Aktualności

Wspomnienia laureatów OJAG

Laureaci Olimpiady Języka Angielskiego dla Gimnazjalistów podzielili się swoim spojrzeniem na ten konkurs oraz opowiedzieli o drodze do sukcesu.

 

Helena Hoch:

 

„Konkurs składał się z 3 etapów, każdy podzielony na części. Na początku był zwykły test, a potem 2 czy 3 testy on-line. Do nich nie przygotowywałam się w ogóle, po prostu korzystałam z tych zasobów wiedzy, które już posiadałam. Najtrudniejsze było nakręcenie filmiku oraz rozmowa przez Skype’a z komisją. Filmik dotyczył spotkania z chłopakiem walczącym o niepodległość Polski w 1918 roku (maszyna czasu i te sprawy – śmiech) i trzeba było mu na filmiku opowiedzieć, co się wydarzyło w Polsce przez tych sto lat od odzyskania niepodległości. Zajęło mi to dość dużo czasu, bo musiałam napisać tekst, nauczyć się go i nakręcić za jednym razem (nie można było nic montować).

 

A rozmowa on-line była po prostu bardzo stresująca. Zostały podane zagadnienia dotyczące Wielkiej Brytanii i Anglii, dość skomplikowane, głównie związane z wos-em oraz pytania ogólne, typu: co najbardziej lubisz robić w wolnym czasie. Te pierwsze przerobiłam, na te drugie sobie tak na luzie spontanicznie odpowiadałam, mówiąc sama do siebie (śmiech). Kiedy przyszło co do czego, to się zestresowałam i trochę zapomniałam, więc poszło mi tak średnio dobrze, a że zadano mi tylko 3 pytania, to myślałam, że niestety nici z laureata.

 

Jakież było moje zdziwienie, gdy dostałam wiadomość, że nie tylko przeszłam dalej, ale jeszcze jestem zwolniona z ostatniego etapu (śmiech).

 

Potem przyszła jeszcze informacja o tytule laureata, co mnie mega ucieszyło, bo nie chciałam, żeby tyle pracy poszło na marne”.

 

 

Kacper Szłapiński:

 

„Olimpiada składała się z trzech wieloczęściowych etapów. Pierwszy etap – 2 testy on-line, bardziej do “wyeliminowania słabych”, bo nie były trudne.

 

Drugi etap – najtrudniejszy, pierwsza część to był test on-line (odrobinę trudniejszy od poprzednich), ale to druga i trzecia część były naprawdę wymagające. W drugiej części trzeba było sfilmować kilkuminutową wypowiedź o dosyć ciekawym temacie: „Trafiasz do 1918, spotykasz żołnierza, masz opisać, co się będzie działo przez następne 100 lat, jak wygląda Polska dziś, czy jest wolna, jak rozumiemy wolność, etc.”.Trzecia część stanowiła najtrudniejsze zadanie i wymagała najdłuższego czasu przygotowania. Miała być to rozmowa on-line (przez Skype’a). Komisja zadała uczestnikowi trzy pytania (2 z zakresu 80 pytań ogólnych i 1 z 15 pytań o historię/kulturę USA/UK podanych wcześniej na stronie).

 

Trzeci etap był, o dziwo, całkiem łatwy. Pierwsza część to ostatni test on-line w konkursie (najtrudniejszy ze wszystkich, ale to nie oznacza, że trudny). Druga część była kolejną rozmową dla tych, którzy nie dostali z poprzedniej dostatecznie dużo punktów (mnie to nie dotyczyło). Po zsumowaniu punktów z ostatniego testu i pierwszej rozmowy wyłaniało się zwycięzców.

 

Przygotowania? Najwięcej ich wymagał drugi etap. Jeśli chodzi o testy, wystarczy interesować się angielskim i starać się obracać wśród “naturalnego” języka, aby poszły dobrze. Ich ogólny charakter i brak konkretnego tematu utrudniał też po prostu próby jakiekolwiek przygotowania się.

 

Jeśli chodzi zaś o drugą część drugiego etapu, najwięcej zajęły mi organizacja i nagranie. Nie miało być to wystąpienie wyklepane lub przeczytane, więc trochę zajęło mi około kilkanaście podejść!), by w końcu uzyskać satysfakcjonujące nagranie, w którym poruszyłem wszystkie kwestie wskazane w temacie konkursu. Do tego dochodziły problemy techniczne, np. szczekanie psa lub nagłe hałasy od sąsiadów. Zaletami tej części były dosyć ciekawy temat oraz ogólny brak stresu.

