Uczniowie uczestniczyli w różnorodnych zajęciach; na przykład w pokazie najbardziej kultowych flmów brytyjskiego i amerykańskiego kina awangardowego i eksperymentalnego, gdzie mieli okazję nie tylko poznać fragmenty filmów, ale również zapoznać się z sylwetkami reżyserów.

Ponadto w ramach cyklu Tłumaczy tłum, nasi uczniowie wzięli udział w wykładzie Czy można tlumaczyć gesty?, w czasie którego mieli poznać odpowiedź na pytanie: czy oprócz języka mówionego i pisanego możemy też tłumaczyć język niewerbalny? oraz zapoznać się z pracą w laboratorium psycholingwistycznym i programem KINEMO. Drugą propozycją w ramach tego samego cyklu była prezentacja dotycząca wymogów i specyfiki pracy tłumacza przysięgłego. Uczestnicy zajęć mieli możliwość indywidualnej rozmowy z tłumaczami różnych języków.

Innym ciekawą propozycją na Wydziale Filologii Angielskiej UAM był wykład po znamiennym tytułem: Czy jesteś tak samo uprzejmy, kiedy mówisz w języku obcym? Uczestnicy tego wykładu mieli okazję przekonać się, że nasz język ojczysty może wpływać na to, jak jesteśmy postrzegani przez obcokrajowców, a normy grzecznościowe są w pewnym stopniu właściwością danego języka.

Szkoda, że następna Noc Naukowców dopiero za rok.

 

Model konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych 

W dniach od 12 do 16 września 2018 roku w Kutaisi, jednym z miast Gruzji, odbyła się konferencja „Kutaisi Model United Nations”. Polegała na symulacji obrad Organizacji Narodów Zjednoczonych i prowadzona była w języku angielskim. 60 młodych dyplomatów z krajów europejskich wcieliło się w rolę reprezentantów państw z całego świata. Organizatorem przedsięwzięcia była „Local Democracy Agency” przy współpracy z „Peace Corps Georgia”. Koordynatorem wyjazdu polskich uczestników było stowarzyszenie „Polska Akademia Rozwoju”, które otrzymało dofinansowanie z Urzędu Miasta Poznania, abyśmy mogli reprezentować Polskę na arenie międzynarodowej.

Pierwszy dzień rozpoczęliśmy od sesji treningowej. Odbywała się ona w hotelu Bagrati, który był miejscem zakwaterowania uczestników konferencji. Tego przedpołudnia zdobyliśmy wiedzę na temat wniosków oraz ogólnych procedur obowiązujących podczas obrad. Po 30-minutowej przerwie przekazano informacje dotyczące schematu pisania rezolucji. Po obiedzie wszyscy delegaci otrzymali koszulki z logiem projektu. Następnie całą grupą pojechaliśmy do centrum miasta. Mieliśmy tam sesję zdjęciową, która trwała od godziny 15.00 do 16.00. Po południu pojechaliśmy na wycieczkę kulturoznawczą. Zwiedziliśmy kościoły znajdujące się w pobliskich miasteczkach. Po kolacji, w trakcie czasu wolnego, poszliśmy na wieczorny spacer po Kutaisi.

Następnego dnia o godzinie 10.00 w budynku parlamentu Gruzji rozpoczęła się oficjalna konferencja, której tematem był kryzys migracji i uchodźców w Europie. Tego dnia mieliśmy dwie sesje w komisjach oraz jedną w zgromadzeniu ogólnym. Każda z nich trwała półtorej godziny. Podczas obrad mieliśmy możliwość składać wnioski i brać udział w formalnych oraz nieformalnych debatach. Zadaniem każdej delegacji było reprezentowanie wcześniej przydzielonego państwa. Trzeba było wykazać się bardzo dużą wiedzą na temat polityki, kultury i obowiązującego prawa. Szukaliśmy sojuszników, z którymi pisaliśmy nasze rezolucje. O godzinie 19.00 poszliśmy do teatru a następnie do Muzeum Narodowego. 

Ostatniego dnia  uczestniczyliśmy w obradach Rady Miasta Kutaisi i w ostatniej sesji zgromadzenia ogólnego w parlamencie.  Podczas obrad skończyliśmy pisać rezolucje. Następnie szukaliśmy krajów, które poprą nasz wniosek. Po odczytaniu wszystkich ustaw głosowaliśmy nad tym, która z nich ma wejść w życie. Później nastąpiło wręczenie statuetek i dyplomów oraz oficjalne zamknięcie konferencji. 

Moim zdaniem wydarzenie zostało bardzo dobrze przygotowane przez organizatorów, którzy umożliwili młodym dyplomatom dyskusję w środowisku wielokulturowym. Dzięki udziałowi w symulacji obrad ONZ nabyłam doświadczenie w zakresie polityki międzynarodowej, ponieważ debaty prowadzone były zgodnie z protokołem dyplomatycznym. Nawiązałam nowe kontakty z wieloma osobami różnych narodowości. Uważam, że uczestnictwo w tego typu projektach pozwala znacznie pogłębiać wiedzę na temat kultury i polityki innych państw oraz kształcić umiejętności w zakresie prowadzenia dyskusji, argumentacji i wystąpień publicznych. W przyszłości chciałabym ponownie wziąć udział w podobnej konferencji lub zostać jej organizatorem.

autor tekstu: Paulina Antoniewicz 2B

 

 

 

