Aktualności

Niecodzienna lekcja chemii

Dnia 22 lutego uczniowie klasy 1c o profilu medyczno-psychologicznym gościli na Wydziale Chemii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Wzięli udział w fascynujących zajęciach laboratoryjnych, w trakcie których samodzielnie wykonywali różnorodne doświadczenia. Podczas trzygodzinnych warsztatów uczyli się między innymi jak otrzymywać mydła metodą zmydlania tłuszczów, wykonywali reakcję estryfikacji, a także wiele innych interesujących eksperymentów. Mieli możliwość wykorzystać wiedzę zdobytą na lekcjach chemii w praktyce i poszerzyć swoje umiejętności w niecodzienny, ciekawy sposób.

Zawody przyszłości

Istnieje stereotyp, mówiący, że blog to internetowy pamiętnik dla zdesperowanych nastolatek i nie trzeba mieć żadnych kompetencji, by zacząć go pisać. Otóż nic bardziej mylnego! Mieliśmy okazję się o tym przekonać na własne oczy (a właściwie uszy) podczas warsztatów „Zawody przyszłości — Jak zostać blogerem?”, które odbyły się w Collegium Da Vinci w dniach 5 i 8 marca. Zajęcia poprowadził Maciej Mazurek znany wielu jako Zuch. Jest profesjonalnym grafikiem, który projektuje m.in. okładki do płyt kultowego zespołu Lukstorpeda i przy okazji jednym z pionierów polskiej blogosfery.

Naszą naukę rozpoczęliśmy od podstaw, ponieważ większość z nas nie miała na temat blogowania żadnej wiedzy. Nasz nauczyciel przeprowadził nas od historii światowego internetu do takich zawiłości jak działanie systemu SEO i ogólnych zasad kompozycji tekstu na blogu. Pokazał nam, skąd można czerpać inspirację, a właściwie udowodnił nam, że nie warto na nią czekać i podpowiedział uniwersalną metodę planowania działań, która przydaje się nie tylko w życiu blogera. Wiele razy powtarzał, że bloger musi wiedzieć, o czym pisze i to przyczynia się do jego rozwoju. „Po roku wyszukiwania informacji, ciekawostek i uczenia się na dany temat będziecie o 365 dni do przodu w stosunku do tych, którzy w tej dziedzinie nie zrobili nic” – mówił. Zuch pokazał nam również, jak szerokie możliwości daje blog na nowoczesnym rynku. Jest to nie tylko bezpłatna reklama, ale również narzędzie opiniotwórcze, które może mieć znaczny wpływ na rozwój danej marki, dystrybucje produktów i rozwój osobistej kariery – jak w przypadku Zucha.

Kiedy dwudniowe warsztaty się skończyły, wielu z nas żałowało, że trwały tak krótko. Nauczyliśmy się wielu ciekawych rzeczy, które nie tylko przydadzą się podczas pisania publikacji internetowych, ale po prostu w codziennym życiu. Na warsztatach pojawiło się parę ciekawych pomysłów i kto wie? Może  to zalążki kolejnych poczytnych blogów?

Warsztaty

Dnia 19 lutego odbyły się w naszej szkole warsztaty pod tytułem „Na migi”. Prowadziła ją grupa nastolatków z różnych szkół, którzy wspólnie biorą udział w olimpiadzie „Zwolnieni z teorii”. Ich projekt, jak można się domyślić po nazwie, jest związany ze społecznością Głuchych.

Nasi rówieśnicy, w ciągu zaledwie jednej godziny lekcyjnej, przekazali nam wiele informacji w postaci prezentacji. Zaczęli od tych podstawowych, np. jakie osoby uznaje się za głuche. Mogliśmy również zobaczyć jak to wygląda w liczbach – ile osób na świecie należy do społeczności Głuchych itp. Przedstawili główne powody tracenia słuchu oraz jak możemy go chronić przed uszkodzeniem. Opowiedzieli trochę o popularnych językach migowych, chociażby takich jak PJM (Polski Język Migowy) czy ISL (International Sign Language). Następnie sami mogliśmy zobaczyć, jak wygląda użycie PJM w praktyce. Dostaliśmy chwilę, żeby nauczyć się swoich imion, po czym prowadzący nauczyli nas podstawowych zwrotów. Na koniec mogliśmy sprawdzić nowo zdobytą wiedzę w quizie.