 

Trzecia część drugiego etapu była za to bolesna. Wprawdzie odpowiedzi na zadawane pytania powinny być spontaniczne, to jednak pójście kompletnie nieprzygotowanym byłoby samobójstwem. Przejrzałem więc wszystkich 80 tematów ogólnych i przeprowadziłem symulację potencjalnych konwersacji, by ewentualnie odkryć moje luki w słownictwie i je uzupełnić. Tych 15 tematów związanych z kulturą/historią było natomiast dosyć obszernych i nauczenie się ich zajęło mi dwa razy tyle czasu, ile normalnie uczę się na sprawdziany. Dodatkowo, przed rozmową bardzo się stresowałem, ale jak to ze stresem bywa, zniknął podczas samej konwersacji. Zadano mi pytania o najbardziej interesującą profesję (powiedziałem, że to pisarz) i o mój ulubiony film („Greenbook”), a z kultury poproszono mnie o opowiedzenie o trzech odłamach religijnych z USA (Mormoni, “The Church of God” i Świadkowie Jehowy – miałem niezłego farta, gdyż to był temat, z którego się najlepiej przygotowałem).

 

Co do tego, jak ów konkurs oceniam – podobał mi się. Był wymagający. Dłuższy od wojewódzkiego, ale jednak od niego łatwiejszy. 2. część 2. etapu była bardzo interesująca, organizatorzy mieli naprawdę dobry pomysł”.

 

Z Heleną i Kacprem rozmawiał, nie szczędząc im zasłużonych wyrazów uznania, Krzysztof Zalewski.

 

 

 

 

Pogoń za Lisem trwa

Dobiegła końca wieloletnia przygoda z konkursem języka angielskiego FOX, w którym uczestniczyli uczniowie klas gimnazjalnych, jednak jest on nadal otwarty dla licealistów. Po raz kolejny reprezentanci naszej szkoły zajęli czołowe miejsca w różnych kategoriach, tak w klasyfikacji ogólnokrajowej, jak i w powiecie poznańskim. W klasyfikacji powiatowej zdobyliśmy1. miejsce pod względem najlepszego wyniku oraz największej liczby uczestników i 3. w kategorii średniego wyniku szkoły. Za sukces w skali kraju należy także uznać 4. miejsce z najlepszym wynikiem. Warto zauważyć, że konkurs FOX wymagał od zawodników nie tylko bardzo dobrego opanowania języka, ale promował znajomość klasyków literatury anglojęzycznej.

G. Strzelczyk

Konferencja „Future We Want – Model United Nations”

W dniach od 28 lutego do 3 marca 2019 roku wzięłam udział w konferencji „Future We Want – Model United Nations”, zorganizowanej w Nowym Jorku. Uczestniczyło w niej ponad 2600 delegatów z 150 państw, którzy zawzięcie pracowali metodą „17 Sustainable Development Goals”, czyli celami  wyznaczonymi przez ONZ do realizacji do 2030 roku. Na tej konferencji miałam możliwość reprezentować Słowację w Economic and Financial Comittee. Udało mi się również zostać sponsorem (osobą tworzącą/piszącą) zwycięskiej rezolucji. Poznałam wiele niesamowitych osób z innych kontynentów, które uczyniły to wydarzenie jedynym w swoim rodzaju. Konferencja, jak i cały wyjazd do Nowego Jorku, na długo pozostanie mi w pamięci i na pewno chciałabym w przyszłości jeszcze raz odwiedzić to magiczne miasto, w którym spełniają się marzenia.

Paulina Antoniewicz, klasa 2b

Aktywny Samorząd Uczniowski

15 marca 2019 roku odbył się Poznański Kongres Samorządów Uczniowskich, którego miałam zaszczyt być organizatorem. Wzięło w nim udział ponad 100 młodych, aktywnych społecznie licealistów.

Głównymi tematami wydarzenia były:

  • Urban Management jako kierunek otwierający perspektywy dla młodzieży
  • Podstawy tworzenia projektów
  • Jakie możliwości miasto daje Samorządom – o funduszach dla SU
  • Pozyskiwanie sponsorów
  • Najlepsze działania i praktyki samorządów.