Festiwal Matematyki 2018

W czwartek 27 września grupa uczniów z naszego liceum pod opieką pana Przemysława Peli oraz pana Dimitriosa Savvitasa udała się na Festiwal Matematyki zorganizowany na Wydział Matematyki i Informatyki, którego tegoroczną tematyką była geometria. Podczas ciekawych wykładów poznaliśmy sposób powstania, ciekawe nazwy i zastosowania brył półforemnych. Dowiedzieliśmy się także jak sprytnie za pomocą kolorowych kropek udowodnić twierdzenie Brouwera o punkcie stałym i jak wyglądały, zanim odkryto, że to niemożliwe, próby stworzenia kwadratu o takim samym polu, co dane koło. Braliśmy też udział w warsztatach o parkietażu prowadzonych między innymi przez naszego nauczyciela matematyki pana Przemysław Pela. W przerwach między wykładami i warsztatami przy stoisku z origami mogliśmy składać figurki zwierząt, używając tej techniki.

Autor tekstu: Patrycja Kabaszyn, klasa G3E

Festiwal Matematyki 2018

 

Opublikowany przez Wydział Matematyki i Informatyki Czwartek, 27 września 2018

Warsztaty olimpijskie z matematyki

We wtorek 18 września 2018 r. nasza szkoła gościła trzydziestu nauczycieli matematyki szkół podstawowych i z oddziałami gimnazjalnymi z całego województwa, którzy brali udział w warsztatach olimpijskich z matematyki zorganizowanych we współpracy z Komitetem Centralnym Olimpiady Matematycznej Juniorów. Prowadzący warsztaty, pan dr Waldemar Pompe, opowiedział zgromadzonym, jak wyglądają zawody matematyczne oraz z jakiego typu zadaniami będą musieli się zmierzyć uczniowie. W drugiej części warsztatów nauczyciele wysłuchali wykładu matematycznego pt. Pola wielokątów, w ramach którego zaprezentowane zostały nietypowe techniki rozwiązywania zadań olimpijskich.
 
Było nam bardzo miło gościć prelegenta z Warszawy oraz nauczycieli matematyki z Wielkopolski. Jednocześnie zachęcamy ostatni rocznik gimnazjalistów uczący się w naszej szkole, do udziału w części testowej Olimpiady Matematycznej Juniorów, która odbędzie się już w najbliższy czwartek 27 września 2018 r w naszej szkole. Zapisy do poniedziałku 24 września 2018 r. u szkolnego koordynatora OMJ, pana Przemysława Peli.
 
Autor tekstu: Przemysław Pela, nauczyciel matematyki
Autor zdjęć: Natalia Maciejewska, klasa 2A

Autoprezentacja

13 września 2018 roku w naszym liceum odbyły się warsztaty z zakresu podstaw autoprezentacji. Wzięły w nich udział klasy 1b oraz 1d. Spotkanie podzielone było na dwie części. Pierwszą prowadził Dominik Furmaniak z koła naukowego „Mówcy Politechniki„. Przedstawił on teoretyczne zagadnienia dotyczące wystąpień publicznych i prezentacji. Jako drugi swoją wiedzą praktyczną z zakresu konferansjerki i sztuki mówienia podzielił się Bartosz Bartkowiak, który dodatkowo udzielił nam kilku wskazówek, jak przerodzić pasję w hobby. Swoją opinię na temat prelekcji wyraziło kilku uczniów naszej szkoły:

Podobało mi się nastawienie tych chłopaków do warsztatów. Widać, że obydwoje przyszli nie z przymusu, a z pasji, by podzielić się z nami swoimi zainteresowaniami. Wszystko było przeprowadzone w ciekawy oraz pełen humoru sposób

– Jakub Toporski, klasa 1b.

Oba wykłady się idealnie uzupełniały, bo jeden był o teorii techniki przemawiania, a drugi ciekawie przedstawiał przeżycia osoby pracującej głosem.

– anonimowy uczeń z klasy 1d.

Klub Melomana

Szanowni Państwo, drodzy Uczniowie, w tym roku szkolnym Klub Melomana będzie nadal działał, mimo mojej nieobecności w szkole. Opiekę nad nim przejmuje pani Barbara Szejnfeld, i to ona będzie dokonywała zapisów chętnych osób (uczniowie, rodzice, nauczyciele oraz ich rodziny, znajomi…).

Na początku każdego miesiąca będę wysyłał ofertę na cały kolejny miesiąc. Zainteresowane osoby muszą do końca określonego terminu opłacić bilety, zamówić wejściówki na wydarzenia muzyczne, w których chcą uczestniczyć. Liczy się oczywiście kolejność zgłoszeń i dokonania płatności. Tuż po tym terminie wykupię wszystkie bilety i odbiorę wejściówki, a następnie przekażę je pani Barbarze Szejnfeld, która to rozda wśród zainteresowanych.

Proszę się zapoznać z ofertą na wrzesień i październik. Będę na wszystkich tych wydarzeniach. Szczególnie polecam popremierowy spektakl barokowej opery Jerzego Fryderyka Haendla „Juliusz Cezar w Egipcie” pod dyrekcją znakomitego Paula Esswooda, przebojową i chwytającą za serce „Traviatę” Giuseppe Verdiego, koncert pod dyrekcją światowej sławy Paula McCreesha oraz „Missa pro pace” Wojciecha Kilara.

Pozdrawiam serdecznie i życzę wielu muzycznych wrażeń – Andrzej Kabala

Klub Melomana – wrzesień i październik 2018