Aktualności

Oferta Klubu Melomana na wrzesień-listopad 2020 r.

Zapraszam wszystkich zainteresowanych Uczniów, Rodziców i Nauczycieli do uczestnictwa 
w działalności Klubu Melomana. Przez cały rok szkolny będą organizowane wyjścia na koncerty filharmoniczne w Auli UAM, spektakle oper, baletów i musicali będące w repertuarze Teatru Wielkiego, Teatru Muzycznego, realizacje Polskiego Teatru Tańca, Szkoły Baletowej Anny Niedźwiedź, oraz koncerty jazzowe, etniczne, festiwale „Poznańska Wiosna Muzyczna” i „Ethno Port”. Zapisy (przez mobiDziennik lub bezpośrednio) i wpłaty przyjmuje Andrzej Kabala (nauczyciel muzyki). Proszę zadbać o terminowe przekazanie pieniędzy.

Klub Melomana – inauguracja sezonu 2020/2021
i najciekawsze wydarzenia od września do listopada.

Zapraszamy uczniów szkół podstawowych na zajęcia Koła Matematyki Olimpijskiej

KOŁO MATEMATYKI OLIMPIJSKIEJ
dla uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych
Miasta Poznań oraz powiatu poznańskiego

Zapraszamy uczniów klas 7 i 8 ze szkół podstawowych Miasta Poznań oraz powiatu poznańskiego na ciekawe i rozwijające zajęcia Koła Olimpijskiego z Matematyki. Celem koła będzie wyposażenie uczniów w wiedzę i kompetencje przydatne na Olimpiadzie Matematycznej Juniorów. Cotygodniowe zajęcia olimpijskie poprowadzi znany i ceniony w lokalnym środowisku nauczyciel wielu olimpijczyków – dr Bartłomiej Bzdęga.

Lista zagadnień, które będę realizowane w kontekście zadań olimpijskich:

1) Algebra – zapisywanie danych z zadania w formie wyrażeń algebraicznych, działania na wyrażeniach algebraicznych, wyłączanie wspólnego czynnika przed nawias, wartość bezwzględna, wzory skróconego mnożenia.
2) Teoria liczb – motywy z parzystością i nieparzystością, cechy podzielności, zapis dzielenia z resztą, jednoznaczność rozkładu na czynniki pierwsze, NWD i NWW.
3) Planimetria – obwody i pola figur, kąty między prostymi i kąty w okręgu, odcinki środkowe w trójkącie i trapezie, własności równoległoboku, twierdzenie Pitagorasa.
4) Kombinatoryka – podstawowe reguły zliczania, zasada szufladkowa, elementy teorii grafów.

Każde spotkanie rozpocznie przedstawienie danego zagadnienia, następnie zaprezentowane zostaną przykładowe zadania z rozwiązaniami. Uczniowie otrzymają kilka zadań domowych, niektóre z nich będą omawiane na kolejnych zajęciach.

Ze względu na sytuację epidemiologiczną, zajęcia będą odbywać się online z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams (z możliwością udziału w zajęciach z poziomu przeglądarki internetowej bez potrzeby posiadania pakietu Office).

Kilka słów o prowadzącym zajęcia:  dr Bartłomiej Bzdęga – popularyzator matematyki, opiekun finalistów i laureatów Olimpiady Matematycznej, członek Polskiego Towarzystwa Matematycznego i Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Matematycznej, redaktor kącika olimpijskiego w miesięczniku ,,Delta”, współzałożyciel Wielkopolskiej Ligi Matematycznej, dawniej pracownik naukowy Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.

Zajęcia będą odbywać się w czwartki w godz. 17:30-19:00 począwszy od 17 września 2020 roku.

Udział w zajęciach jest bezpłatny – zajęcia są finansowane ze środków otrzymanych z Fundacji mBanku na realizację projektu Potęga Matematyki.