Paulina Antoniewicz, klasa 2b

Wizyta w Muzeum Narodowym w Poznaniu

W czwartek, 04.04.2019 roku, klasa 1a wzięła udział w lekcji muzealnej zatytułowanej „Jak czytać dzieła sztuki?”. Spotkanie odbyło się w Galerii Malarstwa i Rzeźby Muzeum Narodowego w Poznaniu. Miało na celu przybliżyć uczniom sposoby patrzenia na dzieło sztuki, także w kontekście zadań maturalnych wymagających pracy z tekstem ikonicznym. Lekcja okazała się i ciekawa, i pouczająca. Na pewno skorzystamy jeszcze z oferty muzeum!

Zwiedzanie kulis Teatru Nowego w Poznaniu

W poniedziałek, 01.04.2019 roku, klasa 1b odwiedziła Teatr Nowy w Poznaniu, ale celem wizyty nie było tym razem oglądanie spektaklu i rola widza, tylko zwiedzanie kulis. Ta aktywność przypadła bardzo do gustu młodym humanistom. Uczniowie z wielkim zainteresowaniem słuchali wywodu Pana Marka Grześkowiaka, sekretarza literackiego. Szczególnie zainteresowała ich Scena Trzecia, historia jej powstania i prezentowane na niej spektakle. Na pewno wrócimy jeszcze do Teatru Nowego w Poznaniu – chociażby na warsztaty charakteryzacji!

Wizyta w Muzeum Literackim im. H. Sienkiewicza w Poznaniu

W piątek, 29.03.2019 roku, klasa 2b odwiedziła Muzeum Literackie im. Henryka Sienkiewicza w Poznaniu. Podczas półtoragodzinnego spaceru z przewodnikiem uczniowie mieli okazję zapoznać się z bujnym życiorysem pozytywistycznego pisarza i jego działalnością społeczno-polityczną. Duże zaciekawienie wzbudziła maska pośmiertna Sienkiewicza oraz medal literackiej Nagrody Nobla. Wizyta w muzeum była ciekawym uzupełnieniem lekcji języka polskiego.

Sytuacja Polaków w czasie II wojny światowej w ZSRR

W dniu 4 kwietnia 2019 r. profesor Wydziału Historycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pan Jakub Wojtkowiak, wygłosił wykład dotyczący historii XX w. dla klasy 2b.

Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się, jak wyglądało życie rodaków w latach 40. ubiegłego stulecia. Mogli przekonać się na podstawie licznych danych statystycznych pokazanych przez wykładowcę, że problem wywózki, tortur i ubogiego życia w socjalistycznym państwie dotknął setki tysięcy Polaków. Dodatkowo poszerzyli swoją wiedzę na temat formowania armii Andersa czy zbrodni katyńskiej. Zaskakujące okazało się przedstawienie realiów życia Polaków w trakcie, jak i po zakończeniu wojny. Często Związek Radziecki stawał się dla naszych rodaków nowym, przymusowym domem. A dopiero ich potomkowie wracają, aby poznać swoje korzenie. Cennym źródłem była dla nas mapa, na bazie której mogliśmy zobaczyć, jak wyglądała siatka obozów – GUŁAG i gdzie najczęściej deportowano Polaków.

Dziękujemy Panu Profesorowi i czekamy na kolejne spotkania z wykładowcami Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Obchody Miesiąca Pamięci Narodowej w Forcie VII

W dniu 5 kwietnia 2019 r. uczestniczyliśmy w uroczystości uczczenia pamięci ofiar okupacji niemieckiej lat 1939-45 w ramach obchodów Miesiąca Pamięci Narodowej. Nie zabrakło również pocztu sztandarowego z naszej szkoły. Mieliśmy okazję oddać hołd pamięci poległym w czasie II wojny światowej. Ponadto przedstawiciele władz lokalnych i państwowych, a także uczelni wyższych i szkół w Poznaniu złożyli kwiaty i znicze pod Ścianą Śmierci.  Dodatkowo przybliżono zebranym gościom życie i działalność poznańskiego artysty Marcina Rożka, który odmówiła wykonania portretu Hitlera.

XIII Marsz Pamięci 2019

I tylko pamięć została

Po tej katyńskiej nocy…
Pamięć nie dała się zgładzić,
Nie chciała ulec przemocy.
     

