Aktualności

Uroczyste wręczenie nagród

W dniu 11 maja 2019 roku w siedzibie Fundacji EKOS odbyło się uroczyste wręczenie nagród uczniom, którzy zajęli wysokie miejsca w konkursie ,,Złota Żaba”. W tym zaszczytnym gronie znaleźli się nasi uczniowie – w dziedzinie matematyki tytuł laureata otrzymał Kosma Kasprzak, a wyróżnieni zostali Adrian Krakowiak i Natalia Wolniewicz, natomiast w dziedzinie Literatury i Języka Polskiego laureatką została Julia Świtek, Aleksandrę Stępień wyróżniono.

Wszystkim serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

 

Ogólnopolski Konkurs Języka Angielskiego FOX

Ten być może intrygujący tytuł jest nawiązaniem do wcześniejszej informacji o bardzo dobrym występie naszej szkoły w konkursie językowym FOX. Tym razem dzielimy się wiadomością od Regionalnego Stowarzyszenia Oświatowego KAGANEK głoszącą, że uczeń klasy trzeciej gimnazjum, Kacper Szłapiński, uzyskał w Ogólnopolskim Konkursie Języka Angielskiego FOX wynik kwalifikujący do udziału w obozie językowym w Zakopanem. Jest zatem zdobywcą nagrody pierwszego stopnia, którą przyznano w kraju łącznie 11 uczestnikom. Serdecznie gratulujemy i życzymy udanego pobytu w stolicy polskich Tatr.

G. Strzelczyk

Zajęcia na Wydziale Chemii UAM

Dnia 10.05.2019 roku uczniowie z naszego liceum (grupa medyczna) pod opieką Pani Eweliny Kubackiej-Jankowskiej udali się na Wydział Chemii UAM na wykłady i laboratoria, podczas których robili doświadczenia związane ze stopniami utlenienia chromu i manganu.

Później mieli także okazję lepiej przyjrzeć się temu, jak wygląda kontrola produkcji leków oraz samych produktów i półproduktów w GSK. Przyglądali się pracy analityka i urządzeniom, z jakimi się on styka na co dzień.

Na pewno będzie więcej takich wyjść, aby lepiej przyswajać zdobytą wcześniej wiedzę oraz poznawać praktyczne ciekawostki 🙂

Obchody święta 3 maja

Trzeci maja zwykle kojarzy się nam z długim weekendem na początku miesiąca, ale ta data nie jest przypadkowa. Konstytucja z 1791 roku była – jak na swoje czasy – bardzo postępowa i nowoczesna. Dawała Polakom nadzieję na reformy, które uchronią Rzeczpospolitą przed widmem rozbiorów i utratą suwerenności na długi czas. Warto podkreślić, że jako pierwsi w Europie wprowadziliśmy tę ustawę zasadniczą, a zaraz po Amerykanach drudzy na świecie.

W tym roku pamiętaliśmy również o tym chwalebnym wydarzeniu w dziejach państwa polskiego i reprezentacja 38. Liceum wraz ze sztandarem uczestniczyła w miejskich obchodach z okazji uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Uroczystość rozpoczęła się od mszy świętej w Farze Poznańskiej. Następnie maszerowaliśmy w pochodzie trzeciomajowym. Wydarzenie zostało zwieńczone wystąpieniem na Placu Wolności prezydenta Miasta Poznania, pana Jacka Jaśkowiaka.

 

Wspomnienia laureatów OJAG

Laureaci Olimpiady Języka Angielskiego dla Gimnazjalistów podzielili się swoim spojrzeniem na ten konkurs oraz opowiedzieli o drodze do sukcesu.

 

Helena Hoch:

 

„Konkurs składał się z 3 etapów, każdy podzielony na części. Na początku był zwykły test, a potem 2 czy 3 testy on-line. Do nich nie przygotowywałam się w ogóle, po prostu korzystałam z tych zasobów wiedzy, które już posiadałam. Najtrudniejsze było nakręcenie filmiku oraz rozmowa przez Skype’a z komisją. Filmik dotyczył spotkania z chłopakiem walczącym o niepodległość Polski w 1918 roku (maszyna czasu i te sprawy – śmiech) i trzeba było mu na filmiku opowiedzieć, co się wydarzyło w Polsce przez tych sto lat od odzyskania niepodległości. Zajęło mi to dość dużo czasu, bo musiałam napisać tekst, nauczyć się go i nakręcić za jednym razem (nie można było nic montować).