Warsztaty były naprawdę interesujące. Wszystkie informacje zostały przekazane w jasny i klarowny sposób. Dzięki temu, że sami aktywnie braliśmy w nich udział, warsztaty nie nudziły. Oby więcej takich spotkań!

(dla zainteresowanych projekt ma swoją stronę internetową: na-migi.pl , a 16.03 odbędzie się finał projektu!)

„Pan Tadeusz, czyli ostatni zajazd na Litwie”

W niedzielę, 03.03.2019 roku, uczniowie naszego liceum odwiedzili ponownie Teatr Nowy w Poznaniu. W ramach Klubu Teatromana zobaczyli przedstawienie pt. „Pan Tadeusz, czyli ostatni zajazd na Litwie” w reżyserii Mikołaja Grabowskiego. Spektakl – pełen humorystycznych elementów – stanowił nowoczesną interpretację romantycznej epopei Mickiewicza, ale pokazał jednocześnie ponadczasowość pewnych tematów w naszej kulturze i mentalności. Kolejne wyjście do teatru już wkrótce!

Wybór ma znaczenie!

W dniach 1-3 marca 2019 r. odbyły się kolejne Targi Edukacyjne, na których mogliśmy przedstawić naszą ofertę.

Było nam ogromnie miło gościć Was tłumnie na naszym stoisku! Czas spędzony na targach był jak zwykle bardzo owocny!

Mamy nadzieję, że mimo dużego zainteresowania naszą ofertą zdołaliśmy odpowiedzieć na wszystkie nurtujące Was pytania. Jeśli jednak jeszcze ktoś jest głodny wiedzy w tym zakresie i chciałby zapoznać się bliżej z naszą ofertą, kadrą pedagogiczną i uczniami zapraszamy na Drzwi Otwarte oraz na bezpłatne warsztaty przygotowujące do testu kompetencji z języka angielskiego (szczegóły na stronie głównej).

Nie może Was zabraknąć na tych wydarzeniach!

Darmowy transport publiczny w Poznaniu?

20 lutego nasza jeszcze raczkująca drużyna mówców debat oksfordzkich stoczyła swój drugi pojedynek na słowa. Tym razem z uczniami z liceum nr 4. Tematem dyskusji była teza, że „transport publiczny w Poznaniu powinien być darmowy dla wszystkich”. Obie drużyny znały się już wcześniej z wykładów i warsztatów, poprzedzających samą debatę. O ile atmosfera na tych zajęciach była bardzo przyjazna, o tyle w dniu debaty uczniowie z kolegów przemienili się w zdeterminowanych przeciwników. Dyskusja była bardzo ożywiona i żadna ze stron nie chciała ustąpić pola choćby o jeden argument. Niestety na niekorzyść naszej szkolnej drużyny działało to, że oponenci mieli znacznie większe doświadczenie. Właśnie to przesądziło o ich ostatecznym zwycięstwie. Niemniej, drużyna z liceum 38. nie załamała się po porażce. Wiemy, że zdobyliśmy cenne szlify, które przydadzą się nam w przyszłych starciach, a poza tym świetnie się bawiliśmy.

Cecylia Bajon

Piłka siatkowa dziewcząt

Uczennice naszej szkoły  po rozegraniu kilku  niełatwych meczów zakwalifikowały się do dwóch finałów w piłce siatkowej dziewcząt.

Pierwszy finał , w którym wezmą udział, to Liga Szkół Niezrzeszonych, a drugi – Igrzyska Młodzieży Szkolnej.