Marian Hemar Katyń

Jak co roku Stowarzyszenie Memoramus do Współpracy ze Wschodem w Poznaniu zorganizowało wyjazd do Katynia w celu upamiętnienia trudnych wydarzeń w historii Polski, które miały miejsce w kwietniu 1940 r. Uczniowie z naszej szkoły pod opieką p. Mileny Kaliszak i p. Karoliny Kasprzak mieli okazję uczestniczyć w tym wydarzeniu.

Podróż do Smoleńska zaczęła się o poranku 28 marca 2019 r. Następnego dnia udaliśmy się po odpoczynku w hotelu w Dyneburgu pod pomnik Legionów Polskich. W czasie I wojny światowej miasto zostało wyzwolone przez Polaków i oddane Łotyszom. Pomnik powstał w ramach wdzięczności dla naszego narodu.

Trzeci dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Smoleńska. Najpierw zobaczyliśmy Sobór Zaśnięcia Matki Bożej w Smoleńsku. Na każdym kroku można było dostrzec fragmenty historii Polski za czasów Wazów i dymitriad w XVII w. Następnie spacerowaliśmy ulubionym parkiem mieszkańców Smoleńska, w którym znaleźliśmy liczne pomniki zwycięstwa Rosjan nad Napoleonem w I poł XIX w. Kolejnym punktem tego dnia była wizyta w kościele rzymskokatolickim i spotkanie z o. Ptolemeuszem. Dowiedzieliśmy się, z jakimi problemami boryka się duchowny, który mógł liczyć na naszą pomoc finansową i dobre słowo. Jeszcze przed obiadem młodzież rosyjska przywitała nas licznymi atrakcjami. Wysłuchaliśmy tradycyjnych piosenek tj. „Kalinka” czy „Katiusza”. Miłym zaskoczeniem były dla nas pokazy taneczne, a szczególnie nasz rodzimy krakowiak.

Na zakończenie „dnia polskiego” zwiedzaliśmy Memoriał Katyński. Każdy z uczniów otrzymał wizerunek jednego oficera, któremu złożył hołd pamięci, pozostawiając przy pamiątkowej tabliczce z nazwiskiem biało-czerwoną chorągiewkę i znicz. Ten czas przeznaczyliśmy na refleksję i zadumę nad losem poległych Polaków. Później uczestniczyliśmy we mszy świętej na Polskim Cmentarzu Wojennym.

Niedziela, 31 marca 2019 r. rozpoczęła się od tradycyjnego śniadania rosyjskiego, a później uczestniczyliśmy w Marszu Pamięci. Zaczęliśmy od stacji Gniezdowo, gdzie polscy oficerowie w 1940 r. zostali przywiezieni, aby na zawsze spocząć w Katyniu. Następnie władze lokalne Smoleńska, przedstawiciele Stowarzyszenia Memoramus i zaproszeni goście wygłosili przejmujące słowa o zbrodniach nie tylko na polskich obywatelach, ale również ofiarach stalinowskich. Młodzież polska i rosyjska pokazała jedność i współpracę, aby z szacunkiem upamiętnić losy swoich rodaków. Po złożeniu kwiatów i zniczy przy krzyżu prawosławnym i Ścianie Pamięci na Polskim Cmentarzu Wojennym udaliśmy się do Muzeum Wojny Ojczyźnianej. Ostatnim punktem programu tego dnia był pobyt na lotnisku Siewiernyj, gdzie w 2010 r. doszło do katastrofy polskiego samolotu, na pokładzie którego znajdowała się para prezydencka i osobistości ze świata polityki, a także ostatni prezydent na uchodźctwie, Ryszard Kaczorowski.

Pozostała nam tylko droga powrotna do domu przez Łotwę i Litwę. W ostatnim dniu naszego wyjazdu, 2 kwietnia 2019 r., zobaczyliśmy urokliwe Kowno, które w dwudziestoleciu międzywojennym pełniło funkcję stolicy państwa litewskiego. Podziwialiśmy zachowane mury miejskie, pozostałości zamku, a także uniwersytet, na którym wykładał sam Adam Mickiewicz.

Smoleńsk to ciekawe miejsce, warte zobaczenia. Odnajdywanie historii Polski w każdym zakamarku miasta sprawiło, że poczuliśmy historię na własnej skórze. Możliwość uczestnictwa w Marszu Pamięci i złożenie hołdu Polakom, którzy walczyli o wolny kraj było dla nas wyjątkowym wydarzeniem. Cieszymy się, że mogliśmy reprezentować społeczność 38 LO podczas obchodów upamiętnienia ofiar Katynia.