 

A rozmowa on-line była po prostu bardzo stresująca. Zostały podane zagadnienia dotyczące Wielkiej Brytanii i Anglii, dość skomplikowane, głównie związane z wos-em oraz pytania ogólne, typu: co najbardziej lubisz robić w wolnym czasie. Te pierwsze przerobiłam, na te drugie sobie tak na luzie spontanicznie odpowiadałam, mówiąc sama do siebie (śmiech). Kiedy przyszło co do czego, to się zestresowałam i trochę zapomniałam, więc poszło mi tak średnio dobrze, a że zadano mi tylko 3 pytania, to myślałam, że niestety nici z laureata.

 

Jakież było moje zdziwienie, gdy dostałam wiadomość, że nie tylko przeszłam dalej, ale jeszcze jestem zwolniona z ostatniego etapu (śmiech).

 

Potem przyszła jeszcze informacja o tytule laureata, co mnie mega ucieszyło, bo nie chciałam, żeby tyle pracy poszło na marne”.

 

 

Kacper Szłapiński:

 

„Olimpiada składała się z trzech wieloczęściowych etapów. Pierwszy etap – 2 testy on-line, bardziej do “wyeliminowania słabych”, bo nie były trudne.

 

Drugi etap – najtrudniejszy, pierwsza część to był test on-line (odrobinę trudniejszy od poprzednich), ale to druga i trzecia część były naprawdę wymagające. W drugiej części trzeba było sfilmować kilkuminutową wypowiedź o dosyć ciekawym temacie: „Trafiasz do 1918, spotykasz żołnierza, masz opisać, co się będzie działo przez następne 100 lat, jak wygląda Polska dziś, czy jest wolna, jak rozumiemy wolność, etc.”.Trzecia część stanowiła najtrudniejsze zadanie i wymagała najdłuższego czasu przygotowania. Miała być to rozmowa on-line (przez Skype’a). Komisja zadała uczestnikowi trzy pytania (2 z zakresu 80 pytań ogólnych i 1 z 15 pytań o historię/kulturę USA/UK podanych wcześniej na stronie).

 

Trzeci etap był, o dziwo, całkiem łatwy. Pierwsza część to ostatni test on-line w konkursie (najtrudniejszy ze wszystkich, ale to nie oznacza, że trudny). Druga część była kolejną rozmową dla tych, którzy nie dostali z poprzedniej dostatecznie dużo punktów (mnie to nie dotyczyło). Po zsumowaniu punktów z ostatniego testu i pierwszej rozmowy wyłaniało się zwycięzców.

 

Przygotowania? Najwięcej ich wymagał drugi etap. Jeśli chodzi o testy, wystarczy interesować się angielskim i starać się obracać wśród “naturalnego” języka, aby poszły dobrze. Ich ogólny charakter i brak konkretnego tematu utrudniał też po prostu próby jakiekolwiek przygotowania się.

 

Jeśli chodzi zaś o drugą część drugiego etapu, najwięcej zajęły mi organizacja i nagranie. Nie miało być to wystąpienie wyklepane lub przeczytane, więc trochę zajęło mi około kilkanaście podejść!), by w końcu uzyskać satysfakcjonujące nagranie, w którym poruszyłem wszystkie kwestie wskazane w temacie konkursu. Do tego dochodziły problemy techniczne, np. szczekanie psa lub nagłe hałasy od sąsiadów. Zaletami tej części były dosyć ciekawy temat oraz ogólny brak stresu.

 

Trzecia część drugiego etapu była za to bolesna. Wprawdzie odpowiedzi na zadawane pytania powinny być spontaniczne, to jednak pójście kompletnie nieprzygotowanym byłoby samobójstwem. Przejrzałem więc wszystkich 80 tematów ogólnych i przeprowadziłem symulację potencjalnych konwersacji, by ewentualnie odkryć moje luki w słownictwie i je uzupełnić. Tych 15 tematów związanych z kulturą/historią było natomiast dosyć obszernych i nauczenie się ich zajęło mi dwa razy tyle czasu, ile normalnie uczę się na sprawdziany. Dodatkowo, przed rozmową bardzo się stresowałem, ale jak to ze stresem bywa, zniknął podczas samej konwersacji. Zadano mi pytania o najbardziej interesującą profesję (powiedziałem, że to pisarz) i o mój ulubiony film („Greenbook”), a z kultury poproszono mnie o opowiedzenie o trzech odłamach religijnych z USA (Mormoni, “The Church of God” i Świadkowie Jehowy – miałem niezłego farta, gdyż to był temat, z którego się najlepiej przygotowałem).