W skład  szkolnej żeńskiej  drużyny wchodzą: kapitan Wiktoria Czopor, Zuzanna Bartłomiejczak, Aleksandra  Miara, Maria Kubicka, Anna Buczkowska, Michalina Czeladzka, Marta Wiśniewska, Marianna Sęba, Marcelina Piątkowska i kontuzjowana Patrycja Adaszak.

 

Jan Nowak-Jeziorański we wspomnieniach dr Jolanty Hajdasz

W dniu 25 lutego uczniowie naszego liceum uczestniczyli w niecodziennej lekcji historii. Swoją obecnością zaszczyciła nas dr Jolanta Hajdasz, dla której patron naszej szkoły przez szereg lat był dziennikarskim mentorem. Nie można pominąć faktu, że spotkanie to poprzedziła akcja informacyjna przybliżająca uczniom naszego gościa a przede wszystkim samego patrona. Dzięki bezprecedensowej znajomości legendarnego kuriera, Pani Hajdasz ukazała nam postać Jana Nowaka-Jeziorańskiego także od mniej znanej strony – jako osoby prywatnej. Spotkania miały formę wywiadu z gościem, którego prowadzącymi byli uczniowie klas gimnazjalnych i licealnych. Jana Nowak-Jeziorański, jaki wyłonił się ze wspomnień, to człowiek bez reszty pochłonięty pracą dla wolności Polski, świadom realiów otaczającego świata i nieszczędzący serca dla ludzi. Pytanie, na które otrzymaliśmy brzmiącą jak życiowy drogowskaz odpowiedź, dotyczyło patriotycznych wzorców, jakie ukształtowały Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Pani Hajdasz podkreśliła rolę rodziców, szkoły i patriotycznych dzieł Henryka Sienkiewicza, którego twórczość miała wielką moc oddziaływania na pokolenia lat dwudziestych ubiegłego wieku. Mamy nadzieję, że kolejne roczniki licealistów będą mogły wziąć udział w podobnych lekcjach historii.

Aleksander Bręgiel

https://drive.google.com/file/d/1m1xGsIX4Mmiz8vIwsUSZZ-8kvDWb1Ets/view

Lekcja w Muzeum Narodowym

W środę, 27 lutego, uczniowie klasy IIb mieli okazję udać się do Muzeum Narodowego w Poznaniu i odbyć tam spacer z przewodnikiem. Podzieleni na dwie grupy mogli zobaczyć dzieła m.in. Jacka Malczewskiego, Stanisława Wyspiańskiego, Witkacego, a nawet Claude’a Moneta. Wszystko to pod czujnym okiem pań – historyków sztuki, które udzieliły swojego cennego komentarza i w ciekawy sposób przedstawiły poszczególne obrazy. Zwiedzanie było o tyle interesujące, że nie skupiało się na jednej epoce i obejmowało rozmaite prace, od barokowych portretów trumiennych zaczynając, na awangardzie kończąc. Z pewnością była to duża dawka wiedzy humanistycznej oraz atrakcyjna alternatywa lekcji języka polskiego. Serdeczne podziękowania dla Pani Ewy Pawlety, organizatorki wyjścia.

Weronika Rojtek, 2b   

Uczniowie klasy 1a dla dobra nauki

W dwa ostanie piątki lutego uczniowie klasy 1a wzięli udział w serii wywiadów, które zostaną wykorzystane w pracy doktorskiej pod tytułem English-speaking Poles or speakers of Polish English? Identity in the Expanding Circle Pani Krystyny Kułak z Wydziału Anglistyki UAM.

Pomimo początkowego stresu i lekkiej tremy wywiady (językiem komunikacji był oczywiście język Szekspira!) przebiegły sprawnie i w miłej atmosferze, a Pani Kułak nie tylko chwaliła umiejętności językowe naszych uczniów, ale również ich otwartość i interesujące spojrzenie na tematy poruszane w czasie badania.