Uczniów zainteresowanych udziałem w zajęciach prosimy o przesłanie na adres kmo@liceum38-poznan.pl wypełnionego przez rodzica lub opiekuna prawnego formularza zgłoszenia na zajęcia. Zgłoszenia są przyjmowane do poniedziałku 14 września 2020 r. W przypadku, gdy liczba chętnych przekroczy 50 osób, o udziale w zajęciach będą decydować dotychczasowe osiągnięcia matematyczne. Pierwszeństwo w udziale w zajęciach będą mieć uczniowie z sukcesami w Wojewódzkim Konkursie Matematycznym lub Międzynarodowym Konkursie Kangur Matematyczny.

Październikowe spotkania Koła Matematyki Olimpijskiej

Listopadowe i grudniowe spotkania Koła Matematyki Olimpijskiej

Zestawy zadań z koła matematyki olimpijskiej dla klas 7-8 SP

Rusza projekt POTĘGA MATEMATYKI!

POTĘGA MATEMATYKI

Nasza szkoła od września do grudnia 2020 roku realizuje projekt matematyczny w ramach którego szkoła zorganizowane zostanie Koło Matematyki Olimpijskiej dla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych z Poznania i okolic, a także Wielkopolskie Mecze Matematyczne Juniorów. Fundatorem środków finansowych przeznaczonych na realizację projektu jest Fundacja mBanku.

Wielkopolskie Mecze Matematyczne Juniorów to zespołowe zawody matematyczne dla dziesięcioosobowych drużyn podczas których dwie drużyny zadają sobie na zmianę zadania matematyczne, a wygrywa ta z drużyn, która zdobędzie więcej punktów. W ramach projektu zostanie opracowany bank zadań konkursowych, rozegrane zostaną mecze matematyczne, a także zostaną zakupione i wręczone nagrody. Zorganizowanych zostanie co najmniej pięć meczów matematycznych, w tym trzy w fazie grupowej (dla wszystkich szkół), jedno półfinałowe (dla 4 najlepszych szkół), a także finał dla dwóch najlepszych szkół. Podczas finałowego turnieju uczestniczy wysłuchają wykładu matematycznego przygotowanego dla nich przez pracownika naukowego Wydziału Matematyki i Informatyki UAM w Poznaniu. Na finałowe rozgrywki oraz towarzyszący im wykład zostaną zaproszone wszystkie drużyny uczestniczące w konkursie.

Ponadto chcemy zaoferować uczniom klas siódmych i ósmych ze szkół podstawowych miasta Poznania oraz powiatu poznańskiego ciekawe i rozwijające zajęcia Koła Olimpijskiego z Matematyki. Celem koła będzie wyposażenie uczniów w wiedzę i kompetencje przydatne na Olimpiadzie Matematycznej Juniorów. Cotygodniowe zajęcia olimpijskie poprowadzi znany i ceniony w lokalnym środowisku nauczyciel wielu olimpijczyków – dr Bartłomiej Bzdęga.

Autorem i koordynatorem projektu jest pan Przemysław Pela (przemyslaw.pela@liceum38-poznan.pl) – nauczyciel matematyki w XXXVIII DLO.

Kosma Kasprzak laureatem European Union Contest for Young Scientists 2020

Znamy laureatów Polskiej Edycji European Union Contest for Young Scientists (EUCYS) 2020

W sobotę 4 lipca dobiegła końca tegoroczna Polska Edycja Konkursu Unii Europejskiej dla Młodych Naukowców. Jury nagrodziło 10 uczniowskich projektów badawczych. Wśród nagrodzonych prac są dwie matematyczne.

Kosma Kasprzak z klasy 1gD uzyskał II nagrodę 🥈za pracę pt. „Uwagi na temat pewnych granic występujących w teorii funkcji prawie okresowych”.

Laureaci i Finaliści Memoriału Urszuli Marciniak

W weekend 30-31 maja 2020 r. odbył się IV Memoriał Urszuli Marciniak, czyli otwarte zawody w rozwiązywaniu łamigłówek diagramowych. Celem konkursu była popularyzacja matematyki, zadań logicznych, łamigłówek matematycznych i logicznych oraz podniesienie kultury matematycznej wśród Polaków.

Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom Finału oraz Wielkiego Finału IV edycji Memoriału Urszuli Marciniak!

  • Igor Szymczak z klasy 1pD zajął 3. miejsce w Wielkim Finale;
  • Oliwier Necelman z klasy 1pD zajął 8. miejsce w Wielkim Finale.

Życzymy Wam dalszych sukcesów!

NASZE UCZENNICE W FINALE  XXIV LEDNICKIEJ WIOSNY POETYCKIEJ

Z ogromną radością informuję, że BASIA DUDZIŃSKA z klasy 1 pB, i WIKTORIA SIERSZCHULSKA z klasy 2 C zostały finalistkami Turnieju Jednego Wiersza w ogólnopolskim konkursie XXIV Lednicka Wiosna Poetycka objętym honorowym patronatem Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, organizowanym przez MDK nr 1 w Poznaniu oraz Gminę Łubowo, za wiersze:

Natomiast MAŁGOSIA KLEIBER z klasy 1 pB została laureatką i zdobyła nagrodę w Turnieju Jednego Wiersza w tym konkursie
za wiersz:

Konkurencja była ogromna, tym bardziej cieszymy się z osiągnięć i serdecznie gratulujemy!

Ewa Matuszewska KLUB LITERACKI

FINAŁ KONKURSU POETYCKIEGO!

Z przyjemnością informujemy, że finalistkami KONKURSU POETYCKIEGO  ~~ WIERSZ MIESIĄCA ~~  zostały:

MARZEC 2020
Małgorzata Kleiber kl. 1 pB

Wyróżnienie
Alicja Furmaniuk kl. 1 pB

KWIECIEŃ 2020
Weronika Olejniczak kl. 2 C

MAJ 2020
Alicja Furmaniuk kl. 1 pB

CZERWIEC 2020
Wiktoria Sierszchulska kl. 2 C

Wyróżnienie
Wiktoria Olejniczak kl. 2 C

Serdecznie gratulujemy!
Jurorzy konkursu

 

Nagrodzone wiersze:

TED-Ed Club w naszej szkole

W obecnym roku szkolnym dwie grupy języka angielskiego z klasy 2b i 2d realizowały projekt TED-Ed Student Talks stworzony przez znaną amerykańską organizację TED Conferences z myślą o szkołach na całym świecie.

Celem projektu było stworzenie przez każdego uczestniczącego w projekcie ucznia nagrania przemowy, tzw. TED-a, w którym, zgodnie z ideą ”Ideas worth spreading”, uczniowie dzielili się ze światem tym, co ich inspiruje, fascynuje, czy tym, co chcieliby na świecie zmienić.

Przygotowanie wystąpień zajęło nam kilka miesięcy, podczas których na wspólnych lekcjach usilnie pracowaliśmy krok po kroku nad efektem końcowym w oparciu o materiały projektowe i obejrzane TED-y.

Rezultat można zobaczyć, poniżej przedstawiamy dwa TED-y nagrane przez naszych uczniów – Juliannę Stróżyńską i Jakuba Kryma z 2d:

 

To, jakie umiejętności nabyliśmy podczas projektu, najlepiej oddadzą wypowiedzi uczestników:

„I think it can help overcome the fear of public speaking and also it forces you to think creatively and dive more into things you’re passionate about”.

„It develops your English level in general, can teach you how to relieve stress”.

„It’s an interesting experience that can help you test yourself”.

„No matter who you are, you can always find a message to spread”.

„I’ve definitely got a bit more confident when it comes to giving a speech, which was in fact my biggest concern.”

„I learnt criteria of constructive feedback”.

„It taught me how to plan my work”.

„Creating a more elaborate speech, knowing what captures the audience and what to focus on while speaking”.

„It is a challenge worth taking up”.

Z podziękowaniem za udział i uczuciem dumy z moich uczniów, którzy podjęli wyzwanie,

Izabela Wójcik-Głowacka