 

Co do tego, jak ów konkurs oceniam – podobał mi się. Był wymagający. Dłuższy od wojewódzkiego, ale jednak od niego łatwiejszy. 2. część 2. etapu była bardzo interesująca, organizatorzy mieli naprawdę dobry pomysł”.

 

Z Heleną i Kacprem rozmawiał, nie szczędząc im zasłużonych wyrazów uznania, Krzysztof Zalewski.

 

 

 

 

Pogoń za Lisem trwa

Dobiegła końca wieloletnia przygoda z konkursem języka angielskiego FOX, w którym uczestniczyli uczniowie klas gimnazjalnych, jednak jest on nadal otwarty dla licealistów. Po raz kolejny reprezentanci naszej szkoły zajęli czołowe miejsca w różnych kategoriach, tak w klasyfikacji ogólnokrajowej, jak i w powiecie poznańskim. W klasyfikacji powiatowej zdobyliśmy1. miejsce pod względem najlepszego wyniku oraz największej liczby uczestników i 3. w kategorii średniego wyniku szkoły. Za sukces w skali kraju należy także uznać 4. miejsce z najlepszym wynikiem. Warto zauważyć, że konkurs FOX wymagał od zawodników nie tylko bardzo dobrego opanowania języka, ale promował znajomość klasyków literatury anglojęzycznej.

G. Strzelczyk

Konferencja „Future We Want – Model United Nations”

W dniach od 28 lutego do 3 marca 2019 roku wzięłam udział w konferencji „Future We Want – Model United Nations”, zorganizowanej w Nowym Jorku. Uczestniczyło w niej ponad 2600 delegatów z 150 państw, którzy zawzięcie pracowali metodą „17 Sustainable Development Goals”, czyli celami  wyznaczonymi przez ONZ do realizacji do 2030 roku. Na tej konferencji miałam możliwość reprezentować Słowację w Economic and Financial Comittee. Udało mi się również zostać sponsorem (osobą tworzącą/piszącą) zwycięskiej rezolucji. Poznałam wiele niesamowitych osób z innych kontynentów, które uczyniły to wydarzenie jedynym w swoim rodzaju. Konferencja, jak i cały wyjazd do Nowego Jorku, na długo pozostanie mi w pamięci i na pewno chciałabym w przyszłości jeszcze raz odwiedzić to magiczne miasto, w którym spełniają się marzenia.

Paulina Antoniewicz, klasa 2b

Aktywny Samorząd Uczniowski

15 marca 2019 roku odbył się Poznański Kongres Samorządów Uczniowskich, którego miałam zaszczyt być organizatorem. Wzięło w nim udział ponad 100 młodych, aktywnych społecznie licealistów.

Głównymi tematami wydarzenia były:

  • Urban Management jako kierunek otwierający perspektywy dla młodzieży
  • Podstawy tworzenia projektów
  • Jakie możliwości miasto daje Samorządom – o funduszach dla SU
  • Pozyskiwanie sponsorów
  • Najlepsze działania i praktyki samorządów.

Paulina Antoniewicz, klasa 2b

Wizyta w Muzeum Narodowym w Poznaniu

W czwartek, 04.04.2019 roku, klasa 1a wzięła udział w lekcji muzealnej zatytułowanej „Jak czytać dzieła sztuki?”. Spotkanie odbyło się w Galerii Malarstwa i Rzeźby Muzeum Narodowego w Poznaniu. Miało na celu przybliżyć uczniom sposoby patrzenia na dzieło sztuki, także w kontekście zadań maturalnych wymagających pracy z tekstem ikonicznym. Lekcja okazała się i ciekawa, i pouczająca. Na pewno skorzystamy jeszcze z oferty muzeum!

Zwiedzanie kulis Teatru Nowego w Poznaniu

W poniedziałek, 01.04.2019 roku, klasa 1b odwiedziła Teatr Nowy w Poznaniu, ale celem wizyty nie było tym razem oglądanie spektaklu i rola widza, tylko zwiedzanie kulis. Ta aktywność przypadła bardzo do gustu młodym humanistom. Uczniowie z wielkim zainteresowaniem słuchali wywodu Pana Marka Grześkowiaka, sekretarza literackiego. Szczególnie zainteresowała ich Scena Trzecia, historia jej powstania i prezentowane na niej spektakle. Na pewno wrócimy jeszcze do Teatru Nowego w Poznaniu – chociażby na warsztaty charakteryzacji!